Reklama

Komentarze

Euroentuzjaści czy eurosceptycy?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jakie pozytywy zauważają polscy katolicy wierzący i praktykujący, które były owocem wejścia Polski do Unii Europejskiej? Przede wszystkim dostrzegają - choć trzeba uczciwie dodać, że i w tym obszarze nie wszyscy - pozytywny wpływ na sprawy gospodarcze. Prawie 52 proc. jest przekonanych o pozytywnych skutkach integracji w obszarze gospodarki. Najgorzej oceniają wpływ UE na edukację. W pewnym sensie niespodzianką jest spora liczba niezdecydowanych w ocenach, którzy wybrali odpowiedź: „trudno powiedzieć”.
Niemal połowa - 47 proc. - respondentów badania przeprowadzonego przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego wcale nie uważa, żeby Unia Europejska dawała pełną wolność wyznaniu rzymskokatolickiemu. Tylko co piąty badany odpowiedział na to pytanie twierdząco. A pozostali? Można powiedzieć, że mieli kłopot z tym pytaniem. Co dziesiąty wybrał odpowiedź: „trudno powiedzieć”, a 20 proc. zakreśliło „to zależy”. Im starszy badany, tym częściej padały głosy krytyczne wobec UE w tym względzie.

Podzieleni

Reklama

W drugim pytaniu socjologowie zapytali badanych o to, czy wyznanie katolickie jest na terenie Unii Europejskiej równouprawnione z innymi wyznaniami. Tu też katolicy są mocno podzieleni. Co prawda 42 proc. twierdzi, że tak, ale niewiele mniej, bo 37 proc., uważa zupełnie przeciwnie. Co piąty nie ma jasno wyrobionego poglądu w tej sprawie i wybiera odpowiedź: „trudno powiedzieć”. W tym przypadku odsetek badanych uważających, że katolicy mają takie same prawa jak inne wyznania, wzrasta wraz z poziomem wykształcenia badanych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co dalej z Europą?

Czy Unia Europejska potrzebuje zmian? W jakim kierunku powinny one pójść: czy w kierunku ściślejszej integracji, czy może obecna konstrukcja polityczna jest wystarczająca? Te dylematy zawarte zostały w kolejnym pytaniu. „Europa powinna być: mocniej (pełniej) złączona w integralną całość Unii Europejskiej; pozostać na takim poziomie integracji, jak dotychczas; żadne z powyższych odpowiedzi - każdy badany mógł wybrać jedną z 3 powyższych odpowiedzi. Zdecydowanie najczęściej wybierano trzecią możliwość, czyli ani to, co mamy do tej pory, ani ściślejszą integrację. Najmniej zwolenników miała pierwsza opcja, za którą opowiedział się co piąty respondent. Pełniejsza integracja ma zwolenników u 30 proc. polskich katolików wierzących i praktykujących.
Nieco ponad 61 proc. badanych widzi możliwość, że Unia Europejska może się rozpaść na poszczególne państwa. Mężczyźni widzą taką możliwość częściej niż kobiety. Częstotliwość takiej odpowiedzi wzrasta również wraz z poziomem wykształcenia. Ponad 75 proc. badanych z wyższymi stopniami i tytułami naukowymi dostrzega taki czarny scenariusz. Tylko co dziesiąty respondent twardo obstaje, że nie dostrzega takiej możliwości, a co piąty nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania.

Dwa bieguny

Jak wejście do UE wpłynęło na rozwój Polski? Jak te kwestie postrzegają badani? Autorzy sondażu wskazali na 6 obszarów ewentualnego wpływu: zabezpieczenie finansów państwa, gospodarkę, wolność religijną, kulturę, edukację i inne obszary. Najwięcej pozytywnych wskazań ma obszar gospodarki. 51,6 proc. wybrało przy nim odpowiedzi: „zdecydowanie pozytywnie” i „przeważnie pozytywnie”. Na drugim miejscu pod względem pozytywnych wskazań uplasował się obszar kultury (7,2 proc. i 32,2 proc.). W dalszej kolejności mamy lepsze zabezpieczenie finansów Polski - 29 proc. wskazań pozytywnych i edukację - 27 proc. Na wolność religijną jako obszar pozytywnego wpływu związanego z wejściem Polski do UE wskazało jedynie 15 proc. badanych. W tym przypadku ponad połowa - 54 proc. zauważyła, że ten wpływ był negatywny. Na tym biegunie w dalszej kolejności znalazły się: edukacja - 53 proc., finanse - 39 proc., kultura - 36 proc. i gospodarka - 31 proc.

Trudno powiedzieć

Spory odsetek badanych w sondażu Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego miał kłopot z odpowiedzią na postawione pytania, czego wyrazem jest częsty wybór odpowiedzi: „trudno powiedzieć”. Wyraża to pewną dezorientację i brak wyrobionej opinii u sporej części badanych. Wydaje się także, że respondenci z tej grupy bardziej sceptycznie patrzą na integrację europejską, dostrzegając jej pozytywny wpływ, ale bardzo często widząc również jej ciemne strony.
Badanie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego zostało przeprowadzone dla Tygodnika „Niedziela” w dniach 13-23 września 2012 r. na próbie 360 respondentów. Badanie zatytułowano „Chrześcijańskie oczekiwania wobec kształtu Europy”.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gowin o porozumieniu ws. budżetu UE: możliwe są i suwerenność Polski, i wspólna Europa

Możliwe są i suwerenność Polski, i wspólna Europa; i gwarancje naszych niezawisłych praw, i setki miliardów należnych nam funduszy europejskich - tak wicepremier Jarosław Gowin skomentował informację o porozumieniu przywódców unijnych ws. budżetu UE i funduszu odbudowy.

Szef Rady Europejskiej Charles Michel poinformował w czwartek wieczorem, że na szczycie UE w Brukseli doszło do porozumienia przywódców unijnych ws. budżetu UE i funduszu odbudowy. "Mamy porozumienie ws. budżetu UE i pakietu naprawczego. Teraz możemy rozpocząć jego wdrażanie i odbudowę naszej gospodarki. Nasz przełomowy pakiet naprawczy przyspieszy zieloną i cyfrową transformację" - napisał na Twitterze Charles Michel.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: przebaczenie silniejsze niż zdrada

2025-08-20 10:24

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Przebaczyć nie znaczy zaprzeczyć istnieniu zła, lecz powstrzymać je przed rodzeniem kolejnego zła. To uczynić wszystko, aby to nie uraza decydowała o przyszłości – podkreślił dziś Papież na audiencji Generalnej.

Nawiązując do Ewangelii o zdradzie Judasza Papież wskazał, że miłość Jezusa „będzie musiała przejść przez najboleśniejszą ranę, jaką jest zdrada. Zamiast wycofać się, oskarżać, bronić się... nadal miłuje: obmywa stopy, zanurza chleb i podaje go”.
CZYTAJ DALEJ

Przebaczenie „uprzedzające”

2025-08-20 17:30

Vatican Media

Podczas audiencji generalnej Leon XIV rozważał w katechezie sens chrześcijańskiego miłosierdzia - darmowego uścisku, ofiarowanego bez żadnych warunków wstępnych, tak istotnego dla pokoju.

„Prawdziwe przebaczenie nie czeka na nawrócenie, lecz ofiaruje się jako pierwsze, jako darmowy dar, jeszcze zanim zostanie przyjęte”. Tymi słowami Leon XIV skomentował fragment Ewangelii św. Jana, w którym Jezus podaje chleb także zdrajcy Judaszowi. To logika Boża, tak odległa od ludzkiej logiki do ut des. Jezus - wyjaśnił Papież - nie ignoruje tego, co się dzieje, lecz właśnie dlatego, że widzi jasno, wie, iż „wolność drugiego człowieka, nawet gdy gubi się w złu, może jeszcze zostać dosięgnięta światłem łagodnego gestu”. To skandal przebaczenia „uprzedzającego”, które wyprzedza, ofiarowując uścisk miłosierdzia, nie wymagając żadnych warunków wstępnych. Tak jak stało się z celnikiem Zacheuszem, który się nawrócił, ponieważ został wezwany i przyjęty przez Jezusa, samemu zapraszającego się do jego domu, ku wielkiemu zgorszeniu wszystkich wobec tego gestu przełamania tradycji i konwenansów dokonanego przez Nazarejczyka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję