Reklama

Życie po życiu

Nie znają swoich dawców. Nie wiedzą, kim są ludzie, którzy ofiarowali im swoje narządy wewnętrzne. Ale o nich myślą, za nich się modlą. Jakaś część zmarłego dawcy nadal żyje, a ludzie po przeszczepie narodzili się na nowo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Należy zaszczepić w sercach ludzi, zwłaszcza młodych, szczere i głębokie przekonanie, że świat potrzebuje braterskiej miłości, której wyrazem może być decyzja o darowaniu narządów”
- Jan Paweł II, przemówienie do uczestników Światowego Kongresu Towarzystwa Transplantologicznego, Rzym 2000 r.

W Polsce na przeszczep nerki, wątroby lub serca czeka prawie 1600 osób. Kolejka jest bardzo długa. Pewnie wielu z nich nie doczeka się przeszczepu, czyli swoich drugich narodzin, szansy na dalsze życie.
Sytuacja w polskiej transplantologii załamała się dramatycznie na początku tego roku. Tej wyjątkowej metodzie leczenia zaszkodziła afera w warszawskim Szpitalu MSWiA. Dramatycznie spadła liczba pobieranych narządów. - Winę za to ponoszą przede wszystkim media. Doniesienia medialne oparte na nieprecyzyjnych lub błędnych informacjach mają negatywny wpływ na społeczny odbiór transplantacji jako metody leczenia - podkreśla prof. Wojciech Rowiński, krajowy konsultant ds. transplantologii klinicznej. W mediach pojawiło się wiele sensacji, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Efekt tego jest taki, że do listopada br. przeszczepiono 748 narządów, a do końca roku przewiduje się przeszczepienie jeszcze ok. 200, w sumie - ok. 950. Dla porównania - w roku 2006 liczba przeszczepów była znacznie wyższa i wyniosła 1258 narządów. Czyli liczba transplantacji spadła o jedną trzecią. - Popsuć coś jest bardzo łatwo. O wiele trudniej jest to naprawić. Dlatego też trzeba jeszcze wiele wysiłku, aby ten zły trend odwrócić - wyjaśnia Krzysztof Pijarowski ze Stowarzyszenia „Życie po przeszczepie”.

Astronom z cudzą wątrobą

Reklama

Magdalena Sroczyńska-Kożuchowska jest oddaną matką dwóch dorosłych synów. Kiedyś bardzo kochała swoją pracę. Jako doktor astronomii pracowała naukowo w Polskiej Akademii Nauk. Jej życie układało się pomyślnie. Do pewnego momentu. W połowie lat 80. zaczęła mieć problemy ze zdrowiem.
- Coś mnie zaczynało boleć. Jednak nie należałam do ludzi, którzy często chodzą do lekarza. Brałam środki przeciwbólowe i żyłam dalej - opowiada. Jednak jej stan cały czas się pogarszał.
O swojej chorobie dowiedziała się dopiero w 1994 r. po specjalistycznych badaniach. To był dla niej szok. - Dowiedziałam się, że mam pierwotną żółciową marskość wątroby i że moja wątroba po prostu „parcieje”! - mówi pani Magdalena.
Prawdziwy dramat zaczął się w 1996 r. Stwardniała wątroba zaczęła blokować przepływ krwi. - Ta krew musiała sobie znaleźć jakieś ujście. Dostała się do żołądka i zaczęłam nią wymiotować - wspomina p. Kożuchowska. Wówczas rozpoczęła się jej powolna agonia.
- Widziałem, jak życie z mamy wycieka - mówi jej syn Łukasz Kożuchowski. - Widzieliśmy, że staje się coraz słabsza. Bałem się, że odejdzie - dodaje Marcin, młodszy syn.
Słowo „przeszczep” po raz pierwszy padło w 1998 r. - Od razu się zgodziłam. Bezgranicznie ufałam mojemu lekarzowi. Przeszczep oznaczał dla mnie być albo nie być - mówi p. Kożuchowska.
Chłopcy bali się operacji. - Pamiętam, jak odwiedziliśmy mamę tuż po przeszczepie. Miała do swojego ciała podłączone mnóstwo rurek: dreny, kroplówki. Wydawało mi się, że jej życie jest podtrzymywane przez aparaturę. Bardzo się bałem o nią - wspomina Marcin. Mówi, że czuł się wówczas bardzo bezradny. - Nic nie mogłem zrobić. Siedziałem w swoim pokoju i bardzo się modliłem - wyznaje.
Operacja się udała. Okazało się, że pani Magdalena była osiemnastą osobą w Polsce i z przeszczepioną wątrobą. Rodzina Kożuchowskich odzyskała matkę.
Już prawie od dziesięciu lat mama Łukasza i Marcina co roku obchodzi urodziny na pamiątkę przeszczepu. Uważa, że tego dnia urodziła się ponownie. - Myślę, że hasło: „Nie zabieraj swych organów do nieba, tam wiedzą, że one potrzebne są tylko tutaj” doskonale wpisuje się w istotę miłości chrześcijańskiej. Ja nie zabiorę swych organów. Podpisałem oświadczenie woli. To jest największy dar, jaki człowiek może dać drugiemu - uważa Marcin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Narządy nie rosną na drzewie

Takich dramatycznych opowieści z dobrym zakończeniem są tysiące. W całej historii polskiej transplantologii udało się bowiem przeprowadzić prawie 16 tys. przeszczepów. Można powiedzieć, że w ten sposób lekarze, dawcy i ich rodziny ocalili średniej wielkości miasto powiatowe w Polsce.
Jednak nie wszystko zależy od samych lekarzy. Przeszczepianie narządów jest bardzo wrażliwym w odbiorze społecznym sposobem leczenia. Tym różni się od innych metod, że potrzebny jest narząd, którego nie można kupić ani wyprodukować. Organy muszą pochodzić z organizmu innego człowieka. O ile dawcą nerki lub fragmentu wątroby może być - poza zmarłym - osoba bliska biorcy: rodzina, wieloletni przyjaciel, to w przypadku płuc, serca, wątroby, trzustki muszą one pochodzić z organizmu zmarłego człowieka.
Paradoksem jest, że podczas gdy większość ludzi w razie choroby akceptuje przyjęcie przeszczepu, to znacznie mniej osób świadomie wyraża zgodę na wykorzystywanie swoich narządów w przypadku śmierci. Podobna sytuacja jest, gdy umrze ktoś bliski. - Przecież nerki, wątroby i serca nie rosną na drzewie - przekonują pomysłodawcy kolejnej kampanii społecznej. - Transplantacja nie jest możliwa bez dawców.
Do pobrania narządów od zmarłej osoby jest wymagana zgoda rodziny. Nie wynika to z polskiego prawa, ale z lekarskiej etyki i ludzkiej uczciwości. - To bardzo trudne, kiedy lekarz musi poinformować bliskich o śmierci, a w chwilę później zapytać, czy wyrażają zgodę na pobranie organów - mówi prof. Rowiński. Dlatego całe środowisko związane z transplantologią propaguje tzw. oświadczenia woli, które można nosić razem z dokumentami. Deklarujemy w nich wolę, aby nasze organy po śmierci służyły do transplantacji. Oświadczenia te nie mają żadnej mocy prawnej, ale bywają kluczowe, gdy lekarz prosi rodzinę o zgodę na pobranie narządów. - Ważne jest także, abyśmy o naszej decyzji powiadomili jeszcze za życia naszych bliskich, rozmawiali z nimi o tym. Wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że po śmierci uszanują naszą wolę - mówi Urszula Jaworska, która jest twórczynią największego w Polsce banku szpiku kostnego.

Transplantacja = miłość chrześcijańska

Niestety, wiele rodzin w przypadku nagłej śmierci bliskiej osoby nie zezwala na pobranie narządów. W ich mniemaniu jest to „okaleczenie”. Często pojawiają się nawet zabobonne przesądy, że ich bliski nie zostanie zbawiony, jeżeli do nieba trafi niekompletny. Nauka Kościoła zapewnia, że w niebie już nie będzie nam potrzebna nerka czy wątroba, a nawet serce.
Pytania tej natury można byłoby porównać do pytań, jakie zadaje dziecko w przygotowywanym spocie edukacyjnym. W materiale filmowym dla przedszkolaków pokazane jest dziecko, którego mama została poddana transplantacji serca. Kilkuletnie dziecko zastanawia się, czy jego mama z nowym sercem będzie go wciąż kochać tak samo?
Podobnie jest z wiarą Kościoła. Miłość Boga nie zależy od naszych narządów. A nawet wręcz przeciwnie, oddanie komuś części naszego ciała doskonale wpisuje się w istotę miłości chrześcijańskiej. - Naszym wiernym trzeba pokazać, jak Chrystus podszedł do tego problemu. Przecież On przelał swoją krew oraz oddał ciało, oddał swoje życie, aby dać nam życie wieczne - stwierdza ks. Piotr Sadkiewicz z Leśnej k. Żywca, Proboszcz Roku 2005, który przekonał prawie połowę swoich parafian do wyrażenia zgody na pobranie organów w razie śmierci. - Dlatego też idea transplantacji wpisuje się w podstawowy sens chrześcijaństwa - podkreśla.
Każde przetoczenie krwi do żył drugiego człowieka czy przeszczep wewnętrznego organu ciała będą „znakiem nadprzyrodzonego krwiobiegu miłości ożywiającej Kościół Jezusa Chrystusa” - czytamy w liście Konferencji Episkopatu Polski z września br. Biskupi zachęcają wiernych, aby deklarowali wolę przekazania po śmierci swoich narządów do przeszczepienia, a rodziny osób tragicznie zmarłych, by w swoim bólu i smutku nie zapominały, że organy wewnętrzne pobrane od ich bliskich mogą komuś uratować życie. Taka decyzja może sprawić, że ktoś inny będzie cieszył się życiem.
Bowiem „nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” - przypominają biskupi.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

1000 dni tragedii ludzi na Ukrainie. Kościół w Polsce pomaga od początku

2024-11-18 12:29

[ TEMATY ]

wojna na Ukrainie

Zespół Pomocy Kościołowi na Wschodzie

1000 dni wojny

PAP/EPA

Zniszczenia po rosyjskich atakach w Odessie 17 listopada 2024

Zniszczenia po rosyjskich atakach w Odessie 17 listopada 2024

9,5 miliona osób cierpiących na zaburzenia psychiczne z powodu wojennej traumy, blisko 30 milionów osób odprawionych na granicy polsko-ukraińskiej w ciągu zaledwie dwóch lat, wszystkie parafie w Polsce zaangażowane w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Kościół w Polsce od początku niesie pomoc materialną, liczoną w setkach milionów euro, ofiarom trwającej już blisko tysiąc dni wojny w Ukrainie. O przykładnej reakcji Polaków Papież wspomina w swej najnowszej książce.

- Te tysiąc dni wojny, to jest tysiąc dni tragedii konkretnego człowieka. Do tej wojny nie można się przyzwyczaić. Ona musi nas niepokoić, ona musi nas martwić, ona musi nas mobilizować - mówi w rozmowie z mediami watykańskimi ksiądz Leszek Kryża TChr, dyrektor Zespołu Pomocy Kościołowi na Wschodzie przy Konferencji Episkopatu Polski. Od wybuchu pełnoskalowej wojny ks. Kryża odwiedził Ukrainę blisko 30 razy. Każdą z tych wypraw nazywa „wielką lekcją”, której nie można zastąpić relacjami, zdjęciami, ani nawet spotkaniami z tymi, którzy w obliczu wojennego dramatu znaleźli schronienie w Polsce. A tych, według danych z maja bieżącego roku jest obecnie ponad 950 tysięcy, nie licząc około półtora miliona osób, które przyjechały do Polski przed 2022 r. Wiele i zarazem niewiele, biorąc pod uwagę, że tylko w 2023 r. granicę polsko-ukraińską przekroczyło w obie strony 15,9 mln osób, spośród których 94 procent to Ukraińcy.
CZYTAJ DALEJ

Zatrzymywanie kogoś w Kościele na siłę nie jest wyjściem

2024-11-18 11:42

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

laicyzacja

wiceprzewodniczący KEP

zatrzymywanie w Kościele

Adobe Stock

Wierni w Kościele

Wierni w Kościele

Wiceprzewodniczący Komisji Episkopatu Polski podejmuje temat laicyzacji, która drąży polskie społeczeństwo i apeluje o postawę miłosiernego ojca z przypowieści o Synu Marnotrawnym. - To jedyna drogą dla Kościoła. Oczywiście boli nas i zawsze będzie bolał obraz odchodzących od wspólnoty wiernych. Ale czy mamy prawo ich zatrzymywać na siłę? Nie. Zostawmy jednak uchylone drzwi - mówi abp Józef Kupny.

Metropolita wrocławski odnosi się do ostatnich statystyk o spadającej frekwencji na Mszach w kościołach, coraz częstszych aktów apostazji, czy wypisywaniu dzieci i młodzieży z lekcji religii w szkole.
CZYTAJ DALEJ

GIS: w warszawskich ściekach wykryto zmutowanego wirusa polio

2024-11-18 14:18

[ TEMATY ]

wirus

Adobe Stock

W próbce ścieków komunalnych pobranej w Warszawie wykryto zmutowanego wirusa polio, który może być niebezpieczny dla osób niezaszczepionych - poinformował w poniedziałek Główny Inspektor Sanitarny Paweł Grzesiowski.

Podkreślił, że wykrycie w listopadzie zmutowanego wirusa polio to "sytuacja alertowa". "Nie znaczy to, że mamy zachorowania wśród ludzi. Mówimy tylko o tym, że pojawił się zmutowany wirus, który może być niebezpieczny dla osób niezaszczepionych" - zaznaczył na konferencji prasowej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję