Reklama

Noli turbare circulos meos

Dynamiczne ujęcie cywilizacji zakłada nieustanny proces rozwoju wiedzy ludzkiej, kontrolę człowieka nad naturą przez udoskonalanie form życia społecznego i kulturowego

Niedziela Ogólnopolska 50/2006, str. 19

Br. dr Stanisław Rybicki FSC
Brat szkolny, pedagog, polonista, doktor psychologii

Br. dr Stanisław Rybicki FSC<br>Brat szkolny, pedagog, polonista, doktor psychologii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lidia Dudkiewicz: - „Nie niszcz moich kół” - tak miał powiedzieć najwybitniejszy matematyk starożytności - Archimedes (287-212), kiedy żołnierz rzymski brutalnie deptał kreślone przez uczonego figury geometryczne.

Br. Stanisław Rybicki FSC: - Oto klasyczny przykład konfrontacji cywilizacji i barbarzyństwa. Dzieła tego uczonego, dotyczące geometrii, mechaniki, optyki itd., miały charakter odkrywczy. Oto argument do naszej refleksji nad budowaniem autentycznych dóbr cywilizacyjnych blisko i daleko. Dynamiczne ujęcie cywilizacji zakłada nieustanny proces rozwoju wiedzy ludzkiej, kontrolę człowieka nad naturą przez udoskonalanie form życia społecznego i kulturowego. Tak rozumiana kultura stanowi całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości - jest to wynik twórczej działalności człowieka oraz zespół wartości, norm i zasad obowiązujących w danej zbiorowości. W zakres kultury wchodzą nauka, sztuka, filozofia, moralność, tradycja i pogłębione życie duchowe. Ważnym elementem kultury jest aktywność poznawcza, obejmująca nauki przyrodnicze, humanistyczne i filozoficzne, mające na celu poznanie prawdy i dobra.

- Jesteśmy świadkami różnorodnych cywilizacji i kultur albo ich braku.

- Bardzo różnorodny jest stan nauczania i wychowywania, względnie autoedukacji.
Wychowywanie powinno stawać się samowychowywaniem: heteroedukacja winna przechodzić do autoedukacji. Bogdan Suchodolski, filozof i pedagog, tak tę myśl formułuje: „Człowiek wychowuje się dzięki temu, iż w swój świat podmiotowy przejmuje treści przedmiotowego świata cywilizacji (względnie kultury) ludzkiej, dzięki temu, że swe przedmiotowe przeżycia wyraża w obiektywnych kształtach, dzięki temu, iż uczestniczy w działaniach rozwijających ów obiektywny świat cywilizacji”.
Tak więc kształcenie to proces pedagogiczny składający się z nauczania i uczenia się... Kształcenie umożliwia człowiekowi poznawanie świata przyrody, społeczeństwa, wytworów kultury i cywilizacji, formowanie się światopoglądu. Zasady kształcenia to: ciągłość, systematyczność, stopniowanie wymagań. Celem kształcenia i wychowania jest pomóc człowiekowi w samorealizacji, w formacji własnej osobowości, w dynamicznym rozwoju, w trakcie którego staje się on zdolny do właściwego osądu moralnego, by móc chłonąć duchowe dziedzictwo narodu i kultury, do której należy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Grzegorz VII, papież

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Nie wszystko zależy od Ciebie. I całe szczęście!

2025-05-23 09:50

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy kiedykolwiek czułeś, że Twoje życie „wisi na włosku”? Ten odcinek to głos serca dla tych, którzy walczą, którzy szukają i którzy nie godzą się na życie w ciągłym napięciu.

Opowiadam w nim o pokoju, który nie jest iluzją – ale darem. Pokazuję, że cierpienie może mieć sens, jeśli w jego centrum postawimy zaufanie. Poznasz wzruszającą historię bł. Honorata, który z bluźniercy stał się ojcem duchowym wielu świętych. Dowiesz się, jak święci budowali klasztory… bez pieniędzy, ale z niebem w sercu.
CZYTAJ DALEJ

Konkurs Biblijny: postawy empatyczne w Ewangelii św. Mateusza

2025-05-25 22:09

Arch. Dzieła Biblijnego

Konkurs Biblijny

Konkurs Biblijny

Konkurs odbywał się pod patronatem Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, posiadał rangę Konkursu Wojewódzkiego i przywilej wypisywania wyników Konkursu na świadectwie szkolnym. Jak zwykle składał się z 3 etapów. W szkolnym wzięło udział 592 dzieci z 53 szkół, w rejonowym - 218 dzieci, w finale - 68 uczestników i uczestniczek.

Wyniki są następujące: Zwycięscy: 1 miejsce: Sobol Zuzanna – kl. VI – 105 pkt. – ZS w Medyni Głogowskiej; 2 miejsce ex aequo: Maziarz Paweł, kl. VII – 99 pkt. – SP w Trzebownisku; Lepianka Karol, kl. VII – 99 pkt. – ZS w Medyni Głogowskiej. Laureaci: 4 miejsce ex aequo: Pomianek Piotr, kl. VI – 98 pkt. – SP nr 5 w Rzeszowie; Kulik Weronika, kl. VI – 98 pkt. - SP w Nockowej; Porada Paweł, kl. VIII – 98 pkt. – SP w Trzebownisku; 7 miejsce: Zbójnowicz Dawid, kl. VII – 97,5 pkt. – SP nr 28 w Rzeszowie; 8 miejsce: Góra Szymon, kl. VI – 96,5 pkt. – SP w Wielopolu Skrzyńskim; 9 miejsce: Madejczyk Julia, kl. VII – 96 pkt. - ZSP we Wróblowej; 10 miejsce: Lech Antoni, kl. VIII – 94 pkt. - S. Mistrz Sport. Resovia w Rzeszowie
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję