Koncertem poświęconym zmarłemu 3 lata temu kompozytorowi i patronowi festiwalu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu rozpoczął się Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej. 18. edycja tej najważniejszej w stolicy Podbeskidzia imprezy muzycznej w tym roku jest związana z 80. rocznicą urodzin kompozytora i patrona festiwalu, Krzysztofa Pendereckiego oraz 100. urodzinami Witolda Lutosławskiego.
Festiwal otworzył w Bielskim Centrum Kultury prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult. Solistka oraz Orkiestra Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonali na początek „ Concerto-cantatę” op. 65 na flet i orkiestrę. Najważniejszą partię pełnego melancholii oraz żywiołowej energii dzieła z 1992 roku zagrała amerykańska flecistka Carol Wincenc, dla której kompozytor napisał specjalnie ten utwór. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina wykonał następnie pieśni a capella ze zbioru „Szeroka woda”. Na koniec zabrzmiała monumentalna „II Symfonia Kopernikowska” op. 31 z solistami Iwoną Hossą (sopran) Adamem Kruszewskim (baryton).
W sobotni wieczór zaplanowano koncert w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego. Śląska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna wykona utwory znanego na całym świecie kompozytora, w tym m.in. „Muzykę żałobną na orkiestrę smyczkową”, „Koncert na wiolonczelę i orkiestrę” oraz „Symfonię nr 4”.
20 października na zakończenie festiwalu w kościele pw. św. Maksymiliana Kolbego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz soliści wykonają kompozycje obchodzącego swe 80. urodziny Krzysztofa Pendereckiego: „Missa brevis”, „Agnus Dei” na smyczki, fragment „Polskiego Requiem” - „Chaconne in memoria Jan Paweł II”, oraz „Te Deum”. Orkiestrą dyrygować będzie sam jubilat.
W tej samej bielskiej świątyni 15 października 2005 roku odbyła się światowa premiera III Kwartetu Smyczkowego „Pieśni śpiewają” prof. Góreckiego w wykonaniu amerykańskiego Kronos Quartet.
Kilkudziesięciu naukowców z kraju i zagranicy uczestniczyło w zakończonej dziś na Jasnej Górze czterodniowej konferencji na temat działań muzycznych w klasztorach od średniowiecza do czasów współczesnych. Spotkanie wpisało się w obchody Roku Życia Konsekrowanego, a odbyło się w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. W konferencji wzięli udział historycy Kościoła, liturgiści, historycy sztuki i muzykolodzy.
Muzyka tworzona na potrzeby liturgii i rozbrzmiewająca w kościołach oraz klasztorach przez wieki była dominującym nurtem europejskiej kultury – podkreślił prof. Remigiusz Pośpiech muzykolog, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, wykładowca Uniwersytetów Opolskiego i Wrocławskiego.
W demokratycznym państwie prawa obowiązuje zasada: wolność słowa dla wszystkich. Nie tylko dla polityków, dziennikarzy czy celebrytów, ale również — a może przede wszystkim — dla tych, których głos formuje sumienia i buduje duchowe kręgosłupy narodu. Dlatego działania obecnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które przesłało do Watykanu notę formalną potępiającą kazania dwóch emerytowanych biskupów — Wiesława Meringa i Antoniego Długosza — budzą poważny niepokój. To nie tylko ingerencja w niezależność Kościoła, ale także jawna próba zastraszenia duchowieństwa i naruszenia podstawowych wolności obywatelskich.
Czy mamy tu do czynienia z powrotem PRL-owskiej mentalności, w której każdy ksiądz był „oczkiem w głowie bezpieki”, a każdy kaznodzieja stawał się zagrożeniem dla władzy? Brzmienie noty MSZ i język używany przez ministra Sikorskiego, który nakazuje biskupowi „zrzucić sukienkę i zapisać się do PiS-u”, zdają się tę mentalność reaktywować. Jakby państwo chciało decydować nie tylko o tym, co wolno mówić w kościele, ale wręcz kto ma prawo do sumienia.
Synodalne Dzieło Muzyczne Archidiecezji Wrocławskiej - Trwają zapisy
2025-07-19 12:38
ks. Łukasz
Tomasz Lewandowski
Chór i Orkiestra podczas Otwarcia Synodu
Jesienią rozpoczną się przygotowania Synodalnego Dzieła Muzycznego Archidiecezji Wrocławskiej. Będzie to pięć weekendowych sesji warsztatowych, które przygotowują uczestników do lepszego przeżywania roku liturgicznego, posługi w parafii czy śpiewu na zakończenie Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.
Warsztaty zostały wyznaczone na pięć terminów od października 2025 do maja 2026. Pierwszy z nich przypada 10-12 października 2025 r. w Liceum salezjańskie i kościół św. Michała Archanioła, ul. Bolesława Prusa 78 we Wrocławiu. Drugi w dniach 9-11 stycznia 2026 r. w parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego, ul. Horbaczewskiego 2 we Wrocławiu. Kolejny termin to 20-22 lutego 2026 r. w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Pokoju, ul. Ojców Oblatów 1, we Wrocławiu. Wyznaczono także miejsce poza Wrocławiem. I miejscem warsztatów w dniach 17-19 kwietnia 2026 r. będzie parafia NMP Matki Miłosierdzia, ul. Wileńska w Oleśnicy. I ostatni termin na zakończenie synodu, czyli 22-24 maja 2026 r, zakończenie Synodu, a po Eucharystii pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego przewidziany jest dodatkowy czas uwielbienia Boga w krótkim koncercie modlitewnym. Jak zaznaczają organizatorzy wydarzenia: - Każda z sesji to intensywna praca 100-osobowego chóru oraz 30-osobowej orkiestry, zakończona posługą w pięciu różnych parafiach Wrocławia i okolic, podczas pięciu różnych okresów liturgicznych. Sesje rozpoczynają się w piątek wieczorem, kończą w południe w niedzielę, uroczystą Eucharystią, na której razem śpiewamy i gramy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.