Reklama

Felietony

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.

Reklama

Na pewno AI może mieć – i w wielu miejscach już ma - konkretne zastosowanie w duszpasterstwie. Na przykład w sferze organizacji pracy w parafii, w tworzeniu struktur kościelnych, w działalności organizacji charytatywnych takich jak choćby Caritas. Ciekawa wydaje się idea księdza profesora Józefa Klocha, znakomitego znawcy tematu i uczestnika wspomnianej wyżej konferencji, by za pomocą Chata GPT duchowni tłumaczyli obcojęzyczne teksty religijne czy materiały, które mogłyby stanowić doskonałą inspirację do codziennej pracy z ludźmi, prowadzenia grup parafialnych czy spotkań z młodzieżą. AI w jakimś wymiarze może być też pomocna w przygotowywaniu homilii czy rekolekcji, zwłaszcza tematycznych, stworzy ich ciekawy konspekt i podpowie do jakich źródeł sięgnąć. Wykona też – bez dodatkowych kosztów – grafiki (na plakaty, do kampanii ewangelizacyjnych, na pielgrzymki itd.), przygotuje prezentacje multimedialne (im więcej poda się danych, tym lepiej) – co świetnie sprawdzi się także w katechezie czy w pracy z dziećmi w parafiach, np. w ramach przygotowań do Pierwszej Komunii Świętej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warto dodać, że watykański dokument nt. sztucznej inteligencji, przygotowany wspólnie przez Dykasterie Nauki Wiary oraz ds. Kultury i Edukacji i zatwierdzony przez papieża Franciszka, skierowany jest także do rodziców, nauczycieli, do świata nauki, a więc do środowisk, których zadaniem jest kształtowanie młodych pokoleń. To dobrze, że Kościół zachęca te grupy do korzystania z AI, i to w różnych dziedzinach: medycynie, informatyce, edukacji, ekonomii, nawet w kontekście działań wojennych. Istotne jest również, że autorzy „Antiqua et nova” przestrzegają przed nieetycznym użyciem sztucznej inteligencji. Ostatecznie bowiem, to człowiek jest odpowiedzialny za to, w jaki sposób zostanie ona zastosowana. Tak jak post zamieszczony w social mediach – AI może służyć również do rozpowszechniania fake newsów i deepfejków, może też szkodzić w inny sposób.

Sztuczna inteligencja, tak jak cała technologia, ma jednak w życiu religijnym swoje granice. AI nie zastąpi bowiem na pewno dwóch rzeczywistości: mszy świętej oraz spowiedzi. Robot nie stanie nigdy przy ołtarzu, żeby dokonać Przeistoczenia. Podobnie, nie wysłucha ludzkich grzechów i nie udzieli rozgrzeszenia, bo do tych czynności prawo kanoniczne przewiduje jedynie osobowy kontakt penitenta z kapłanem. Ten ostatni temat pojawiał się już zresztą w okresie pandemii, gdy ludzie niekiedy prosili o spowiedź online, zwłaszcza wtedy, gdy zamknięte były kościoły (dopuszczalna liczba pięciu osób na mszy), ale odpuszczenie win online nie było i nigdy nie będzie możliwe. Mimo tego, ukazanie się dokumentu cieszy, dowodzi bowiem, że Kościół nie boi się nowinek technologicznych, że idzie z duchem rozwoju nauki – sprawdza się papieskie (JP2) „fides et ratio”.

Dobrze, że Kościół chce być obecny wszędzie tam, gdzie są ludzie, a więc również w sieci i w świecie sztucznej inteligencji.

2025-04-06 17:01

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie każdemu z nas - rozważania czerwcowe

Tak często myśląc o Bogu czujemy stres i strach. Odległy Stwórca Wszechrzeczy karzący ludzi za ich potknięcia - wielu z nas taki właśnie obraz Boga nosi w sercu. A jaki naprawdę jest Bóg? Jakie jest Jego serce?

Czerwiec to w Kościele miesiąc szczególnie poświęcony Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Nabożeństwa z litanią, zwane potocznie czerwcowymi, mają za cel zbliżyć nas do serca Boga. Ukazać Jego miłość do nas.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Św. Brata Alberta

[ TEMATY ]

nowenna

św. Brat Albert

św. Brat Albert Chmielowski

Archiwum autora

Nowenna do odmawiania przed wspomnieniem św. Brata Alberta Chmielowskiego lub w dowolnym terminie.

W. Boże wejrzyj ku wspomożeniu memu.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Bp Marek Mendyk przyjęty do Zakonu Rycerskiego Grobu Bożego

2025-06-15 19:20

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

bożogrobcy

kard. Kazimierz Nycz

Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie

Inwestytura

Hubert Gościmski/Niedzielsa

Bp Marek Mendyk podczas uroczystości inwestytury w Świdnicy, w czasie której został przyjęty do Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie.

Bp Marek Mendyk podczas uroczystości inwestytury w Świdnicy, w czasie której został przyjęty do Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie.

Świdnica na trzy dni stała się duchowym sercem Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie, gromadząc Damy i Kawalerów z całej Polski. W atmosferze modlitwy, braterstwa i głębokiej refleksji, kard. Kazimierz Nycz wygłosił homilię, która poruszyła sumienia i przypomniała, czym naprawdę jest wiara w pusty Grób.

Do miasta w dniach 12–14 czerwca zjechali Kawalerowie i Damy ze wszystkich prowincji krajowych, by wziąć udział w inwestyturze – uroczystości, która dla Bożogrobców oznacza coś więcej niż rytuał: to moment odnowienia zobowiązań wobec Kościoła i Ziemi Świętej, chwila braterskiej wspólnoty i świadectwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję