Monika Łukaszów: - Dlaczego wśród komisji synodalnych znalazła się również komisja poświęcona mediom?
Ks. Piotr Nowosielski: - Dziś żyjemy w czasach, które charakteryzują się niezwykłym rozwojem jak również wykorzystaniem środków społecznego przekazu. Dzięki rewolucji technologiczno-informatycznej, która dokonała się w okresie ostatnich dwóch wieków i kontynuowana jest do dziś, współczesny człowiek żyje w tzw. infosferze, czyli nieustannie jest otaczany przepływającą informacją. Informacja staje się dziś „towarem”, który jest tworzony i sprzedawany, ale pozostaje pod znakiem zapytania jakość tego „towaru”. Od pierwszych chwil rewolucji technicznej Kościół towarzyszy jej, widząc niezwykłe możliwości wykorzystania pojawiających się kolejnych mediów do dzieła ewangelizacji. Nie przypadkiem więc jednym z pierwszych dokumentów Soboru Watykańskiego II stał się Dekret o Środkach Społecznego Przekazywania Myśli „Inter mirifica”, uchwalony jako drugi dokument, po Konstytucji o Świętej Liturgii w 1963 r. Ten i wiele innych faktów sprawia, że również w pracach naszego I Synodu diecezjalnego, nie może zabraknąć miejsca poświęconego problematyce mediów.
- Kto należy do Synodalnej Komisji ds. Mediów?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
- Do naszej Komisji zostali zaproszeni przedstawiciele duchowieństwa i katolików świeckich, którzy są najczęściej pracownikami mediów. Mamy więc tu przedstawicieli prasy, radia, telewizji kablowych, a także osoby zajmujące się internetem czy też piszące artykuły. Staraliśmy się o stworzenie reprezentacji wszystkich aktualnych mediów. Myślę że to nam się udało w 90%, bo brakuje nam jeszcze kogoś, kto zajmowałby się problematyką telefonii komórkowej, która wyrasta dziś na kolejne medium wykorzystywane do tworzenia, przekazu i odbioru informacji.
- Czym zajmuje się Komisja, której Ksiądz przewodniczy?
- W pracach Komisji założyliśmy wstępnie poznanie głównych dokumentów z katolickiej nauki społecznej, poświęconych środkom społecznego przekazu. Chcemy też, chociaż w zarysie, zdobyć wiedzę na temat obecności i jakości mediów, zarówno świeckich jak i katolickich na terenie diecezji. Potem przedstawimy nasze refleksje pod dyskusję parafialnych zespołów synodalnych, prosząc o ich wypowiedzi, uzupełnienia i postulaty pod adresem mediów katolickich. Ostatnim etapem będzie przygotowanie dokumentu podsumowującego prace Komisji. Po pierwszych spotkaniach widzę, że najprawdopodobniej najwięcej postulatów będzie pod adresem etyki mediów, a także roli reklamy i wychowania do korzystania z mediów. Mogą też zrodzić się jakieś tematy pośrednie, wtedy dopiero będzie można o tym powiedzieć coś więcej.
- Jak wygląda wykorzystanie środków społecznego przekazu w naszej diecezji?
- Z pierwszych naszych ocen wynika, że nieźle. Mamy dostępną diecezjalną rozgłośnię radiową, dobrze układa się współpraca z ośrodkami telewizyjnymi zarówno regionalnym jak i lokalnymi. Mamy dwie edycje diecezjalne w ogólnopolskich tygodnikach katolickich. Coraz więcej parafii, odpowiadając na apel Biskupa Legnickiego, zakłada strony internetowe. Nie brakuje też obecności w internecie ruchów i stowarzyszeń diecezjalnych. Cieszy też korzystanie z poczty elektronicznej, bo z jednej strony udało nam się stworzyć pocztową sieć dekanalną - chociaż jest tu jeszcze trochę do zrobienia - to z drugiej strony, niezależnie od działań kurialnych, w ponad 70 parafiach proboszczowie zadbali o stworzenie adresów poczty elektronicznej. Dokonuje się też akcja wydawnicza gazetek parafialnych, w jednych miejscach dłużej, w innych od krótszego czasu, ale na terenie diecezji wydawane są 34 takie tytuły. Mam nadzieję, że prace Komisji pomogą nam w jeszcze lepszym upowszechnianiu i wykorzystywaniu różnych dostępnych mediów, w nowej ewangelizacji, do której ciągle Kościół nas zachęca.