Reklama

Raport o szkole

Ach, ta młodzież!

Jaki pomysł na tanie podręczniki ma Ministerstwo Edukacji Narodowej? Polega on na tym, że spośród wielu pozycji na rynku księgarskim do nauki poszczególnych przedmiotów, po opinii ekspertów, wybrane zostaną - trzy, w drodze przetargu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już Staszic mówił, że takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie

Następnie MEN zaproponuje te podręczniki szkołom. Ministerstwo miałoby wydrukowane w dużym nakładzie (przez to tanie) podręczniki wykupić, by je następnie poprzez szkoły lub samorządy odsprzedawać rodzicom uczniów.
Jednak już sam pomysł wyboru trzech spośród wielu pozycji oferowanych na rynku do każdego przedmiotu jest rewolucyjny. Wydawcy podnieśli larum. Narusza to bowiem interesy tych, którzy w podręcznikowej branży dostrzegli złoty interes, wierząc, że podręcznik sprzeda się zawsze. Narusza też autonomię nauczyciela, który dotąd sam niczym guru (lub z dyrekcją) decydował, z jakiego podręcznika będzie uczył. Zamiast z kilkunastu, miałby teraz wybierać tylko z trzech. Zatrzęsło więc i nauczycielami.

Temperatura sporu

Reklama

Rada Polskiej Izby Książki ostrzegła, że „w wypadku towaru tak specyficznego jak podręcznik, procedura przetargu jest z całą pewnością bardziej korupcjogenna niż w jakiejkolwiek innej gałęzi produkcji”. Byłby to sensowny argument, gdyby nie fakt, że dotychczasowe kontakty przedstawicieli wydawnictw, którzy bezceremonialnie wchodzą do szkół, reklamując podręczniki, też bywają okazją do korupcji. Decyzję o zamówieniach podejmuje w imieniu rady pedagogicznej najczęściej sam dyrektor szkoły po rozmowie z przedstawicielem wydawnictwa, zyskując upust dla uczniów z racji większych zamówień, a bywa, że i „dowód wdzięczności” dla siebie. A że takie sytuacje się zdarzają, jest tajemnicą poliszynela, wystarczy porozmawiać z nauczycielami.
Temperatura sporu wokół ministerialnych propozycji nigdy jeszcze nie była tak wysoka. Piotr Marciszuk - prezes Polskiej Izby Książki stwierdził, że celem działań ministra Giertycha jest przejęcie kontroli politycznej nad edukacją. Niepokoi go też fakt, że pomysły Giertycha zyskały poparcie prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, który osobiście chce kierować komisją podręcznikową. W opinii Marczuka „takie polityczne sterowanie kształcenia młodzięży wyraźnie odnosi się do niechlubnej przeszłości”. Marciszuk wyraźnie sugeruje, że promowane byłyby tylko „jedynie słuszne podręczniki”. Tak jakby słuszne były dzisiaj i te, które zawierają błędy, jakie w nauczaniu szkolnym nie powinny się zdarzać. Wydawcy twierdzą, że obniżenie cen podręczników bez straty jakości nie jest możliwe, bo dzisiejsze ceny są cenami równowagi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ugrać politycznie sześciolatka

Być może naprawdę nie da się już taniej. Ale dróg rozwiązań poprzez kalkulację kosztów powinny szukać zarówno władze oświatowe, jak i wydawcy, używając innych niż polityczne argumentów. Bo od polityki w szkole ostatnio aż kipi. Pomysły wprowadzenia do szkół lekcji patriotyzmu, obowiązkowej znajomości hymnu polskiego czy oddzielenia historii Polski od lekcji historii powszechnej, aby uczniowie mogli historię ojczystego kraju poznać w chronologii dziejów, lepiej powiązać w układzie czasowym i przyczynowo-skutkowym, działają na niektóre środowiska jak płachta na byka. Podobnie jak ostrzeżenia Giertycha, że szkoła nie będzie miejscem do propagowania zachowań homoseksualnych. Aż strach pomyśleć, co się będzie działo, gdy za 2 lata młodzież będzie mogła zdawać jako przedmiot nadobowiązkowy maturę z religii. Harmider zapewne znowu się zacznie, bo religia w szkole jest nadal solą w oku dla środowisk lewicowych. Wyjątkiem są takie wypowiedzi, jaką dała do „Niedzieli” była minister oświaty Anna Radziwiłł, że choć początkowo była przeciwna wprowadzeniu religii do szkół, bardzo się myliła.
Teraz jest tak, że właściwie dosłownie wszystko, cokolwiek nowego proponuje Ministerstwo Oświaty, jest z góry oprotestowywane jako złe. Gdy zapowiedziano, że nauczycielom, w celu wzmocnienia ich pozycji zawodowej i ochrony nadany będzie status funkcjonariusza państwowego, była wiceminister oświaty prof. Irena Dzierzgowska natychmiast nazwała to propagandową propozycją - „krok ku temu, by z nauczyciela zrobić strażnika, który autorytet buduje na strachu” - powiedziała.
To lepiej, żeby nauczycielowi wkładać na głowę kosz na śmiecie lub by nauczyciele zapisywali się całymi szkołami na lekcje wschodnich sztuk walki (autentyczne!)? Do walki z kim? Z uczniami?
Według Stefana Kubowicza, szefa nauczycielskiej Solidarności, nauczyciel powinien być jak przywódca stada. Musi mieć silną osobowość i autorytet, bo gdy okaże słabość, przegra, i uczniowie przestaną go szanować. Agresja w szkole jest na porządku dziennym, bo jest obecna w życiu rodzinnym, na ulicy, podwórku, leje się z ekranu telewizorów i z filmów. - Szkoła nie jest samotną wyspą. Tam jest przekrój społeczeństwa, są widoczne wszystkie patologie życia - mówi Kubowicz. I twierdzi, że studia nie przygotowują nauczycieli do nowej rzeczywistości, w której przychodzi im pracować. Dlatego Solidarność już w zeszłym roku postulowała, żeby do szkoły wprowadzić naukę technik radzenia sobie ze stresem i agresją, bo młodzież jest często bezradna wobec swoich emocji. A prawo pięści bywa zgubne. Obecnie, dla poprawienia bezpieczeństwa ministerstwo zapowiada instalację w szkołach kamer do monitoringu zachowań uczniów na przerwach.

Huzia na Józia!

Ostatnio cięgi zebrali nauczyciele. Wyniki tegorocznych matur okrzyknięto klęską maturzystów, bo okazało się, że wymogom egzaminu dojrzałości nie sprostał co piąty maturzysta. Co piąty bowiem nie potrafił zdobyć nawet 30 punktów na 100. Najgorzej wypadli uczniowie techników, w których język polski jest wykładany tylko raz w tygodniu. Najlepiej - uczniowie liceów ogólnokształcących. Marek Legutko, przewodniczący powołanej przez ministerstwo Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przyznaje, że była to chwila prawdy o nowej maturze i trzeba wyciągnąć z tego wnioski. - Musimy jednak najpierw sprawdzić, czy osoby, które nie zdały, miały również niskie oceny na świadectwie - mówi Legutko, i twierdzi, że jeśli by tak było, winę za złe przygotowanie uczniów ponoszą nauczyciele, którzy nie potrafili przygotować ich do egzaminu. Były minister MEN Edmund Wittbrot ocenia, że winę ponoszą nauczyciele, bo to oni zawalili. - Oni są najsłabszym ogniwem w systemie. Nie mają najlepszych kwalifikacji, nie pobudzają młodych do myślenia i nie potrafią przygotować ich do egzaminu dojrzałości.
Okazuje się, że ponad 10 tys. nauczycieli może od września stracić pracę, bo nie uzupełniło wykształcenia do licencjatu czy magisterium. Zgodnie z Kartą Nauczyciela, mieli na to 6 lat. Problem dotyczy absolwentów dawnego studium nauczycielskiego lub wychowania przedszkolnego. A jeśli nawet nie stracą pracy, mogą spaść w siatce płac i dostawać około 300 zł mniej pensji. - Nauczyciel powinien mieć wyższe wykształcenie. Moim zdaniem, w obecnych czasach skończone studia to absolutny standard. Ci, którzy go nie uzupełnili, powinni rozstać się z zawodem. Tylu jest ludzi młodych, fantastycznie wykształconych, że z uzupełnieniem kadry chyba nie będzie problemu - mówi Mirosław Handtke, minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka.
Już Staszic mówił, że takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Okazuje się, że i z chowaniem i nauczaniem mamy w Polsce ostatnio poważny problem. Na pociechę pozostaje fakt, że odkąd świat światem na młodych narzekało się zawsze. Powiedzenie: ach, ta młodzież! pamiętają chyba wszystkie pokolenia. Podobnie jak przysłowie: „zapomniał wół, jak cielęciem był”...

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Zmiana perspektywy

2024-09-21 15:20

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Karol Porwich/Niedziela

Niektórzy antropologowie argumentują, że pierwszym dowodem istnienia człowieka na ziemi jest fakt grzebania umarłych. Śmierć jest nieprzeniknioną tajemnicą. Śmierć przeraża. Intuicyjnie wyczuwamy, że należy do innego porządku. W czasach prehistorii człowiek krępował zmarłych rzemieniami, by przypadkiem nie powstali i nie uczynili mu zła. Układał wokół zmarłych koźle rogi, by przestraszywszy się ich, w dalszym ciągu pozostawali zastygli i nieruchomi. Zostawiał zmarłym jedzenie, by ich przebłagać. Kładł na oczy monety, by mogli opłacić podróż do wieczności i nie wracać w przeraźliwych wizjach. Umieszczał przy grobach lampy, by oświetlić krainę ciemności.

W takiej perspektywie nie należy się dziwić strachowi, który pojawiał się w sercach apostołów, gdy słyszeli Jezusową zapowiedź męki i śmierci: „Oni jednak nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać” (Mk 9,32). Amerykański historyk Warren H. Carroll twierdzi, że „boimy się zmarłych, albowiem w głębi naszego jestestwa czujemy, że oni martwi być nie powinni i być może martwi nie pozostaną; gdyż przypominają nam o tym, o czym wolelibyśmy zapomnieć. O tym mianowicie, że pewnego dnia będziemy jak oni, że nie potrafimy zrozumieć, dlaczego tak właśnie ma się stać, że nie wiemy, jak to się stanie” (Historia chrześcijaństwa, Wrocław 2009).
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Różaniec jako odpowiedź na cierpienie

2024-09-21 11:47

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Ignacy Dec

Matka Boża Bolesna

kolegiata w Wałbrzychu

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Bp Ignacy Dec podczas homilii w wałbrzyskiej kolegiacie

Bp Ignacy Dec podczas homilii w wałbrzyskiej kolegiacie

Tegoroczny odpust ku czci NMP Bolesnej w kościele Świętych Aniołów Stróżów Wałbrzychu miał szczególny wymiar, gdyż odbywał się w obliczu tragedii powodzi, która dotknęła wiele rodzin.

Modlitwy w intencji powodzian towarzyszyły każdej modlitwie, a Matka Boża Bolesna, od 15 lat ponownie patronka miasta, była źródłem duchowego wsparcia i nadziei dla dotkniętych nieszczęściem.
CZYTAJ DALEJ

Przedstawienie

2024-09-21 17:28

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

To już zaczyna zakrawać o farsę. Podziękowania składane na ręce wojewody, który na sztabie kryzysowym odczytuje je premierowi Donaldowi Tuskowi. Jedno wielkie łubudubu. Jak bardzo ten cały cyrk kontrastuje z tragedią powodzian i oceną działań rządu nie trzeba pisać, wystarczy posłuchać ludzi, którzy mierzą się z powodzią i jej skutkami. To już nie komedia, to tragikomedia, gdzie raz słyszymy pohukiwanie premiera, który obiecuje ściganie szabrowników, a innym razem podległa mu policja ściga młodego człowieka, który miał czelność w mediach społecznościowych przed nimi ostrzegać.

Gdy opadnie wielka woda, konieczny będzie solidny rachunek sumienia tej władzy, a co za nim idzie wyciągnięcie wniosków i pociągnięcie do odpowiedzialności tych, którzy zawiedli. Nie dało się uniknąć żywiołu, ale można było zminimalizować straty i przygotować mieszkańców na to, co nieuchronne. Wyszło już na jaw, że Komisja Europejska ostrzegała, meteorolodzy ostrzegali, a władze w Polsce wprowadzały obywateli w błąd, z premierem na czele. Zamiast już na początku września ostrzegać i informować – były zapewnienia, że „nie ma powodów do paniki”. Dziś powodów do dymisji jest kilka. Przede wszystkim nieprzygotowanie zbiorników retencyjnych na przyjęcie fal powodziowych, nie spuszczanie wody, „bo złote algi”, wypowiedzi premiera z 13 września, gdy nasz sąsiad, premier Czech już był po pierwszych konsultacjach kryzysowych z lokalnymi władzami. Do tego dochodzi odpowiedzialność samorządów i zbyt późna reakcja wojewodów na zagrożenie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję