Reklama

Historia

Śmierć w wiejskiej chacie

Chłopskie groby z dawnych wieków nie zachowały się do dzisiejszych czasów tak jak te królewskie czy magnackie. Przetrwały jednak niektóre wiejskie tradycje, a przede wszystkim szacunek dla zmarłych.

Niedziela Ogólnopolska 44/2023, str. 52-53

Muzeum Narodowe w Warszawie

Stanisław Witkiewicz, "Pogrzeb na wsi", 1878 r

Stanisław Witkiewicz,

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Śmierć w dawnej Polsce była zjawiskiem częstym. Umierało wiele kobiet w gorączce popołogowej, rzadko które dziecko dożywało dorosłości. Pozostałych przy życiu dziesiątkowały choroby i epidemie. Obawiano się nie tyle samej śmierci, ile odejścia bez przygotowania duchowego. Modlono się więc o zgon we własnym łóżku, z możliwością wyspowiadania się i uporządkowania wszystkich swoich spraw. Stąd trudna do zrozumienia dla ludzi XXI wieku modlitwa: „od nagłej i niespodziewanej śmierci zachowaj nas, Panie!”.

Z trumną na strychu

Szlachta i magnateria celebrowały żałobę i pochówek zmarłego w okazałych obrzędach, które trwały niekiedy tygodniami. Zwykli chłopi nie mogli sobie na to pozwolić, ale także chcieli godnie żegnać swoich bliskich i zadbać o swój własny pogrzeb, np. przygotowując wcześniej trumny. Zwykle były one zbijane z kilku desek i opatrywane krzyżem, czasem ciosane z jednego pnia. Wynoszono je na strychy i wykorzystywano – magazynowano w nich... ziarno i wierzono przy tym, że zapewnia to dostatek domowi. Kiedy jednak ziarno się z trumny wysypywało, wieszczyło to rychły zgon właściciela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Różnych oznak nadchodzącej śmierci w rodzinie doszukiwano się szczególnie wtedy, kiedy jeden z domowników ciężko chorował. Bano się więc wycia psa, nawoływania kruków, sów i puszczyków, tłumaczono sobie złowrogo sny, a nawet kierunek kopania jam przez krety. Kiedy do chorego przyjeżdżał ksiądz, pilnie obserwowano zachowanie jego koni przed domem. Jeśli grzebały kopytami w ziemi, oznaczało to, że kopią grób dla chorego.

Grobowa deska

Powszechny zwyczaj nakazywał położyć zmarłego po śmierci na specjalnej ławie – grobowej desce. Miało to zapewnić spokój jego duszy. W niektórych okolicach na tejże desce wycinało się później imię zmarłego, datę śmierci, symbole religijne i ustawiało się ją koło domu, kaplicy lub przy bardzo uczęszczanej drodze, z prośbą o modlitwę za zmarłego.

Reklama

Nieboszczyka ubierano, po czym wokół niego w specjalnym obrzędzie zbierali się krewni i przyjaciele. Przepijając doń piwem lub gorzałką, pytali: „czemużeś umarł?”. Przekonywano go, że miał przecież dom, żonę, dzieci, inwentarz, i po wyliczeniu każdej osoby czy przedmiotu powtarzano: „czemużeś umarł?”. Jeśli zmarłą osobą była kobieta, wkładano jej w rękę igłę i nici, jeśli mężczyzna – narzędzia, którymi posługiwał się za życia. Przez cały czas czuwano przy zwłokach, śpiewano pieśni żałobne i lamentowano. Powszechny był zwyczaj wkładania zmarłemu do trumny tego, co lubił za życia, np. butelki wódki, tabakierki z tabaką, chleba, grzebienia, którym się czesał, czy zabawek i orzechów, a także pieniędzy.

Podczas wynoszenia zmarłego z domu przestrzegano zwyczaju wynoszenia go nogami naprzód. Trzy razy uderzano trumną o próg i mówiono przy tym: „wieczne odpoczywanie umarłemu”. Dla podkreślenia ostatecznego pożegnania się z ojcowizną palono wszystkie rzeczy, które dotykały ciała w ostatnich godzinach, wylewano wodę za konduktem żałobnym i tłuczono naczynie, w którym była, a w progu kładziono siekierę. Pilnowano się także podczas przechodzenia konduktu pogrzebowego. Nie wolno było wtedy wyglądać przez okno, jeść, a orszak w żadnym przypadku nie mógł przejeżdżać polami.

Wszyscy żegnają zmarłego

Zmarłych chłopów chowano nie w budynkach kościelnych tak jak szlachtę, tylko na cmentarzach usytuowanych wokół kościołów. Pozostawali wtedy nadal jakby członkami wspólnoty religijnej. Z zasady całe społeczności wiejskie poczuwały się do obowiązku udziału w pogrzebie, odprowadzenia zmarłego na miejsce ostatecznego spoczynku. Niektóre wydawały w tej sprawie specjalne pisane instrukcje, np. w jednej z warmińskich wsi w XVII wieku: „Gdy gospodarz albo gospodyni umrze, każdy gospodarz, jeśli nie sam, powinien na pogrzeb posyłać jedno z domu swego, wyjąwszy czasu powietrza morowego. Kto nieposłuszny będzie, odłoży do gminu 5 sz.Na cmentarzu jeden z poważniejszych gospodarzy wygłaszał mowę pogrzebową. Podkreślał pozytywne cechy zmarłego, twierdził, że nieboszczyk nikomu nic nie zawinił, ale gdyby jednak ktoś miał doń pretensje, to nie wypada ich podtrzymywać wobec człowieka spoczywającego w grobie, w imieniu którego on wszystkich znajomych, obecnych i nieobecnych, przeprasza.

Reklama

Podczas pogrzebu trzeba było także pamiętać o kilku zasadach rodem z pogańskich czasów. Przede wszystkim rodzinie i krewnym nie wolno było zaglądać do jamy grobowej, żeby nieboszczyk nie pociągnął ich za sobą. Jeśli podczas kopania grobu obrywały się ściany, tłumaczono to skąpstwem zmarłego, jeśli zaś w grobie zbierała się woda lub w czasie pogrzebu padał deszcz, to miał on być pijakiem za życia.

Mimo sprzeciwów duchownych, na zasypanych grobach składano chleb, mięso, piwo, które miały stanowić zaopatrzenie na drogę „w zaświaty”.

Umarł Maciek, umarł...

Po pogrzebie urządzano przyjęcie. Panował zwyczaj, że na stypie śpiewano dawne pieśni – przykładem może tu być popularna pieśń o Maćku, który umarł i leży na desce, lecz gdyby mu zagrano, to zatańczyłby jeszcze. W czasie przyjęcia cały czas pito na cześć zmarłego i rzucano pod stół kąski z każdej potrawy. Po biesiadzie dokładnie wymiatano izbę i wyrzucano skrupulatnie wszystkie odpadki.

Ludność mieszkająca na wsi pamiętała o swoich zmarłych. Dniem, w którym szczególnie czczono tych, którzy odeszli, były Zaduszki. Odwiedzano wtedy tłumnie groby i nie zapominano dać jałmużny żebrakom, proszono ich przy tym o modlitwę za dusze zmarłych. Ten, kogo było stać, wyprawiał nawet poczęstunek dla ubogich, nazywany „obiadem żałobnym”.

Pamięć o zmarłych zachowywała się w rodzinach chłopskich długo, ale ich groby ulegały szybkiemu zniszczeniu. Miejsca ich wiecznego spoczynku często przekopywano na groby dla następnych zmarłych. Poza tym na cmentarzach odbywały się różne uroczystości, kiermasze i odpusty z handlarzami, kuglarzami, awanturującymi się włóczęgami. Cmentarz w dni świąteczne przypominał bardziej wrzaskliwy jarmark niż miejsce wiecznego spoczynku. W dni powszednie natomiast pasły się tam kozy, krowy i inne zwierzęta należące do służby kościelnej. Siłą rzeczy mogiły ulegały szybkiej dewastacji i dzisiaj trudno znaleźć na wiejskich cmentarzach stuletnie i starsze chłopskie groby. Tym bardziej należy dbać o te, które ocalały.

2023-10-24 14:46

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję