Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Pod opieką Matki kapłanów

W święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, 8 września, na doroczną pielgrzymkę do sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Anielskiej przybędą członkowie Apostolatu Modlitwy za Kapłanów „Margaretka” i innych grup modlitewnych.

Niedziela sosnowiecka 36/2023, str. III

[ TEMATY ]

Dąbrowa Górnicza

Danuta Lobry

Sztandar Apostolatu Margaretka na kalwaryjskich dróżkach

Sztandar Apostolatu Margaretka na kalwaryjskich dróżkach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejny raz wierni mogą uczcić Maryję w dniu Jej urodzin. Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny to także wyjątkowy dzień dla Dąbrowy Górniczej, bo właśnie 126 lat temu narodziło się to sanktuarium, gdy z inicjatywy ks. prał. Grzegorza Augustynika w 1897 r. przyniesiono w uroczystej procesji wizerunek Matki Bożej z Gołonoga do Dąbrowy. Na jego podstawie zaprojektowano ołtarz główny i 19 listopada 1904 r. umieszczono w nim figurę Matki Bożej Anielskiej, wykonaną przez rzeźbiarza Józefa Baltazara Proszowskiego.

Wyjątkowe urodziny

Reklama

Zaproszenie na tegoroczne świętowanie urodzin Matki Bożej wystosował kustosz sanktuarium ks. kan. Andrzej Stasiak oraz diecezjalny asystent Apostolatu Modlitwy za Kapłanów „Margaretka” ks. Tomasz Zmarzły. W programie dnia o 6.40 znalazły się Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, Msze święte o 7 i 9, a po nich błogosławieństwo przyniesionych dla Maryi kwiatów. Po Eucharystii o godz. 9 odbędzie się modlitwa różańcowa przed Najświętszym Sakramentem w intencji pokoju. Na godz. 17 zaproszeni są wszyscy na wspólne śpiewanie pieśni maryjnych. Centralnym punktem będzie Msza św. z kazaniem o godz. 18 pod przewodnictwem dyrektora Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu ks. dr. Łukasza Tkaczyka. Po Eucharystii nastąpi zawierzenie Maryi członków apostolatu „Margaretka” przybyłych na doroczną pielgrzymkę oraz procesja z pierwotnym obrazem Najświętszej Maryi Panny Anielskiej na pamiątkę przeniesienia go w 1897 r. z Gołonoga do Dąbrowy. Po każdej Mszy św. będzie błogosławieństwo przyniesionych dla Maryi kwiatów. Święto zakończy o 19.30 Apel Jasnogórski i zasłonięcie łaskami słynącej figury Najświętszej Maryi Panny Anielskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zakwitają modlitwą

Święty Jan Maria Vianney – patron proboszczów, mawiał, że „nie ma złych kapłanów, są tylko tacy, za których ludzie się nie modlą”. O wartości tej modlitwy przypomniał Ojciec Święty Franciszek, który zwrócił się z prośbą do wspólnot parafialnych, stowarzyszeń i grup modlitewnych obecnych w Kościele z prośbą: „Wbrew pokusie zniechęcenia stale módlcie się do Pana, aby posłał robotników na żniwo swoje i dał nam kapłanów rozmiłowanych w Ewangelii, zdolnych do stawania się bliskimi wobec braci i bycia w ten sposób żywym znakiem miłości miłosiernej Boga” (Orędzie Ojca Świętego na 54. Światowy Dzień Modlitw o Powołania).

Te słowa wypełniają członkowie apostolatu „Margaretka”. Oni codziennie modlą się za wybranego kapłana, troszczą o jedność kapłanów ze swoim biskupem i między sobą, a także podejmują różnorodną współpracę oraz wspierają powołania do kapłaństwa i życia zakonnego.

Cenną inicjatywą tych wiernych okazała się potrzeba widzialnego znaku, jakim jest diecezjalny sztandar apostolatu „Margaretka”, który by skupiał osoby zaangażowane w to dzieło. Do jego powstania przyczyniło się zaangażowanie wielu osób – kapłanów, którzy w większości ufundowali ten sztandar, jako wyraz osobistej wdzięczności za modlitwę oraz licznych osób świeckich. Osoby zrzeszone w apostolacie „Margaretka” pod tym sztandarem dają wymowne świadectwo troski o kapłanów i nowe powołania do służby Bogu i ludziom.

2023-08-29 14:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szukałem was

Niedziela sosnowiecka 22/2020, str. I

[ TEMATY ]

Dąbrowa Górnicza

100‑lecie urodzin Jana Pawła II

Archiwum

Przed laty koronowana, łaskami słynąca, figura Najświętszej Maryi Panny Anielskiej

Przed laty koronowana, łaskami słynąca, figura Najświętszej Maryi Panny Anielskiej

Minęła 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II, jednej z najważniejszych postaci w dziejach współczesnego świata. Choć Ojciec Święty odszedł od nas piętnaście lat temu, pamięć o nim w wielu z nas pozostaje żywa.

W Dąbrowie Górniczej, Pałac Kultury Zagłębia wraz z Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Anielskiej, organizuje akcję społeczną „Szukałem was, teraz wy mnie znaleźliście”. Niektórzy dąbrowianie zapewne pamiętają jeszcze wizytę kardynała metropolity krakowskiego Karola Wojtyły w 1968 r., kiedy towarzyszył Prymasowi Tysiąclecia, Stefanowi Wyszyńskiemu, w uroczystościach koronacji figury Najświętszej Maryi Panny Anielskiej w tutejszej bazylice. Ale okazji do spotkań było wiele więcej. W trakcie niemal sześciu dekad posługi kapłańskiej, Karol Wojtyła odwiedzał ludzi na całym świecie, wierząc w szczególną moc sprawczą osobistych spotkań.
CZYTAJ DALEJ

Chrystus Król i Jego Królestwo

Niedziela przemyska 47/2004

[ TEMATY ]

Chrystus Król

uroczystość Chrystusa Króla

wikipedia.org

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

W 1980 r. rozpoczęto gruntowne czyszczenie i restaurację Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Po usunięciu pyłu i brudu nagromadzonego przez ponad czterysta lat zostały odsłonięte w pierwotnym blasku wspaniałe malowidła znamienitych artystów. Wśród nich, na ścianie ołtarza, znajduje się monumentalny fresk Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, który powstał w latach 1536-1541. To jedno z najwspanialszych arcydzieł sztuki renesansu. Artysta w mistrzowski sposób posługując się kolorami oraz z wielkim poczuciem ruchu, ukazał na obrazie wzrastające napięcie i oczekiwanie osób, które otaczają Chrystusa. Pośrodku On, surowy i nieubłagany, sprawuje Sąd. To wyobrażenie zakłada sędziowską, a zarazem królewską godność Chrystusa.

W 34. niedzielę zwykłą, ostatnią w roku liturgicznym, staje także przed nami Jezus Chrystus jako Król Wszechświata. Kult Chrystusa Króla wyrósł z nabożeństwa do Serca Jezusowego. Na prośbę biskupów polskich, za pontyfikatu papieża Klemensa XIII w 1765 r. została wprowadzona uroczystość Serca Jezusowego, w piątek po oktawie Bożego Ciała. Papież bł. Pius IX w 1856 r. rozciągnął obchody tego święta na cały Kościół. W 1925 r. papież Pius XI wydał encyklikę Quas primas i na mocy posiadanej władzy zaprowadził do liturgii kościelnej osobne święto Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Wyznaczył je na ostatnią niedzielę października i polecił, aby w tym dniu corocznie oddawano całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Podczas reformy kalendarza liturgicznego, po Soborze Watykańskim II, papież Paweł VI przeniósł to święto w 1969 r. na ostatnią niedzielę roku liturgicznego nadając mu nazwę Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Chociaż uroczystość została wprowadzona stosunkowo niedawno (79 lat temu), to odniesienie tytułu królewskiego do Boga było używane w Biblii dla wyrażenia tajemnicy Pana, który zasiadając na niebieskim tronie jest władny objąć, prowadzić cały kosmos i nim rządzić. Na kartach Pisma Świętego obraz króla zasiadającego na tronie pierwszy raz zjawia się w pieśni Mojżesza i Miriam: „Pan jest królem na zawsze, na wieki!” (Wj 15,18). Idea wiecznego królowania Boga powraca wielokrotnie w innych księgach. Jego panowanie trwa od niepamiętnych czasów (por. Ps 74; 93). W starotestamentowych Księgach Sędziów i Samuela królowanie Pana nad swym ludem wyklucza ludzką władzę królewską jako właściwą formę sprawowania rządów nad ludem Przymierza. Ustanowienie Saula, a potem Dawida królem wymagało szczególnego przyzwolenia Bożego. Królewski dom Dawidowy nie obala najwyższej władzy Boga, jest On nadal najwyższym Władcą, Panem całej ludzkości i Królem Izraela. Bóg panuje nad swoim ludem i nad królem Izraela. Biblijny obraz panowania Bożego ogarnia swym zasięgiem wszystkie narody. Bóg sprawuje nad wszystkimi suwerenną władzę, a w czasach ostatecznych wszystkie narody oddadzą Mu cześć. Psalm 93 pięknie chwali królowanie Boga: „Pan króluje, oblókł się w majestat, Pan przywdział potęgę i nią się przepasał: tak utwierdził świat, że się nie zachwieje…” (w. 1). Podobnie Psalm 47 oraz Psalmy 96-99 są pięknymi hymnami na cześć Boga-Króla. Panowanie Boga obejmuje wszystkie siły natury oraz wszystkich bogów, których czczą ludzie. Pan Bóg panuje w niebie, a Stary Testament wymienia Arkę Przymierza jako tron Boży (1 Sm 4,4; Ps 99,1). Prorok Izajasz ukazuje Boga na wysokim i wyniosłym tronie w otoczeniu serafinów oddających Mu cześć. Prorok Zachariasz głosi, że Bogu należy się chwała od wszystkich narodów. Nowy Testament ukazuje często Pana Jezusa jako króla. Ten obraz nawiązuje do przepowiedni króla z rodu Dawida oraz pochodzącej ze Starego Testamentu idei Mesjasza. Mesjasz - z języka hebrajskiego - znaczy „namaszczony, pomazaniec”. Te określenia zostały przejęte przez język grecki (messias), co po przetłumaczeniu zostało odzwierciedlone w formie „christos”. Jezus Chrystus, jak wykazuje Ewangelista Mateusz (1,1) i Apostoł Narodów w Liście do Rzymian (1, 3), jest potomkiem Dawida. Jest więc królewskim pomazańcem, jak wskazują na Niego liczne proroctwa ze Starego Testamentu. W Ewangeliach Jezusa nazwano Synem Dawida, królem Żydów lub królem Izraela. Podczas procesu sądowego przed Piłatem tych tytułów używają Jego wrogowie - oskarżyciele. Jezus potwierdził wprost swą królewską godność odpowiadając na pytanie najwyższego arcykapłana: „Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?” (Mk 14,61). Jezus odpowiedział wtedy: „Ja Jestem [Mesjaszem]. Ujrzycie Syna Człowieczego siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi” (Mk 14,62). Opis królewskiego panowania Chrystusa osiąga swoje apogeum w Księdze Apokalipsy. Bóg przez św. Jana przedstawia Jezusa jako Króla królów i Pana panów (por. 19,16; 17,14). Jezus Chrystus zajmuje w proroczej wizji Nowego Testamentu miejsce należne Bogu w tekstach Starego Testamentu mówiących o Jego panowaniu. Jezus Chrystus jest Królem narodów lub wieków. Apokaliptyk ukazuje w większej części swej księgi zwycięstwo Boga nad mocami zła. W Nowym Testamencie, w osobie Jezusa Chrystusa połączone są urzędy proroka, kapłana, sędziego i króla ze Starego Testamentu. Jezus jest królem wywyższonym ponad wszystko i ponad wszystkich; przed Nim zegnie się każde kolano, jak trafnie ujął to św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2,9-11). Jezus Chrystus jest Królem. A Jego królestwo? Liturgia mszalna mówi w prefacji - uroczystym wezwaniu do dziękczynienia - że jest to „wieczne i powszechne Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju” (MR 205*). Odwołajmy się jednak do Pisma Świętego Nowego Testamentu, w którym jest o nim mowa ponad 100 razy, najczęściej w przypowieściach. Niektóre przypowieści są przedstawione przez różnych Ewangelistów. Założenie Królestwa Bożego opisuje Jezus w przypowieści o zasiewie i jego różnych wynikach. To królestwo charakteryzuje się dynamizmem rozwoju. Ukazany jest on jako zasiew rosnący własną siłą lub jako ziarno gorczycy czy zaczyn chlebowy. Najwyższą wartość Królestwa Bożego przedstawiają przypowieści o skarbie ukrytym w roli i drogocennej perle, o wieży i wojnie. Pomimo zainaugurowania Królestwa Bożego na ziemi, na świecie istnieje zło, co odzwierciedla przypowieść o chwaście oraz o sieci zagarniającej różne ryby: dobre i złe. W Królestwie Bożym obowiązują inne, nowe kryteria oceny, w stosunku do ludzkich królestw. O tej nowej skali opowiadają przypowieści o faryzeuszu i celniku, o głupim bogaczu, który zbudował nowe spichlerze; bogaczu, który się świetnie bawił i o Łazarzu; robotnikach w winnicy, o dwu skreślonych długach (jawnogrzesznica), zaginionej owcy, zagubionej drachmie oraz o synu marnotrawnym. Cechy królestwa, które można poznać z nauczania Jezusa budzą w niektórych słuchaczach zasadniczy opór. Kapitalnie przedstawia to przypowieść o dziatwie na rynku, przypowieść o dwóch synach wobec rozkazu ojcowskiego, przypowieść o wielkiej uczcie i niegrzecznych zaproszonych, o nieurodzajnym drzewie figowym i o przewrotnych rolnikach - dzierżawcach winnicy. Dla Królestwa Bożego potrzeba się poświęcić. Wzywa nas do tego przypowieść o obrotnym (nieuczciwym) rządcy oraz o minach i talentach. Wobec takich wymagań Pan Jezus daje wskazówki w postaci nowego przykazania, aby się nie pogubić w drodze. Odzwierciedlają je przypowieści o nielitościwym współsłudze i miłosiernym Samarytaninie. W Królestwie Bożym obowiązuje modlitwa, która czyni prawdziwymi synami. Przykładem ducha modlitwy jest przypowieść o natrętnym przyjacielu i ukazująca niesprawiedliwego sędziego, który ugina się wobec wielkiej wytrwałości ubogiej wdowy. Królestwo Boże już się rozpoczęło. Kościół jest - jeszcze niedoskonałą - fazą jego realizacji. Kiedy nadejdzie Król, królestwo Boże stanie się w całej pełni. Do gotowości i czujności na Jego przyjście wzywają nas przypowieści o czujnym odźwiernym, czujnym gospodarzu, słudze wiernym i niewiernym, dziesięciu pannach i sługach nagrodzonych za czujność. Z okazji uroczystości ku czci Chrystusa Króla spojrzeliśmy na samego Chrystusa i na Jego Królestwo. W dobie powszechnej demokratyzacji; w epoce, gdy już królestwa ziemskie można policzyć na palcach - odwołaliśmy się nieco do biblijnej idei królowania Boga, która w nauczaniu Chrystusa otrzymała swój definitywny kształt, stając się synonimem zbawienia człowieka. Docierając bowiem w liturgii do końca roku, trzeba spojrzeć na rzeczy ostateczne, na cel ludzkiego życia, którym jest wieczne zbawienie. W archidiecezji przemyskiej majestatyczny tytuł Chrystusa Króla noszą parafie w: Jarosławiu, Łańcucie, Łubnie Opacem, Przeworsku, Sanoku i Trzcianie-Zawadce. Godną zauważenia jest monumentalna figura Chrystusa Króla stojąca w Rakszawie przy drodze Łańcut - Leżajsk, wskazująca drogę do kościoła. Z kolei w Jarosławiu, w pobliżu kościoła pw. Ducha Świętego, stoi od niedawna figura, jako materialny znak poświęcenia miasta Chrystusowi Królowi. Kult Chrystusa Króla jest bardzo żywy, bo wyrasta z dobrze rozwiniętego nabożeństwa do Bożego Serca, zaprowadzonego przez św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara. Jezus Chrystus - Odkupiciel ludzkości, jest darem Ojca ze swego ukochanego, Jednorodzonego Syna, darem tym większym, że z Bożego Serca płyną dla nas życiodajne, oczyszczające zdroje Krwi. Królestwo Boże jest także darem, wobec którego, tak jak w przypadku Chrystusa, trzeba zająć osobiste stanowisko: przyjąć je z wdzięcznością lub odrzucić. Przyjąć królestwo - i to jako wartość bezwzględnie najwyższą - to przyjąć samego Chrystusa-Króla, a przyjąć nie tylko z Jego programem, prawem i wymaganiami, ale i z Jego miłością, która przemienia świat. Przyjąć zaś, to nie znaczy uznać tylko w teorii, ale całkowicie się zaangażować w tę jedyną sprawę, która wszystko przetrwa. Nasze pragnienie wyrażajmy w słowach z Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź Królestwo Twoje!”
CZYTAJ DALEJ

Lublin. Święto Niepodległości

2024-11-24 06:51

Archikatedra lubelska

Obchody 106. rocznicy odzyskania niepodległości rozpoczęła uroczysta sesja Rady Miasta oraz Msza św. w archikatedrze lubelskiej.

W Eucharystii sprawowanej pod przewodnictwem bp. Adama Baba w intencji Ojczyzny udział wzięli przedstawiciele władz miasta i województwa, szkół, kombatantów i związków zawodowych. - Nasza przeszłość jest fundamentem, na którym budujemy przyszłość. Niepodległość nie jest nam dana na zawsze, musimy ją pielęgnować i jej strzec. Dziś to na nas spoczywa obowiązek przekazania tych wartości przyszłym pokoleniom. Wychowujmy młodzież w duchu patriotyzmu, uczmy ją szacunku do tradycji i historii, aby Polacy zawsze byli silnym i zjednoczonym narodem - zapisano w odezwie komitetu honorowego obchodów Narodowego Święta Niepodległości.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję