Reklama

Elementarz biblijny

Szabat – dzień szczególny

W Ewangelii według św. Marka, której słuchamy w kościołach w niedzielę 4 lipca, jest mowa o tym, że Pan Jezus nauczał w szabat w synagodze w Nazarecie. Szabat po hebrajsku to: odciąć, zaprzestać, odpocząć.

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. V

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To dla wyznawców religii Mojżeszowej dzień świąteczny przypadający w sobotę, czyli w ostatnim dniu tygodnia. Właśnie wtedy trzeba w judaizmie powstrzymać się od pracy. Uzasadnienie takiej praktyki odwołuje się do stwórczego aktu Boga, po którym On „odpoczął” (por. Rdz 2, 2) oraz Dekalogu (por. Wj 20, 8-11 oraz Pwt 5, 12-15). Niemniej jednak początkowo pora odpoczynku niekoniecznie przypadała siódmego dnia (por. np.: Kpł 16, 29-34 oraz 23, 26-32). Korzeni szabatu można się doszukiwać poza Izraelem, być może w Babilonii, ale „dzień wolny od pracy” spotykamy przecież w każdej kulturze. Na Bliskim Wschodzie szabat był związany z cyklem księżycowym, a konkretnie z pełnią naszego satelity.

Warto wiedzieć, że szabat miał w Starym Testamencie również wyjątkowy wymiar społeczny. Prawo do niepracowania przysługiwało niewolnikom, nawet zwierzęta miały swój czas odpoczynku (por. Wj 20, 10 czy Pwt 5, 14). Wraz z upływającymi wiekami szabat stał się dla Żydów dniem radosnego świętowania, które miało miejsce w synagodze (jak czytamy m.in. w niedzielnej Ewangelii), świątyni czy domu, gdzie celebrowano specjalne nabożeństwo. I tak zarówno obrzezanie, jak i szabat stały się wyróżnikami narodu wybranego pośród innych nacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W okresie poprzedzającym powstanie Nowego Testamentu oraz w epoce Pańskiej praktykowanie szabatu często miało wymiar wyłącznie zewnętrzny i stawało się coraz bardziej groteskowe. Można było się pogubić w obowiązujących detalach do tego stopnia, że „łamaniem prawa szabatowego” było nawet współżycie małżeńskie czy też załatwianie potrzeb fizjologicznych, jak to miało miejsce np. we wspólnocie esseńskiej osiadłej na zachodnim brzegu Morza Martwego. Nie dziwi więc, że Jezus z Nazaretu niekiedy ostro występował przeciw różnorakim regułom szabatowym (por. np.: Mk 2, 23n.; 3, 2-5; Łk 14, 1-6 czy J 9, 13-16). Mało tego – podkreślił, że to szabat jest dla człowieka, a nie odwrotnie. Nazwał też Syna Człowieczego „Panem szabatu” (por. Mk 2, 28).

„Jezus poprzez swoje zapewnienie, że jest Panem szabatu, ogłosił nastanie nowego czasu i nowego sposobu czci Boga; Jego zmartwychwstanie w pierwszym dniu tygodnia sprawiło, że pierwotna wspólnota chrześcijańska wkrótce (początkowo równolegle do praktykowania szabatu) zaczęła zbierać się na łamanie chleba w pierwszym dniu tygodnia (por. Dz 29, 7; w Ap 1, 10 nazywa ów pierwszy dzień «dniem Pańskim»” (Nowy leksykon biblijny, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011, s. 717). Nic dodać, nic ująć.

2021-06-29 13:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Posty nakazane zachowywać

Niedziela warszawska 46/2003

monticellllo/pl.fotolia.com

Przykazania kościelne są zaproszeniem do współodpowiedzialności za Kościół
Zachęcają do przemyśleń, czy wiara ma wynikać z tradycji, czy z przekonania

CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek. Dzień postu ścisłego

[ TEMATY ]

post

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. To jedyny dzień w roku, kiedy nie jest sprawowana Msza św., a w kościołach odprawiana jest Liturgia Męki Pańskiej. Na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Tego dnia obowiązuje post ścisły i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Są jednak osoby, które pościć nie muszą.

– Jeśli Wielki Piątek jest dniem pełnym smutku, to jednocześnie jest najwłaściwszym dniem dla obudzenia na nowo naszej wiary, dla umocnienia naszej nadziei i odwagi niesienia przez każdego swego krzyża z pokorą, ufnością i zdaniem się na Boga, mając przy tym pewność wsparcia przez Niego i Jego zwycięstwa. Liturgia w tym dniu śpiewa: „O Crux, ave, spes unica – Witaj, Krzyżu, nadziejo jedyna!” – tak sens liturgii wielkopiątkowej wyjaśniał w jednej z katechez w minionych latach papież Benedykt XVI.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. A. Przybylskiego: w Kościele spotykamy się ze Zmartwychwstałym pod postacią Chleba i Wina

2024-03-29 14:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

31 marca 2024, Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję