Najnowszy – styczniowo-lutowy numer dwumiesięcznika „Jasna Góra” nawiązuje do „Pawełek” – obchodzonego w styczniu święta Zakonu Paulinów ku czci jego patriarchy św. Pawła Pierwszego Pustelnika, znanego również jako św. Paweł z Teb. „Czy św. Paweł Pierwszy Pustelnik naprawdę istniał?!” – to tytuł otwierającego numer artykułu o. Bazylego Degórskiego OSPPE. Na podstawie „Żywotu św. Pawła z Teb”, który napisał po łacinie św. Hieronim ze Strydonu, i innych źródeł autor stwierdza, że Patriarcha Zakonu Paulinów był postacią historyczną. O tym, kim jest św. Paweł dla ojców i braci, mówi o. Jerzy Tomziński – nestor zakonu w wywiadzie, którego tytuł wyjaśnia jego osobistą fascynację postacią patriarchy: „Oddał Bogu wszystko i nigdy się z tego nie wycofał”. W obszernym artykule redakcja wspomina zmarłego w 2016 r. konfratra Zakonu Mariana Machurę – muzyka kościelnego, znanego organistę, kompozytora i wykładowcę.
Kilka publikacji nawiązuje do trwającego Roku Koronacji Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, Królowej Korony Polskiej w 300. rocznicę tego wydarzenia. Redakcja przytacza tekst uchwały w tej sprawie przyjętej przez Senat RP oraz przemówienie Jana Żaryna wygłoszone 4 listopada 2016 r. w Senacie RP, zatytułowane „Polska nowoczesność to maryjność”. O historycznym wydarzeniu i przygotowaniach duchowych do jubileuszu pisze o. Kazimierz Maniecki OSPPE w rozważaniach adresowanych – choć nie tylko – do Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej. Jak zawsze głębokie wrażenie wywołują świadectwa osób, które na Jasnej Górze wymodliły potrzebne łaski: uzdrowienie, dar rodzicielstwa, wyjście z uzależnień, nawrócenie. Redakcja zamieszcza także materiały historyczne – w tym numerze m.in. tekst o. Eustachego Rakoczego OSPPE „Królowa Korony Polskiej na znaczkach Poczty Polskiej” oraz kolejny odcinek „Skarbów Jasnej Góry” autorstwa o. Jana Golonki OSPPE i Jerzego Żmudzińskiego.
Nowością jest seria „Solus cum Deo solo” – komentarze Paulinów do Liturgii Słowa na każdą niedzielę stycznia i lutego oraz cykl „Kobieta o Kobiecie” – poświęcone Maryi teksty pisane przez kobiety.
Dwumiesięcznik „Jasna Góra”, adres redakcji: ul. o. A. Kordeckiego 2, 42-225 Częstochowa, tel. (34) 377 73 51, (34) 377 73 17, adres internetowy: www.miesiecznik.jasnagora.pl , e-mail: miesiecznik@jasnagora.pl .
+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu
E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Z okazji tysiąclecia Królestwa Polskiego 1165 par zatańczyło dzisiaj poloneza na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, bijąc tym samym rekord Polski. Oprócz oficjalnie policzonych osób przyłączył się jeszcze tłum uczestników, których organizatorzy nie byli w stanie policzyć.
Odtańczenie poloneza poprzedziło wielki marsz z okazji milenium Królestwa Polskiego i pięciu wieków Hołdu Pruskiego. Polonez jest symbolem długości, siły, atrakcyjności i znaczenia polskiej kultury na świecie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.