Reklama

Wiadomości

Szkoła w remoncie dusz – dokąd prowadzą reformy edukacji?

Gdy dzwonek zabrzmi inaczej 1 września 2025 roku uczniowie usłyszą szkolny dzwonek, ale jego ton nie będzie już taki sam. Ministerstwo Edukacji postanowiło gruntownie przebudować plan lekcji, kalendarz roku szkolnego i system oceniania. W życie wchodzą nowe przedmioty, zmienia się rytm ferii zimowych, wprowadzane są testy sprawnościowe i nowe metody oceniania uczniów z niepełnosprawnościami. Cele reform – jak podkreśla MEN – to przygotowanie młodzieży do rynku pracy, rozwój kompetencji cyfrowych i wyrównanie szans edukacyjnych.

2025-08-23 21:02

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Brzmi jak techniczna modernizacja. Jednak w tym całym zamieszaniu pojawia się pytanie o coś bardziej fundamentalnego – o wychowanie duchowe młodego pokolenia.

Religia na marginesie

Najbardziej kontrowersyjne zmiany dotyczą lekcji religii i etyki. Od września liczba godzin tych zajęć spada z dwóch do jednej tygodniowo. Co więcej, lekcje religii mają się odbywać wyłącznie przed lub po obowiązkowych zajęciach, chyba że cała klasa do 15 września zgłosi uczestnictwo w nich. MEN przewiduje także grupy międzyklasowe, by zwiększyć elastyczność organizacyjną szkół.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Hierarchowie Kościoła nie kryją sprzeciwu, wskazując, że zmiany są niezgodne z dotychczasowymi umowami państwo – Kościół. Trudno się dziwić – jeśli religia traktowana jest jak dodatek, łatwo ją pominąć. Dyrektorzy mają wymóg umieszczania religii lub etyki na pierwszej lub ostatniej lekcji, jednak w przypadku edukacji zdrowotnej tak szczegółowych przepisów nie ma. NSZZ "Solidarność" otrzymał takie sygnały z różnych województw, co pokazuje, że problem w całej Polsce jest dość podobny. Dyrektorzy zauważają, że zajęcia z edukacji zdrowotnej także powinny być pierwszymi lub ostatnimi, żeby uczniowie, którzy nie biorą w nich udziału, nie mieli okienek, a tutaj możliwości są ograniczone. Porównując zatem religię i edukację zdrowotną wydaje się, że powstaje ogromna nierówność – nie dla religii, tak dla edukacji zdrowotnej. Tymczasem formacja duchowa była zawsze fundamentem wychowania młodzieży.

Nowe przedmioty, stare pytania

Ministerstwo wprowadza też edukację obywatelską i edukację zdrowotną. Celem pierwszego przedmiotu jest przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w życiu publicznym, nauka korzystania z praw i obowiązków oraz przeciwdziałanie dezinformacji. Edukacja zdrowotna zastępuje wychowanie do życia w rodzinie – obejmuje zagadnienia zdrowia fizycznego i psychicznego, profilaktyki uzależnień, zagrożeń w sieci czy seksualności.

Cele piękne, nie ma wątpliwości. Jednak pojawia się pytanie: czy wiedza o prawach obywatelskich lub zdrowiu fizycznym wystarczy, jeśli nie towarzyszy jej wychowanie moralne i duchowe? Państwo wydaje się przesuwać akcent z formacji sumienia na kompetencje funkcjonalne. Różnica w traktowaniu religii i edukacji zdrowotnej – elastyczność w jednym przypadku, sztywne ograniczenia w drugim – pokazuje nierówność i stawia wątpliwość co do priorytetów reformy.

Ferie, oceny, testy – szkoła w czasach cyfryzacji

Nie tylko treść zajęć się zmienia. Zmienia się rytm roku szkolnego – ferie zimowe odbędą się w trzech, a nie czterech turach, co wzbudza obawy o przeciążenie popularnych regionów turystycznych. W klasach I-III wprowadzone zostaną obowiązkowe testy sprawności fizycznej, w starszych klasach – moduły inspirowane rekrutacją do służb mundurowych: biegi wytrzymałościowe, pompki, skoki w dal, elementy samoobrony.

Reklama

Nowością jest również tzw. ocena funkcjonalna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami, obejmująca umiejętności społeczne, samodzielność, radzenie sobie z emocjami. To rozwiązanie – zdaniem ekspertów – odzwierciedla rzeczywiste możliwości ucznia i może pomóc w lepszej integracji. Jednak w kontekście religii i edukacji zdrowotnej pojawiają się pytania o spójność systemu – jeśli dla jednego przedmiotu obowiązują zasady eliminujące „okienka”, dla drugiego nie, to tworzy się nierówność w traktowaniu uczniów i treści nauczania.

Remont czy rozbiórka?

Reforma 2025/2026 to ambitny projekt modernizacji. Testy, cyfryzacja, kompetencje obywatelskie – wszystko brzmi jak odpowiedź na wyzwania współczesnego świata. Ale czy w tym całym remoncie ktoś nie zapomina o fundamentach? Szkoła była miejscem, w którym uczono nie tylko liczenia i pisania, ale także wychowywano i kształtowano sumienia, rozwijano wrażliwość moralną i duchową.

Jeśli fundamenty zostaną przesunięte, to ryzykujemy, że młodzi ludzie wyjdą ze szkoły sprawni w praktyce, lecz niegotowi na pytania o dobro, piękno i prawdę. Szkoła bez ducha wychowawczego staje się tylko sprawną maszyną do wytwarzania kompetencji.

Oceń: +24 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Powstaje edukacyjna ścieżka przyrodnicza

[ TEMATY ]

edukacja

diecezja kielecka

Tokarnia

TD

W Tokarni powstają nowe ścieżki edukacyjne

W Tokarni powstają nowe ścieżki edukacyjne

Do czego mieszkańcy dawnej wsi kieleckiej używali jaśminu, forsycji, dzikiej róży, jakie właściwości miały rośliny rosnące w przydomowych ogródkach, na polach i w lasach – dowiedzą się ci, którzy odwiedzą Park Etnograficzny w Tokarni.

Pracownicy skansenu stworzyli tu pierwszą edukacyjną ścieżkę przyrodniczą, wzbogaconą o 30 tablic informacyjnych. Rysunki, wykonane ręcznie przez Małgorzatę Pawlik z działu konserwacji zostały opatrzone ciekawym opisem zawierającym m.in. nazwę rośliny oraz jej właściwości lecznicze, a także możliwości wykorzystania w kosmetyce, przemyśle oraz wyrobach spożywczych. Wiele roślin polnych i łąkowych oraz ziół było stosowanych w obrzędach religijnych: do tworzenia plam wielkanocnych, dekoracji domów w Zielone Świątki, budowy ołtarzy na Boże Ciało, czy wianków na uroczystość Matki Bożej Zielnej. Z kolei tradycja uprawy ziół wiąże się z kulturą klasztorów, skąd wiele z nich przeniknęło do polskiej wsi.
CZYTAJ DALEJ

FBI: atak na dzieci w Minneapolis rezultatem nienawiści do katolików

2025-08-28 09:08

[ TEMATY ]

zamach

PAP

Zabójstwo dzieci w szkole Zwiastowania Pańskiego w Minneapolis należy zaklasyfikować jako akt terroryzmu wewnętrznego i przestępstwo wynikające z nienawiści do katolików - stwierdził na platformie X, dyrektor FBI Kash Patel. Napastnik otworzył ogień z karabinu przez okna katolickiego kościoła i strzelał do dzieci uczestniczących we Mszy św. podczas pierwszego tygodnia roku szkolnego, zabijając dwoje i raniąc 17 osób.

Papież Leon XIV przesłał za pośrednictwem sekretarza stanu, kard. Pietro Parolina telegram kondolencyjny. Zapewniono w nim o duchowej bliskości wobec wszystkich dotkniętych tą straszną tragedią, a szczególnie rodzin opłakujących śmierć swego dziecka. „Ojciec Święty poleca dusze zmarłych dzieci miłości wszechmogącego Boga, modli się za rannych, a także za służby ratownicze, personel medyczny i duchownych, którzy otaczają opieką poszkodowanych i ich bliskich” - czytamy w telegramie.
CZYTAJ DALEJ

Papież: św. Augustyn uczy oddawać talenty darowane przez Boga

2025-08-28 19:24

[ TEMATY ]

św. Augustyn

audiencja generalna

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Leon XIV po Audiencji Generalnej 27.08.2025

Leon XIV po Audiencji Generalnej 27.08.2025

Dziś Kościół wspomina biskupa Hippony, a w poście na platformie X, opublikowanym na koncie @Pontifex, Leon XIV przypomina, że jego życie uczy oddawać Bogu i bliźnim to, co otrzymaliśmy od Pana.

Jako „syn świętego Augustyna”, jak sam się określił ukazując się na Loggii Błogosławieństw tuż po wyborze na Papieża, Leon XIV przypomina dziś, w liturgiczne wspomnienie Ojca Kościoła, by spojrzeć na historię Augustyna, naznaczoną głębokim nawróceniem, która pokazuje, że niepokoje serca znajdują odpowiedź w Bogu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję