Reklama

Kościół

Kard. Pizzaballa: zarozumiałość zamyka bramy do królestwa niebieskiego

Wszystko, czego się od nas wymaga, aby wejść do królestwa niebieskiego to przyznanie się do grzechu i potrzeby odkupienia - stwierdza komentując fragment Ewangelii (Łk 13, 22-30) czytany XXI Niedzielę Zwykłą roku C (24 sierpnia 2025) łaciński patriarcha Jerozolimy, kard. Pierbattista Pizzaballa OFM,

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Głównym tematem dzisiejszego fragmentu Ewangelii (Łk 13, 22-30) jest zbawienie.

Jezus zmierza do Jerozolimy i przechodzi przez miasta i wioski. Po drodze ktoś pyta Go: „Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni?” (Łk 13, 23). Po raz kolejny odpowiedź Jezusa wykracza poza pytanie: nie jest ważne, ilu będzie zbawionych, czy jest ich niewielu, czy wielu. Ważne jest osiągnięcie zbawienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

A zbawienie, jak zawsze, ma w sobie coś paradoksalnego, co nie mieści się w schematach naszego ludzkiego rozumowania, i co Jezus ujawnia poprzez przypowieść, którą podaje jako odpowiedź, pełną paradoksów. Jest wąska brama („Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi” - Łk 13, 24), która jednak wpuszcza wielu ludzi, ze wschodu i z zachodu, z północy i z południa („Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa i siądą za stołem w królestwie Bożym” - Łk 13,29). Są tacy, którzy zdają się mieć wszystkie kwalifikacje, aby wejść („Wtedy zaczniecie mówić: «Przecież jadaliśmy i piliśmy z Tobą»” - Łk 13,26), a jednak pozostają na zewnątrz („Nie wiem, skąd jesteście” - Łk 13,27). Są ostatni, którzy będą pierwszymi, i pierwsi, którzy będą ostatnimi (Łk 13,30).

Reklama

Zatrzymajmy się tylko na jednej szczególnej kwestii zawartej w tekście, dotyczącej drzwi i ich zamknięcia. Jezus mówi, że wielu będzie próbowało wejść, ale drzwi będą zamknięte („wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie zdołają” - Łk 13,24). Będą pukać, ale drzwi się nie otworzą. Można by się spodziewać, że powodem zamknięcia drzwi jest pora: o określonej godzinie drzwi się zamykają i kto przyjdzie za późno, zostanie na zewnątrz. Ale tak nie jest.

Kto przychodzi, zastaje zamknięte drzwi i puka, ale nie zostaje wpuszczony nie dlatego, że jest za późno. Nigdy nie jest za późno, aby wejść, i zawsze istnieje dodatkowa możliwość, szansa ostatniej chwili.

Drzwi nie otwierają się przed tymi, którzy uważają, że mają zasługi, przed tymi, którzy uważają, że mają do tego prawo. „Jadaliśmy i piliśmy z Tobą, i na ulicach naszych nauczałeś” (Łk 13,26). Dla tych, którzy uważają, że mają zapewniony bilet, drzwi pozostają zamknięte. Nie z jakiejś zemsty, nie z uporu, ale tylko dlatego, że zbawienie jest darem łaski i przyjmują je tylko ci, którzy wiedzą, że na nie nie zasługują.

Przykład tego znajduje się dalej w Ewangelii św. Łukasza, w rozdziale 23: Jezus wisi na krzyżu, a jeden z dwóch złoczyńców ukrzyżowanych obok niego prosi Go, aby pamiętał o nim, gdy będzie w swoim królestwie. W pewnym sensie puka do drzwi. Nie ma żadnych zasług, wydaje się, że przekroczył już limit czasu. A jednak drzwi się dla niego otwierają: „Dziś ze Mną będziesz w raju” (Łk 23,43).

Reklama

Drzwi nie są więc ciasne, dlatego, że musimy zasłużyć sobie na wejście poprzez uczynki sprawiedliwości, poprzez wielką ascezę. Przeciwnie, chodzi o uznanie, że jesteśmy mali i ubodzy. Wszystko, czego się od nas wymaga, tak jak od ukrzyżowanego złoczyńcy, to przyznanie się do grzechu i potrzeby odkupienia: to jest „hasło”, które otwiera drzwi.

Jezus tych, którzy pozostają poza bramą nazywa „dopuszczającymi się niesprawiedliwości” (Łk 13,27). Tekst nie sugeruje jednak, że zrobili coś złego. Niesprawiedliwość, która skazuje ich na pozostawanie obcymi Panu, polega właśnie na tym, że uważają się za sprawiedliwych. Jest to jedyna niesprawiedliwość, która uniemożliwia zbawienie.

Wobec nich Jezus ma zatem surowe słowa: „nie wiem, skąd jesteście” (Łk 13,27). Oznacza to: nie znam was, nie należycie do mojego Królestwa, nie podzielacie mojej logiki, mojego sposobu postrzegania życia, przeżywania wiary. Natomiast ci, którzy są daleko, którzy przychodzą jako ubodzy i nie mają żadnych zasług, zasiądą do stołu Królestwa.

Wschód, zachód, północ i południe (Łk 13,29): to znaczy ze wszystkich stron, ponieważ każdy punkt wyjścia jest dobry, aby podążać ku bramie, która otwiera się na ucztę Królestwa. Pod warunkiem jednak, że pozostaną jak złoczyńca na krzyżu z rozdziału 23, który może jedynie błagać o to, co może być jednie bezinteresowne, co może być tylko darem.

+ Pierbattista Pizzaballa

2025-08-22 07:26

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czeladź: Spotkanie Zespołu KEP ds. katechezy parafialnej

2025-10-25 07:49

[ TEMATY ]

katecheza

katechezy

Episkopat News

Trwają intensywne prace nad przygotowaniem wytycznych dotyczących katechezy w parafiach. Podczas zakończonego dziś w Czeladzi spotkania obradował na ten temat, w poszerzonym składzie, Zespołu KEP ds. katechezy parafialnej. Zostali zaproszeni przedstawiciele Szkół Katechistów z Poznania, Kielc i Łodzi. Wskazywano m.in. na potrzebę deklerykalizacji katechezy parafialnej, permanentną aktualizację programów i pastoralne nawrócenie proboszczów, zróżnicowanie dotychczasowych form katechezy.

Podziel się cytatem Drugim elementem była praca nad szkołami katechistów. Ks. Jacek Hadryś, twórca pierwszej szkoły w Polsce, podzielił się refleksjami z perspektywy piętnastu lat jej funkcjonowania. Ks. dr Szymon Jakub przedstawił wyniki badań przeprowadzonych wśród katechistów, proboszczów, kandydatów i samych uczestników katechez. Stały się one punktem wyjścia do przekazania szeregu postulatów. Wskazywano na potrzebę deklerykalizacji katechezy parafialnej, towarzyszenie, permanentną aktualizację programów, reorganizację wymagań. Niezbędne jest także określenie zakresu działań katechistów, pastoralne nawrócenie proboszczów, zróżnicowanie dotychczasowych form katechezy i potrzeba ustanawiania Rad katechistów, którzy mają być nie tylko podmiotem katechezy, ale jej aktywnymi twórcami.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Debaty o człowieku

2025-10-25 12:37

[ TEMATY ]

parafia św. Tadeusza w Warszawie

parafia św. Tadeusza w Warszawie

Już dzisiaj w parafii św. Tadeusza na warszawskiej Sadybie rozpoczyna się wyjątkowy cykl comiesięcznych spotkań filmowo-dyskusyjnych poświęconych kondycji człowieka.

Cykl dziesięciu sobotnich spotkań z arcydziełem światowej kinematografii - „Dekalogiem” Krzysztofa Kieślowskiego przekształcą projekcję filmu w prawdziwe forum debaty o człowieku i jego kondycji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję