Wierni parafii NMP Królowej Polski mieli niezwykłą okazję uczestniczyć w wyjątkowej prezentacji historii Całunu Turyńskiego, którą przeprowadził ks. dr Mateusz Hajder.
W niedzielę 3 marca uczestnicy niedzielnej liturgii mogli wpatrywać się w kopię niezwykłej relikwii, będącej jednym z najbardziej zagadkowych i fascynujących przedmiotów w chrześcijaństwie.
Całun Turyński uznawany przez wielu za płótno pogrzebowe Jezusa Chrystusa, jest pełen tajemnic i naukowych zagadek. Wikariusz miejscowej parafii wykorzystując kopię wyjątkowego płótna, w przystępny sposób przedstawił ślady męki i śmierci Jezusa, motywując zgromadzonych do głębokich przemyśleń na temat cierpienia, miłości i ofiary.
Reakcje parafian były niezwykle pozytywne i pełne wzruszeń. - Przepiękne kazanie, aż łzy same leciały z oczu. Dziękuję za nie. Bóg zapłać – podzieliła się swoimi odczuciami Katarzyna Binieda w mediach społecznościowych. Podobne uczucia wyraziła Szymon Momot, inny uczestnik Mszy św., podkreślił edukacyjny aspekt prezentacji. - Bardzo ciekawie opowiedziane, nigdy nie wiedziałem się skąd te trójkątne łaty... teraz już wiem – stwierdził.
Przypomnijmy, że trójkąty innej barwy na Całunie Turyńskim są wynikiem prób naprawy i renowacji, które miały miejsce po pożarze w 1532 roku. Całun został wówczas uszkodzony przez roztopiony ołów z pojemnika na relikwie, w którym był przechowywany. W wyniku tego pożaru na płótnie powstały przypalone dziury oraz ślady wody użytej do gaszenia ognia.
Dla wielu podróż do Turynu i zobaczenie Całunu Turyńskiego jest spełnieniem marzeń
W Turynie otwarto dziś do ponownego użytku Kaplicę Całunu Turyńskiego. „Jest ona nie tylko przepięknym dziełem architektonicznym i artystycznym, ale także ukazuje życie każdego człowieka, który jest wezwany do przejścia od ciemności duchowej śmierci spowodowanej grzechem, do zbawczego światła, które bije ze zmartwychwstania Chrystusa” – powiedział podczas uroczystej inauguracji turyński arcybiskup Cesare Nosiglia.
Kaplica uległa zniszczeniu w wyniku wielkiego pożaru w 1997 r. Została więc poddana gruntowej renowacji i po 21 latach ponownie otwarta. W ramach towarzyszących otwarciu wydarzeń dziś wieczorem jej kopuła zostanie podświetlona, aby mogli zobaczyć ją wszyscy mieszkańcy Turynu, a jutro rozpocznie się dwudniowe międzynarodowe sympozjum poświęcone kaplicy i Całunowi. Otwarta zostanie też specjalna wystawa o tej tematyce.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
- Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.