Reklama

Nowe wyzwanie dla medycyny szkolnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyzwyczailiśmy się kojarzyć nazwisko prof. Henryka Skarżyńskiego z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu. Tymczasem ten pracowity i tryskający pomysłami lekarz postanowił skorzystać z naszej prezydencji w Radzie UE i zaproponował zasady wczesnego wykrywania i leczenia zaburzeń komunikacyjnych u dzieci. I co należy podkreślić - nie tylko u nas, ale także w Europie, a nawet poza nią. Opierając się na wieloletnich doświadczeniach w Polsce, zespół wspomnianego Instytutu udowodnił, że prawidłowe funkcjonowanie nie tylko narządu słuchu, ale także wzroku i mowy jest podstawą właściwego rozwoju dziecka. Chodzi więc o wyrównanie szans edukacyjnych, społecznych i ekonomicznych dzieci dotkniętych tymi dysfunkcjami.
Mając bogate, wieloletnie doświadczenie, prof. Skarżyński przekonywał przedstawicieli rządów z krajów członkowskich UE, że prawidłowy rozwój dzieci ma przemożny wpływ na zdrowie ludzi w późniejszym, dorosłym życiu.
Konkluzją wielu spotkań była zachęta do wzmocnienia współpracy międzynarodowej w obszarze wykrywania i leczenia zaburzeń trzech mocno ze sobą związanych zmysłów: słuchu, mowy i wzroku. Upłynęło już trochę czasu od zakończenia naszej prezydencji, ale przekazane doświadczenia oraz mrówcza praca naukowego zespołu z Kajetan przyczyniły się do wzrostu pozycji Polski w światowym odbiorze.

Kryptonim „SZOK”

Jak stwierdził dr inż. Ireneusz Wochlik, utworzenie tej jednostki pozwoliło na szybkie wykonywanie badań przesiewowych oraz automatyczne gromadzenie wyników w centralnej bazie danych. Jest to pierwszy na świecie System Zintegrowanej Operacji Komunikacyjnej - SZOK. Pozwala on koordynować cały proces profilaktyki i dalszej terapii zdrowotnej. Ułatwia to wykrywanie wszelkiego rodzaju dysfunkcji.
Nowa propozycja dla medycyny szkolnej polega na opracowaniu zasad prowadzenia badań zespolonych i wprowadzaniu w życie jednolitej Karty Badań Przesiewowych. Załóżmy, że dziecko ma kłopoty ze słuchem, które początkowo nie są dostrzegane lub są lekceważone przez rodziców. Wkrótce ta przypadłość powoduje kłopoty z mową. Trzeba sporządzać kolejne karty choroby. W tym momencie prof. Skarżyński powiedział: stop! Wystarczy jedna zintegrowana karta pacjenta, na której zapisuje się leczenie zaburzeń komunikacyjnych oraz terapię. Oczywiście, odnotowuje się też wszystkie innowacyjne rozwiązania, łącznie z zastosowaniem narzędzi e-zdrowia.
Taka akcja, podejmowana na masową skalę, obejmuje całe pokolenie dzieci i dorosłych. Umożliwia wczesne wykrywanie wad wrodzonych lub nabytych. System SZOK ma jeszcze tę dodatkową zaletę, że pozwala na postawienie diagnozy na odległość. Zintegrowanie danych pacjentów pozwala na szybką ich obsługę, skraca również czas oczekiwania na wizytę w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu. Stanowi też unikatowe rozwiązanie w dziedzinie telemedycyny. Jest dobrym punktem wyjścia do opracowania Ogólnopolskiej Karty Przesiewowej Pacjenta. To są wyniki prac zespołu leczniczo-naukowego z Kajetan, którymi zainteresowali się lekarze z różnych krajów. W Polsce chodzi o pozytywne stanowisko kierownictwa szkół i podjęcie odpowiednich kroków.

Instytut światowym liderem

Nie ulega wątpliwości, że zespół ze swoim szefem zajmuje pierwsze miejsce w świecie w zakresie liczby przeprowadzonych specjalistycznych operacji (44-50 dziennie) oraz liczby udzielanych porad (ponad 200 tys. konsultacji rocznie). Sukcesy zaczęły się w 1995 r., kiedy to pod kierownictwem profesora wprowadzono program badań przesiewowych pod kątem występowania wad słuchu. Okazało się, że w wielu przypadkach rodzice nie zdawali sobie sprawy z niedosłuchu dziecka. W 1999 r. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu we współpracy z Brigham Young University w Stanach Zjednoczonych oraz z Uniwersytetem im. M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie przeprowadził pionierskie badania przesiewowe u dzieci w wieku szkolnym. Wyniki były niepokojące. Stwierdzono, że u co 5. dziecka w wieku od 6 do 18 lat występują problemy ze słuchem. Przebadano ok. 300 tys. uczniów. Szeroko wprowadzono system „Słyszę… Widzę… Mówię”. To tylko niektóre przykłady benedyktyńskiej pracy prof. Henryka Skarżyńskiego i jego ofiarnego zespołu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik

Monika Książek

św. Jan Sarkander

św. Jan Sarkander
Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik (1576-1620). Urodził się w Skoczowie z matki Polki i ojca Czecha. Studiował w Pradze i Grazu. Żył w Czechach opanowanych przez husytów, w czasach prześladowań katolików. Katolikom odbierano świątynie, duchownych wypędzano. Wyjechał do Częstochowy i Krakowa. Po powrocie na Morawy został oskarżony o zdradę stanu i uwięziony. Torturowany, namawiany do zdrady tajemnicy spowiedzi, umarł śmiercią męczeńską. Kanonizowany przez Jana Pawła II w 1995 r. Św. Jan Sarkander jest patronem diecezji bielsko-żywieckiej. Urodził się 20 grudnia 1576 r. w Skoczowie. Zginął śmiercią męczeńską 17 marca 1620 r. Beatyfikowany był 6 maja 1860 r. przez papieża Piusa IX. Kanonizacji Jana Sarkandra dokonał Jan Paweł II 21 maja 1995 r. w Ołomuńcu.
CZYTAJ DALEJ

Świadek zdarzenia może podać lek – weszła w życie nowa definicja pierwszej pomocy

2025-05-30 07:13

[ TEMATY ]

pierwsza pomoc

Adobe Stock

Osoba udzielająca pierwszej pomocy może zgodnie z prawem podać dostępny na miejscu lek wydawany na receptę – w piątek weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję pierwszej pomocy.

Na problem braku przepisów uwzględniających podawanie leków wydawanych na receptę w ramach pierwszej pomocy od lat zwracali uwagę rodzice dzieci zagrożonych wstrząsem anafilaktycznym. Nawet jeśli dziecko uczęszczające do przedszkola lub szkoły miało przy sobie adrenalinę, np. w tzw. epipenie, to jej podanie wymagało wcześniejszego upoważnienia rodziców i zgody nauczyciela. Jeśli w szkole nie było pielęgniarki lub innej osoby uprawnionej do podania leku, świadkowie czekali na przyjazd karetki.
CZYTAJ DALEJ

Wywiad z Andrzejem Adamskim, twórcą relikwiarza sióstr katarzynek

2025-05-30 18:13

[ TEMATY ]

wywiad

Braniewo

siostry katarzynki

Andrzej Adamski

Archiwum prywatne Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Już wkrótce beatyfikacja piętnastu sióstr katarzynek w Braniewie. Wyjątkowej oprawie tej uroczystości towarzyszyć będzie wyjątkowy relikwiarz. Nam w przededniu beatyfikacji udało się porozmawiać z Andrzejem Adamskim, znanym złotnikiem z Braniewa, który stworzył to fascynujące dzieło sztuki sakralnej.

Przeczytaj także: Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję