Reklama

Jan Paweł II

Kim dla Karola Wojtyły jest człowiek? - słowo o publikacji

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Człowiek w refleksji Karola Wojtyły - Jana Pawła II. Wybrane aspekty adekwatnej antropologii, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.
W niniejszym tomie Czytelnik spotka się z wielogłosową próbą odpowiedzi na pytanie: kim dla Karola Wojtyły - Jana Pawła II jest człowiek? Autorzy tej książki są głęboko przekonani, że spuścizna tego Świętego, który odcisnął niezatarte piętno na najnowszej historii świata, pozostaje znacząca dla wszystkich ludzi pytających o sens i odczuwających potrzebę dobra. To samo przekonanie o istotnym znaczeniu Jego myśli i Jego postawy dla współczesnych, znajdziemy w deklaracjach różniących się światopoglądowo środowisk. Dał też temu wyraz Parlament Rzeczypospolitej Polskiej w Akcie oddania hołdu pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II, z dnia 6 kwietnia 2005 r. w Warszawie, nazywając Go „największym Autorytetem naszych czasów”, „najważniejszym z Ojców niepodległości Polski” oraz wielkim humanistą „(…) o niezwykłej wyobraźni i głębokiej wiedzy”, a także człowiekiem wielkiej kultury „(…) który pomógł nam odbudować naszą tożsamość narodową”, przyczyniając się do wyzwolenia narodów spod panowania komunizmu i odbudowy jedności Europy.

Reklama

Jan Paweł II charakteryzował się bogatą i wielowymiarową osobowością. Był prawdziwym naukowcem-myślicielem; poliglotą; poetą i prozaikiem władającym poprawną i piękną polszczyzną; doskonałym duszpasterzem; pielgrzymem - ewangelizatorem znającym bolączki ludzi całego świata; turystą obeznanym świetnie z geografią i ciekawymi miejscami, zarówno w Polsce, jak i na świecie; sportowcem uprawiającym aktywnie różne dziedziny sportu (piłka nożna, narty, kajakarstwo, pływanie itd.); autentycznym biesiadnikiem - uwielbiał spotkania ze znajomymi, a w ich trakcie wspólne gawędy, śpiewanie, opowieści. Tych wymiarów nietuzinkowej osobowości Ojca Świętego jest znacznie więcej, co mogą potwierdzić ci, którzy mieli możliwość spotykania się z Nim w różnych sytuacjach. Właśnie ogromna otwartość na ludzi i aktywność w tak wielu dziedzinach, pomagały Papieżowi nawiązywać kontakt z różnymi grupami i stawać się dla nich Osobą znaczącą. Jan Paweł II już w czasie swojego długiego pontyfikatu był uznawany za autorytet moralny, nie tylko w środowiskach katolickich, ale także przez liczne gremia polityczne, naukowe i społeczne oraz przez wielu przedstawicieli innych wyznań i religii. Zwracał się On bowiem nie tylko do katolików, ale zgodnie z wezwaniami biblijnymi: „Idźcie na cały świat...” i „mówcie w porę i nie w porę”, głosił orędzie Bożej miłości i pokoju oraz zwracał uwagę na jego konsekwencje w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym na licznych forach współczesnego świata. Nie oznacza to, że środowiska niekatolickie podzielały w pełni Jego poglądy, ale brano je jednak pod uwagę. Głos Jana Pawła II i Jego argumentacja rozbrzmiewały mocno na współczesnym „rynku idei” pluralistycznego, ponowoczesnego świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Papież-Polak oddziaływał poprzez swoje teksty, ale może jeszcze mocniej był obecny w świecie każdego z nas, poprzez swoją osobę. To dlatego tak wielu zwykłym ludziom łatwiej jest powiedzieć jaki był, niż czego nauczał. W Polsce, a także w bardzo wielu innych krajach, które odwiedził podczas swoich pielgrzymek, ludzie chętnie deklarowali, że „kochają Papieża”. Niektórzy myśliciele i publicyści zwracają jednak uwagę, że łatwiej jest „kochać” niż „słuchać”, czy choćby „starać się rozumieć”, że nawet bardzo szczery i ciepły stosunek emocjonalny do osoby Jana Pawła II nie zawsze i niekoniecznie idzie w parze z przyjęciem Jego nauczania, czy choćby pogłębionym zainteresowaniem Jego myślą.

Reklama

Z tego tez powodu, szczególnie w środowiskach katolickich, tak żywe jest przekonanie, że teraz, gdy zakończyła się już ziemska posługa Papieża-Polaka, poznawanie i popularyzowanie Jego myśli staje się szczególnie aktualnym zobowiązaniem. Pozostaje ona też szczególnym wyzwaniem dla polskich intelektualistów i społeczników, bowiem Jan Paweł II niewątpliwie zasłużył sobie na miejsce w ścisłym gronie tych, którzy pozytywnie i realnie zmieniali oblicze świata i Polski. Z drugiej strony, dostrzegamy także czasami pewne nadużycia autorytetu i myśli papieskiej, np. dochodzi do manipulacji, gdy w wystąpieniach politycznych w sposób wyrywkowy i instrumentalny wykorzystuje się cytaty z pism, czy wypowiedzi Jana Pawła II w celach, które są sprzeczne z Jego nauczaniem.

W proponowanej publikacji przywołujemy Papieża jako oryginalnego, autonomicznego i racjonalnego myśliciela. Jego filozoficzna formacja przebiegała od spotkania z mistyką św. Jana od Krzyża, poprzez tomizm, aż do spotkania z fenomenologią Maxa Schelera. To spowodowało, że bardzo wcześnie naukowa refleksja przyszłego Papieża stała się udaną próbą rozwijania filozofii na podstawie doświadczenia, przy użyciu metody fenomenologicznej i w świetle myśli św. Tomasza z Akwinu. Studium tomizmu zwróciło uwagę młodego Karola Wojtyły na człowieka jako osobę. Można śmiało powiedzieć, że w centrum naukowych dociekań i duszpasterskiej troski Karola Wojtyły-Jana Pawła II znajduje się człowiek jako osoba i wszystko to, co jest z nim związane i powinno służyć jego integralnemu rozwojowi. Koncentracja Papieża na tych właśnie zagadnieniach sprawiła, że stał się twórcą tzw. adekwatnej antropologii, „która stara się rozumieć i tłumaczyć człowieka w tym, co istotowo ludzkie”. Pozostaje ona na gruncie integralnego doświadczenia człowieka, opierając się tym samym różnym redukcjonistycznym ujęciom osoby. Adekwatna antropologia dąży bowiem do realnego i integralnego rozumienia osoby, przez co staje w opozycji do idealistycznych i fragmentarycznych wizji człowieka.

Ukazując w proponowanej publikacji wybrane aspekty papieskiej adekwatnej antropologii, nie zapominamy o wielkim wkładzie Jana Pawła II do współczesnej myśli pedagogicznej, dla której antropologia jest poniekąd punktem wyjścia. Jakkolwiek w Jego nauczaniu nie znajdujemy zadeklarowanej teorii wychowania, czy też jakichś traktatów pedagogicznych, to całość nauczania, jak i Jego duszpasterska posługa jako Biskupa Rzymu, pełne są wychowawczych treści i elementów, aktualnych i znaczących dla współczesnych społeczeństw.

2014-05-26 08:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od wolności do miłości

Trzeba umieć używać swojej wolności, wybierając to, co jest dobrem prawdziwym – apelował do młodzieży Jan Paweł II. Co ciekawe, to samo przesłanie odnajdziemy w pisarskiej i filozoficznej twórczości Karola Wojtyły

Kiedy dziennikarze pytali Papieża, skąd się wzięło jego zainteresowanie człowiekiem, ten odpowiadał, że nie pociągały go nauki przyrodnicze – choć z przedmiotów tych miał same piątki na świadectwie maturalnym. Co innego człowiek, ten intrygował Karola Wojtyłę od zawsze. Najpierw interesowali go ludzie jako twórcy języka i temat literacki. Po święceniach kapłańskich, człowiek i jego problemy stały się dla młodego księdza podstawowym tematem duszpasterskim. Przyszłego papieża do rozmyślań na temat człowieka dopingowała młodzież, która poza pytaniami o Boga, chciała dowiedzieć się, jak rozwiązywać dylematy miłości czy też trudności pojawiające się w małżeństwie? Odpowiedzi na te pytania „Wujek” – jak ks. Wojtyłę nazywali skupieni wokół niego młodzi – zawarł w swoich wierszach, dramatach i rozprawach filozoficznych. A po latach znalazły one swoje rozwinięcie w kazaniach, encyklikach i adhortacjach Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Święty Cyryl Aleksandryjski

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

Blisko 24 lata w celi śmierci. Chrześcijanin uniewinniony z zarzutu bluźnierstwa w Pakistanie

2025-06-27 17:21

[ TEMATY ]

Pakistan

więzień

uwolniony

Vatican Media

To były 24 lata niewyobrażalnego cierpienia dla Anwara Kennetha

To były 24 lata niewyobrażalnego cierpienia dla Anwara Kennetha

Pakistański Sąd Najwyższy uniewinnił 72-letniego Anwara Kennetha – chrześcijanina, który spędził 24 lata w celi śmierci za rzekome bluźnierstwo. Wyrok kończy wieloletni dramat człowieka zmagającego się z chorobą psychiczną. Jak donosi portal asianews.it, sprawa ponownie wywołuje pytania o konieczność gruntownej reformy prawa o bluźnierstwie w Pakistanie.

25 czerwca br. Sąd Najwyższy Pakistanu oczyścił z zarzutów Anwara Kennetha, który w 2002 roku został skazany na śmierć na podstawie artykułu 295-C kodeksu karnego – dotyczącego znieważenia proroka Mahometa. Były urzędnik rządowy, Kenneth został aresztowany w 2001 roku po tym, jak wysłał listy uznane przez władze za bluźniercze wobec islamu. Mimo że mężczyzna cierpiał na poważne zaburzenia psychiczne, sądy niższej instancji – w tym w 2014 roku Wysoki Sąd w Lahaurze – podtrzymywały wyrok śmierci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję