Reklama

U progu nowego roku akademickiego

Niedziela Ogólnopolska 41/2011, str. 30


M.Niebudek

<br>M.Niebudek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Rozpoczynamy nowy rok akademicki, kolejny rok funkcjonowania uczelni nastawionych na służbę młodym ludziom. Plany zajęć są już gotowe, schematy organizacyjne wypracowane. Jedyną niewiadomą są młodzi ludzie, którzy zasiądą w naszych aulach. Zanim zaczniemy do nich mówić, tłumaczyć im zawiłości świata, warto byłoby ich posłuchać.
Co oni powiedzieli w ostatnich miesiącach?
Na ulicach angielskich miast młodzi Brytyjczycy wykrzyczeli w sierpniu swoje poczucie beznadziei. Zapytani przez dziennikarzy, dlaczego w nich tyle agresji, odpowiadali krótko: „Nie mamy przyszłości, nie mamy perspektyw”. A przecież przez ostatnie dekady tłumaczono młodym, że życie trzeba przeżywać właśnie tak - bez myślenia o perspektywach, bez paraliżującej twórczą swobodę wizji życiowego celu. Wychowankowie postmodernistycznej kultury podnieśli bunt. Elity, które nie chciały słuchać starych baśni o konieczności poświęceń, wyrzeczeń, samodyscypliny, usłyszały brzęk tłuczonego szkła. Dziś już głośno mówi się o dyscyplinie w szkołach i w domu, o wartościach, etyce i moralności.
Na ulicach Madrytu w tym samym sierpniu usłyszeć można było inne wołanie młodego pokolenia. Młodzi chcieli wykrzyczeć w twarz znudzonej życiem Europie, że są zafascynowani wiarą, że chcą żyć dla miłości, że zgadzają się płacić za tę miłość cenę krzyża, że razem z innymi chcą budować świat, który ma sens, ma perspektywy, ma przyszłość.
O jaki sens chodzi?
Przenieśmy się na ulice polskich miast. Niedawno przeprowadzono badania wśród licealistów warszawskich. Młodzież ta nie ma wielkich ideałów. Nie pociągają jej wzniosłe wartości przebudowy świata, nie dąży do ustanowienia innego, lepszego ustroju społecznego. To pokolenie koncentruje się na sobie. Nie jest to pokolenie walczące, lecz raczej omijające czy minimalizujące aktywność w sferach, które nie przynoszą mu bezpośrednich korzyści.
Zapytani o najważniejsze cele życiowe, młodzi odpowiadają: „Najważniejsze jest dla mnie zdobycie dobrego wykształcenia, kariera zawodowa, dobry poziom materialny i założenie rodziny”.
Tyle różnych oczekiwań, jakby się wydawało - sprzecznych. Jak wielobarwna jest dzisiejsza młodzież!
Ta młodzież puka dziś do drzwi uczelni.
Co jej zaoferujemy?
Czy tylko kolejną reformę szkolnictwa wyższego - ale po co?
Wyższy poziom szkolenia zawodowego - ale po co?
Wyższe szanse na zdobycie dobrze płatnych posad - ale po co?
To proste pytanie - po co to wszystko? - jak robak toczy wszystkie nasze wysiłki.
Dobra uczelnia musi przynajmniej próbować pomóc młodym ludziom odpowiedzieć na pytanie: Po co to wszystko?
Co to znaczy dziś: być dobrą uczelnią?

Uniwersytet przestrzenią rozwoju osobowości

Reklama

Tadeusz Różewicz we wspomnieniach, które ukazały się pod tytułem: „Margines, ale…”, przedstawia pewien dylemat osobisty, pisząc, że w 1945 r. znalazł się w Krakowie i zaczął studiować historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. „Pamiętam - wyznaje dalej - że pisałem w tym czasie poemat o odbudowie kościoła Mariackiego. To, że zabytki starego Krakowa zachowały się, nie było dla mnie ostatecznym potwierdzeniem ich realności”.
Skąd wziął się pomysł napisania poematu?
„Dla mnie Kościół leży w gruzach. Kościół jest zniszczony w moim wnętrzu.
Fakt, że wybrałem historię sztuki jako przedmiot studiów, nie był przypadkowy. Zapisałem się na historię sztuki, żeby odbudować gotycką świątynię w sobie. Żeby cegła po cegle wznosić w sobie ten Kościół. Żeby element po elemencie zrekonstruować człowieka”.
Podobnie jak Różewicz wielu młodych ludzi rozpoczyna studia, nosi w sobie świadomie lub podświadomie to pragnienie - odbudować w sobie coś, co w ich młodym życiu zdążyło się zawalić, albo po prostu zbudować coś pięknego, trwałego na całe życie.
Czy współczesne uczelnie dają szansę na spełnienie tych pragnień?
Czy są tylko korporacjami, w których sprzedaje się wiedzę w dobrej jakości?
Czy też mają do zaproponowania coś więcej?
Jesteśmy świadomi, że wielu naszych studentów pochodzi z rodzin dysfunkcyjnych, ze środowisk przeżywających kryzys wartości. I pewnie wielu z nich idzie na studia nie tylko po wiedzę, ale liczy też na to, że uda im się w tym czasie uporządkować życie i stworzyć wizję tego życia.
Co mamy im do zaoferowania w naszych wspólnotach akademickich?
Czy nasza kadra naukowa świadoma jest swojej misji pedagogicznej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uniwersytet przestrzenią odkrywania Prawdy

Wydaje się, że dużym problemem w relacjach międzyludzkich jest kryzys zaufania. Według opinii wielu socjologów, Polacy wśród narodów europejskich cechują się obniżonym poziomem zaufania wzajemnego.
Można postawić hipotezę, że przyczyną owego kryzysu zaufania jest m.in. współczesny kryzys pojęcia prawdy. Nie w cenie jest dzisiaj docieranie do głębszych opisów rzeczywistości. Pozostajemy na poziomie zjawiskowym. Jest to jakoby zjawisko pozorów. Interesuje nas tylko taka prawda, którą się da wykorzystać - w technologii, w ekonomii, w polityce. Słowem - interesuje nas prawda na sprzedaż, prawda przez małe „p”.
Tymczasem prawda jest czymś, co się odkrywa, a nie produkuje.
W tradycji uniwersyteckiej używano niegdyś pojęcia „gaudium Veritatis” - radość z Prawdy.
Czy współczesne uczelnie są miejscem, gdzie student może doświadczyć tej radości?
Czy nasza kadra, my wszyscy, potrafimy nauczyć naszych studentów dochodzenia do Prawdy, stawiania pytań?
Czy uczymy ich bronić tej Prawdy niezależnie od koniunktury?

Uniwersytet przestrzenią tworzenia fundamentów

Zapowiedzi demograficzne o zmniejszającej się liczbie studentów w nadchodzących latach spowodowały „szczególną troskę uczelni o studenta”, którą można nazwać walką o studenta.
Masz studenta - masz pieniądze.
Dla studenta, aby go po prostu mieć, tworzy się nowe atrakcyjne kierunki, po których obiecuje się, że będzie miał pracę. Błyskotliwa oferta woła: Przyjdź do nas!
Czy nie uruchamia to procesu zamiany kształcenia uniwersyteckiego na coraz bardziej specjalistyczne wyższe kursy zawodowe?
Czy nie kryje się w tym również jakaś forma oszukiwania młodych ludzi?
Gwałtowne zmiany na rynku pracy, rewolucje technologiczne, migracje - to wszystko sprawia, że każdy rodzaj wąskiego kształcenia zawodowego starzeje się w niewyobrażalnie szybkim tempie.
Czy studia nie są zatem po to, by dać solidne fundamenty wiedzy ogólnej, metod myślenia, umiejętności szukania prawdy?
Czy zatem współczesna walka o studenta nie powinna się dokonywać poprzez walkę o poziom studiów?
Klucz do uczciwego pozyskiwania studenta to jakość kształcenia, a nie krótkoterminowa atrakcyjność oferty kierunków i specjalizacji.

* * *

Wszyscy patrzymy na budżet - czy się zamknie?
Patrzmy też na studentów i służmy im tak, aby ich nie zamknąć, ale pomóc przez ich studia otworzyć na…

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wierzę w święty Kościół powszechny... czyli jaki?

2025-09-25 21:09

[ TEMATY ]

Credo

Karol Porwich /Niedziela

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Abp Fisichella: Jak telefon bez zasięgu, tak my bez Jezusa

2025-09-26 16:15

[ TEMATY ]

Jezus

telefon komórkowy

Abp Rino Fisichella

Vatican Media

Wyobraźcie sobie telefon bez zasięgu. Tym jest nasze życie bez Jezusa - powiedział abp Rino Fisichella podczas Mszy dla Papieskiej Szkoły Piusa IX. W pierwszym dniu Jubileuszu Katechetów uczniowie i nauczyciele tej szkoły przybyli do Bazyliki św. Piotra, by przejść przez Drzwi Święte i wziąć udział w Eucharystii przy ołtarzu katedry.

Świadkowie jubileuszu sami stali się pielgrzymami
CZYTAJ DALEJ

„Łączy nas wiara” - maturzyści arch. białostockiej i diec. toruńskiej

2025-09-26 20:32

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

BPJG

Jedni przyznają, że przyjechali jak na wycieczkę, wyjadą jak pielgrzymi, drudzy z kolei mają wyraźne motywy i cieszą się, że są razem, bo „łączy ich wiara”. Są też i ci poszukujący; relacji, sensu, odpowiedzi „co dalej”. To maturzyści, którzy dziś przyjechali na Jasną Górę: z diec. toruńskiej i arch. białostockiej. Młodzi z Białostocczyzny i ich duszpasterze w modlitwie i pamięci szczególnie oddają Bogu rówieśników, którzy zginęli 20 lat temu w wypadku pod Jeżewem w drodze do Częstochowy.

Ks. Tomasz Łapiak, który teraz jest koordynatorem pielgrzymki, 20 lat temu był uczniem liceum, w którym uczyło się 9 maturzystów, którzy zginęli. Przyznaje, że to wydarzenie zawsze jest w jego pamięci, a każda rocznica bolesna. Pamięta nawet jaka była wówczas pogoda; było pochmurnie, padało, była mżawka. - Zawsze ta pielgrzymka sprawia, że powracają te wspomnienia. Ale też pomimo tego, że po ludzku jest to trudno zrozumieć, jednak wierzymy, że ci maturzyści zdali już ten najważniejszy egzamin życiowy, czyli egzamin z miłości i mogą doświadczyć spełnienia się obietnic Jezusa. Mogą żyć po prostu w inny sposób, już pełnią życia - mówił ks. Łapiak.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję