Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: konferencja naukowa nt. myśli i nauczana św. Jana Pawła II

„Święty Jan Paweł II – Świadek Wiary i Nauczyciel Narodu”, to temat konferencji naukowej, która odbyła się 21 października w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydarzenie odbyło się w ramach XI Dni Kultury Chrześcijańskiej, które odbywają się w Częstochowie w dniach 15 października – 2 listopada 2023 r. Organizatorem konferencji był Instytut Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie.

W konferencji wzięli udział klerycy, studenci Instytutu Wyższych Studiów Teologicznych, osoby życia konsekrowanego i członkowie Klubu Inteligencji Katolickiej w Częstochowie. Ks. dr Kamil Zadrożny, dyrektor Instytutu Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie wyraził nadzieję, że konferencja jeszcze bardziej przybliży postać i nauczanie, a także twórczość Karola Wojtyły-Jana Pawła II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Karol Porwich/Niedziela

O „Słowiańskim papieżu” i Słowiańszczyźnie w poezji Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II mówiła prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska z Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Podkreśliła, że obecność Słowiańszczyzny w poezji Karola Wojtyły – Jana Pawła II wynikała z jego fascynacji literatura romantyczną.

Prelegentka wskazała na tło XIX w., w którym słowiańszczyzna stała się przedmiotem badań. – Słowiańszczyzna znalazła się w poezji Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida. Utwór Słowackiego w słowiańskim papieżu 16 października 1978 r. był najczęściej cytowanym wierszem – mówiła prof. Czajkowska.

– Karol Wojtyła był w swojej twórczości uczniem Mickiewicza, Norwida, Słowackiego i Wyspiańskiego. Bardzo mocno w tej twórczości obecne jest Pismo Święte. Słowo Boże pomaga Karolowi Wojtyle w wypowiedzeniu najważniejszych spraw. W poezji Karola Wojtyły obecna jest wiara w kreacyjną rolę poezji. Jest również łączenie z duchem narodu. Jest to słowiańszczyzna w wizji chrześcijańskiej – kontynuowała i jako przykład pokazała Psałterz Dawidów (Księga słowiańska) Karola Wojtyły.

Prof. Czajkowska zaznaczyła, że „w twórczości Karola Wojtyły słowiańskość zostaje nobilitowana”. – U św. Jana Pawła II i w jego twórczości obecne są: własne doświadczenie i jego własna obecność w tożsamości narodu. Karol Wojtyła ma przekonanie o zakorzenieniu Słowian w chrześcijaństwie – powiedziała prelegentka.

Reklama

Karol Porwich/Niedziela

Następnie ks. dr hab. Marian Szymonik z Instytutu Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie przybliżył temat: „Antropologia adekwatna Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II, jako odpowiedź na istotne pytania człowieka”.

– Antropologia adekwatna Karola Wojtyły jest skoncentrowana wokół spraw ludzkich, wokół człowieka. Najważniejsze w tej myśli jest pytanie kim jest człowiek? – podkreślił ks. Szymonik.

Prelegent wskazał na źródła antropologii Karola Wojtyły, którymi są jego publikacje: „Miłość i odpowiedzialność”, „Osoba i czyn”, katechezy „Mężczyzną i niewiastą stworzył ich”. – Etyka i antropologia filozoficzna w myśli św. Jana Pawła II są ściśle ze sobą związane. Karol Wojtyła w swojej antropologii sprzeciwia się redukcjonizmowi. Podmiotowość to coś nieredukowalnego w człowieku. W myśli Karola Wojtyły bardzo mocno obecna jest duchowość człowieka i transcendencja. Antropologia adekwatna pojawia się w kontekście opisu stworzenia – mówił ks. Szymonik.

Prelegent zaznaczył, że „Karol Wojtyła sięga do pierwszych trzech rozdziałów Księgi Rodzaju. Sięga do początków w rozumieniu człowieka. Już w rekolekcjach watykańskich w 1976 r. Karol Wojtyła przypomniał, że przez rozumienie początków człowieka możemy zrozumieć jego przeznaczenie”.

– W myśli antropologicznej św. Jana Pawła II bardzo ważny jest horyzont niewinności. Papież podejmuje takie tematy jak: ludzka seksualność, ludzka wolność, dobro. Bardzo ważny jest kontekst ludzkiej cielesności, ciała i seksualności – kontynuował ks. Szymonik.

Karol Porwich/Niedziela

Prelegent zauważył, że „antropologia Karola Wojtyły podaje najpełniejszą definicję osoby ludzkiej i przynosi integralną wizję człowieka”. – To jest stanie na straży godności osoby ludzkiej i właściwie rozumianej wolności. Karol Wojtyła w swoich analizach odwołuje się do św. Tomasza z Akwinu i fenomenologii. Kiedy pisze o relacji małżeńskiej to podkreśla obdarowywanie sobą a nie użycie – powiedział ks. Szymonik.

Reklama

Prelegent wskazał również na relacje antropologii adekwatnej Karola Wojtyły z cywilizacją miłości, która wyrasta z personalizmu. „Cywilizacja miłości oznacza radość, że człowiek narodził się na świat” – cytował św. Jana Pawła II.

O. dr Grzegorz Prus, paulin, z Jasnogórskiego Instytutu Maryjnego podjął refleksję nt.: „Mówimy do Chrystusa przez Maryję: Bądź z nami w każdy czas!”. Jasnogórskie przesłanie Jana Pawła II do rodaków”.

Mówiąc o przesłaniu, które św. Jan Paweł II zostawił w Częstochowie i na Jasnej Górze o. Prus zaznaczył, że św. Jan Paweł II wygłosił ze szczytu jasnogórskiego ok. 40 przemówień. – Zostawił treści związane z Maryją. Ukazał znaczenie Jasnej Góry dla Polski i Polaków. Zawsze również wskazywał na moralne aspekty życia. Nauczanie św. Jana Pawła II na Jasnej Górze to była praca na polskim sumieniem i kształtowaniem ludzkiej wolności – mówił o. Prus.

– Dla św. Jana Pawła II bardzo bliski był związek Maryi z dziejami narodu polskiego – kontynuował prelegent.

Natomiast ks. dr Mariusz Sztaba z Instytutu Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie powiedział nt.: „Zmysł pedagogiczny nauczania św. Jana Pawła II skierowanego do Polaków”.

Podkreślił, że pielgrzymi św. Jana Pawła II do Polski to była edukacja narodu. – To była edukacja bardzo przemyślana. To było wychowanie osoby ludzkiej i wychowanie narodu. Św. Jan Paweł II odkrył też bardzo mocno w tej edukacji narodu katolicką naukę społeczną – zaznaczył ks. Sztaba.

– W pedagogice Karola Wojtyły bardzo ważne jest nauczanie wychowujące i wychowanie nauczające – kontynuował i wyjaśnił, że „w nauczaniu św. Jana Pawła II myśl pedagogiczna bardzo mocno powiązana jest z filozofią i teologią”.

Reklama

Msze św., wystawy, koncerty, pokazy filmów, spektakle i konferencje naukowe składają się na program XI Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie. Wydarzenie powróciło po wielu latach nieobecności. Pomysłodawcą, inicjatorem przywrócenia tradycji Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie i koordynatorem wydarzenia jest Klub Inteligencji Katolickiej w Częstochowie. Tegoroczne wydarzenie odbywa się pod hasłem: „Blask Prawdy – Święty Jan Paweł II”. Honorowym patronatem objęli je abp Wacław Depo, metropolita częstochowski oraz o. Samuel Pacholski przeor klasztoru paulinów na Jasnej Górze. Głównym patronem wydarzenia jest Instytut NIEDZIELA.

Pierwsze Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej organizowane już były w latach 60. i 70. ub. wieku przez Duszpasterstwo Akademickie diecezji częstochowskiej pod kierunkiem ówczesnego duszpasterza akademickiego ks. Ireneusza Skubisia. Ponadto w tzw. „Piwnicy” Domu Biskupiego duszpasterstwo akademickie organizowało spotkania ze znanymi ludźmi kultury m.in. Stefanem Kisielewskim. Pomysłodawcą odnowionej formuły Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie w 2003 r. był ks. Grzegorz Ułamek, duszpasterz Środowisk Twórczych Archidiecezji Częstochowskiej.

Szczegółowy program DKCh

2023-10-22 14:53

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzina Szkół im. Jana Pawła II: nie zgadzamy się na niszczenie i zakłamywanie spuścizny św. Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Rodzina Szkół JP2

św. Jan Paweł II

kłamstwa

©Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

"Nie dajemy przyzwolenia na to, by otwartość na inność była jednoznaczna z burzeniem naszego systemu – postrzeganych jako tradycyjne wartości. Nie zgadzamy się na niszczenie i zakłamywanie spuścizny św. Jana Pawła II" – napisała Rodzina Szkół im. Jana Pawła II w liście otwartym.

W liście otwartym Rodzina Szkół im. Jana Pawła II, gromadząca ponad tysiąc placówek oświatowych w Polsce napisała, że "tradycyjny system wartości, oparty na chrześcijaństwie, które leży u podstaw naszej kultury, jest coraz częściej kwestionowany. Najwyraźniej widać to w afirmacji tzw. cywilizacji śmierci (m.in. aborcja, eutanazja) oraz podważaniu fundamentalnego znaczenia rodziny (osłabienie jej trwałości, dążenie do zrównania statusu związków homoseksualnych z małżeństwem czy ideologia gender przypisująca decydującą rolę tzw. płci kulturowej i subiektywnemu określeniu własnej płci".

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-27 07:11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, który został wyniesiony na ołtarze wraz z innym papieżem Janem XXIII. Była to bezprecedensowa uroczystość w Watykanie, nazwana „Mszą czterech papieży”, ponieważ przewodniczył jej papież Franciszek w obecności swego emerytowanego poprzednika Benedykta XVI.

O godz. 17 w bazylice Świętego Piotra Mszę św. z okazji kanonizacji papieża Polaka odprawi dziekan Kolegium Kardynalskiego, jego wieloletni współpracownik kardynał Giovanni Battista Re.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję