Reklama

Kościół

Abp Jędraszewski: Teologia ciała jest dziś najmocniej kontestowaną częścią nauczania Jana Pawła II

– Teologia ciała jest dziś najmocniej kontestowaną częścią nauczania Jana Pawła II – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie referatu „Myśl teologiczna św. Jana Pawła II” wygłoszonego w auli przy kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Rzymie.

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

św. Jan Paweł II

Episkopat Flickr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku swojego referatu abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że nie ma wprost teologii jakiegoś papieża głoszonej na jego prywatną odpowiedzialność – zawsze jest to przesłanie w imieniu Kościoła, co nie znaczy, że w tym, co dany papież publikuje, głosi, przekazuje nie ma jego osobistych refleksji czy dorobku i wcześniejszych doświadczeń. W publikacjach papieskich można odnaleźć echo kontekstów historycznych i wyzwań czasu, na które trzeba było wówczas odpowiedzieć.

Arcybiskup przywołał książkę „Osoba i czyn” kard. Karola Wojtyły z 1969 r., w której przedstawiona jest dynamiczna koncepcja osoby ludzkiej. – Osoba, według Karola Wojtyły, staje się poprzez swoje czyny. (…) O spełnianiu się osoby decydują dobre czyny od strony moralnej. Czyny moralnie złe są pomniejszeniem osoby – mówił metropolita krakowski zaznaczając, że osoba jest autorem czynów moralnie dobrych, gdy na mocy swojej wolności podejmuje decyzje w głębi swojego właściwie ukształtowanego sumienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że koncepcja pierwszeństwa prawdy wobec wolności wybrzmiała później w papieskim nauczaniu Jana Pawła II, a szczególnie w encyklikach Redemptor hominis, Veritatis splendor, Evangelium vitae.

Podziel się cytatem

W dalszej części metropolita skupił się na dwóch nurtach teologii Jana Pawła II ściśle ze sobą powiązanych, mianowicie na chrystologii i antropologii, które wybrzmiały już w pierwszej encyklice. Jako papież głosił, że prawda o człowieku objawia się w Jezusie Chrystusie.

Kolejnym elementem filozofii, który Karol Wojtyła odkrył w Polsce i z którym przyjechał do Rzymu była teologia miłosierdzia Bożego rozwinięta w drugiej encyklice Dives in misericordia. Abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że do trzech kryteriów cywilizacji miłości wskazanych przez Pawła VI – prymatu wartości duchowych przed materialnymi, czyli „być” przed „mieć”, człowieka (osoby) przed rzeczą oraz etyki przed techniką – Jan Paweł II dołożył nowe kryterium – prymat miłosierdzia przed sprawiedliwością.

Reklama

Następny nurt papieskiego nauczania, także wyniesiony z Polski, na który wskazał abp Marek Jędraszewski to teologia ciała. Metropolita krakowski przypomniał, że Paweł VI w odpowiedzi na rewolucję roku 1968 opublikował encyklikę Humanae vitae, w której powstanie mocno zaangażował się kard. Karol Wojtyła i środowisko krakowskie związane z duszpasterstwem rodzin. Już jako papież przez pierwszych pięć lat pontyfikatu w czasie środowych audiencji głosił katechezy właśnie na temat teologii ciała, a pierwszy synod jego pontyfikatu poświęcony był rodzinie, czego owocem była adhortacja apostolska Familiaris consortio. Abp Marek Jędraszewski zaznaczył, że teologia ciała jest dziś najmocniej kontestowaną częścią nauczania Jana Pawła II.

Kończąc, metropolita krakowski wskazał jeszcze dwa nurty papieskiego nauczania związane z osobistymi doświadczeniami Jana Pawła II – teologię piękna, bo sam był aktorem i poetą oraz teologię pokoju, bo przeżył drugą wojnę światową. Arcybiskup zwrócił uwagę, że modelem przezwyciężania konfliktów, który Karol Wojtyła wyniósł z polskiego episkopatu było słynne Orędzie biskupów polskich do biskupów niemieckich, w którym wybrzmiały słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie”. Często do niego wracał jako papież, gdy trwała wojna o Falklandy czy wojna na Bałkanach. Charakteryzował go też hołd oddawany męczennikom, którzy w czasach największego poniżenia i nienawiści zwyciężali przez swoją wierność Bogu i miłość do drugiego człowieka. Arcybiskup w tym kontekście przywołał kanonizacje Maksymiliana Kolbego i Edyty Stein, których dokonał Jan Paweł II.

Referat abp. Marka Jędraszewskiego poprzedziła prezentacja Dzieł Teologicznych Karola Wojtyły, której dokonali ks. prof. Robert Tyrała, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz ks. Sebastian Kozyra, dyrektor Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.

2023-10-22 09:45

Oceń: +8 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Homilia abp. Marka Jędraszewskiego wygłoszona w Łagiewnikach

Wilno 1934: „Pragnę, ażeby pierwsza niedziela po Wielkanocy była świętem Miłosierdzia” (Dzienniczek, 299).

Kraków, 24 września 1936: „Pragnę, aby Święto Miłosierdzia było ucieczką i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników. W dniu tym otwarte są wnętrzności miłosierdzia Mego, wylewam całe morze łask na dusze, które się zbliżą do źródła miłosierdzia Mojego. Która dusza przystąpi do spowiedzi i Komunii świętej, dostąpi zupełnego odpuszczenia win i kar. W dniu tym otwarte są wszystkie upusty Boże, przez które płyną ła-ski; niech się nie lęka zbliżyć do Mnie żadna dusza, chociażby grzechy jej były jako szkarłat” (Dzienniczek, 699).
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Czwarta Niedziela Wielkanocna

2025-05-09 12:04

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Bp Andrzej Przybylski

Bp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

W owym czasie Paweł i Barnaba, przeszedłszy przez Perge, dotarli do Antiochii Pizydyjskiej, weszli w dzień szabatu do synagogi i usiedli. A wielu Żydów i pobożnych prozelitów towarzyszyło Pawłowi i Barnabie, którzy w rozmowie starali się zachęcić ich do wytrwania w łasce Boga. W następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego. Gdy Żydzi zobaczyli tłumy, ogarnęła ich zazdrość, i bluźniąc, sprzeciwiali się temu, co mówił Paweł. Wtedy Paweł i Barnaba powiedzieli odważnie: «Należało głosić słowo Boże najpierw wam. Skoro jednak odrzucacie je i sami uznajecie się za niegodnych życia wiecznego, zwracamy się do pogan. Tak bowiem nakazał nam Pan: „Ustanowiłem cię światłością dla pogan, abyś był zbawieniem aż po krańce ziemi”». Poganie, słysząc to, radowali się i wielbili słowo Pańskie, a wszyscy, przeznaczeni do życia wiecznego, uwierzyli. Słowo Pańskie szerzyło się na cały kraj. Ale Żydzi podburzyli pobożne a wpływowe niewiasty i znaczniejszych obywateli, wzniecili prześladowanie Pawła i Barnaby i wyrzucili ich ze swoich granic. A oni, strząsnąwszy na nich pył z nóg, przyszli do Ikonium. A uczniowie byli pełni wesela i Ducha Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Lektura słowa Bożego jest nauką patrzenia na świat

2025-05-10 22:43

Marzena Cyfert

Ks. prof. Mariusz Rosik poprowadził modlitwę i wygłosił konferencję

Ks. prof. Mariusz Rosik poprowadził modlitwę i wygłosił konferencję

– Mam takie pragnienie, żeby w naszych sercach zawsze był głód słuchania słowa Bożego – mówił na zakończenie Tygodnia Biblijnego ks. prof. Mariusz Rosik.

W Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu ksiądz profesor wygłosił konferencję „Dlaczego warto czytać Biblię”. Podkreślał, jak skuteczne jest słowo Boże, wskazując na przykład starotestamentalnych proroków. Przypomniał Jeremiasza, Amosa, Izajasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję