Reklama

Administracja w Kościele

Miejscem obrad jest Auditorium Maximum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (ul. Wóycickiego 1/3). W programie m.in.: uroczystość wręczenia doktoratu honoris causa kard. Péterowi Erdő, prymasowi Węgier, oraz referaty: „Podstawy prawa administracyjnego w Kościele” - prof. Józef Krukowski; „Administracja w Kościele od Corpus Iuris Canonici do Kodeksu z 1917 r.” - prof. Carlo Fantappiè; „Administracja w Kościele po Kodeksie z 1917 r.” - prof. Alejandro W. Stephanus Bunge; „Funkcja administracyjna a urzędy kościelne” - prof. Salvatore Berlingò; „Władza administracyjna zwyczajna własna i zastępcza” - prof. Józef Wroceński; „Władza delegowana i władza na mocy specjalnego upoważnienia” - prof. Stephan Bernard Haering; „Akt administracyjny” - prof. Francisca Pérez; „Procedury administracyjne” - prof. Olivier Echappé; „Wymierzanie sankcji na drodze administracyjnej” - prof. Damiàn Guillermo Astigueta; „Systemy nadzoru i kontroli” - prof. Kurt Martens; „Ochrona sądowa” - prof. Javier Canosa; „Kanoniczny akt administracyjny a porządek państwowy” - prof. Mirosław Sitarz; „Użyteczność instrumentów cywilnych w administracji kościelnej: możliwości i granice” - prof. Helmuth Pree. Szczegółowe informacje i program kongresu znajdują się na stronie internetowej: www.stowarzyszeniekanonistpw.pl.

Niedziela Ogólnopolska 36/2011, str. 18-19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

URSZULA BUGLEWICZ: - W dniach 14-18 września w Warszawie odbędzie się XIV Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego…

KS. PROF. JÓZEF KRUKOWSKI: - Tak. Takie kongresy odbywają się co trzy lata, każdy w innym kraju. Organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie dla Rozwoju Prawa Kanonicznego z siedzibą w Rzymie, we współpracy z konkretnym wydziałem prawa kanonicznego. Tego typu kongres odbędzie się po raz drugi w Polsce. Pierwszy miał miejsce w 1993 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim; obecny odbędzie się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

- Kto może uczestniczyć w takim kongresie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W kongresach biorą udział zarówno księża, jak i świeccy, którzy interesują się nauką prawa kanonicznego i stosowaniem prawa w życiu.

- Jaki jest temat obecnego kongresu?

- Tematem naszego kongresu jest administracja w Kościele w realizacji misji Kościoła w świecie. W każdym systemie prawa wyróżnia się dział prawa administracyjnego. Jest to dział podlegający dynamicznemu rozwojowi. Wyróżnia się również prawo administracyjne w systemie prawa kanonicznego, którego rozwój nastąpił zwłaszcza w związku z reformą Kościoła w celu dostosowania prawa kościelnego do postulatów Soboru Watykańskiego II. Prawo administracyjne stanowi poważne osiągnięcie współczesnej kultury prawnej, a Kościół w rozwoju swojej misji korzysta z dorobku kultury prawnej.
Prawo administracyjne w Kościele zachowuje swoją oryginalność. Oryginalność ta wynika z różnic, jakie istnieją między państwem a Kościołem jako odmiennego typu społecznościami, zaś podobieństwo - stąd, że prawo jest instrumentem, który służy podmiotom władzy każdej społeczności do doskonalenia swojej służby dla dobra wspólnego tych samych ludzi. Papież Jan Paweł II w encyklice „Redemptor hominis”, stwierdził, że „Kościół jako ludzka społeczność może być również badany i określany w tych kategoriach, jakimi posługują się nauki o każdym ludzkim społeczeństwie. Jednakże kategorie te nie wystarczają” (n. 21).
Przedmiotem wykładów i dyskusji podczas naszego kongresu będą problemy dotyczące zasad organizacji i funkcjonowania administracji, będących osiągnięciem współczesnej teorii prawa, o ile mogą one mieć zastosowanie w Kościele i w każdej ludzkiej społeczności, chociaż w jakieś mierze administracja w Kościele zachowuje swoją odmienność, która wynika z poszanowania zasad teologicznych, ustanowionych przez Chrystusa. Magisterium Kościoła przekazuje te zasady i interpretuje je, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki życia ludzkiego. Dlatego w pierwszej kolejności zostanie zwrócona uwaga na prawo administracyjne w rozwoju historycznym.

Reklama

- Jakie będą inne tematy obrad?

- Tematy naszego kongresu dotyczą głównych działów prawa administracyjnego, a mianowicie: podstawowych zasad organizacji administracji w Kościele, jakimi są zasady jedności i podziału władzy, zasady centralizacji i decentralizacji w Kościele powszechnym i w Kościołach partykularnych, czyli diecezjach, zasady koordynacji władzy oraz zasady dotyczące funkcjonowania władzy w Kościele, do których należą zasady praworządności i dyskrecjonalności oraz zasada dobra wspólnego.
Następny temat zainteresowań stanowią procedury administracyjne w Kościele - procedura ogólna i procedury specjalne, np. procedura przenoszenia proboszczów, procedura przenoszenia duchownych do stanu świeckiego, procedura udzielania dyspens od małżeństwa niedopełnionego, wymiary kar w trybie administracyjnym. A także problematyka sprawiedliwości administracyjnej w Kościele, czyli różnych sposobów zapobiegania powstawaniu sporów administracyjnych oraz rozstrzygania sporów zaistniałych na tle wadliwych aktów administracyjnych w Kościele - w trybie postępowania administracyjnego i postępowania sądowego.
Jednym ze szczególnych zagadnień będzie problematyka skutków, jakie kościelne akty administracyjne wywierają w porządku państwowym i odwrotnie - skutków, jakie akty administracyjne organów władzy państwowej wywierają w porządku kościelnym. Problematyka ta dotyczy stosunków między państwem a Kościołem w danym kraju, w szczególności w Polsce. W tej materii bowiem istnieje pluralizm regulacji prawnych.
Mam nadzieję, że problematyka ta okaże się interesująca bezpośrednio dla uczestników kongresu, a pośrednio przyczyni się do doskonalenia działalności instytucji kościelnych w Polsce.

- Jaki jest udział prawników polskich w tym kongresie?

- Gdy chodzi o udział prawników polskich, to na 15 wykładów 4 będą autorów polskich. W tego typu kongresach bierze udział ok. 300 uczestników z całego świata. Zazwyczaj połowa jest z kraju, w którym odbywa się kongres, np. w Wenecji ponad połowę uczestników stanowili Włosi. Trudno jest w tej chwili definitywnie określić, ilu Polaków weźmie udział w kongresie, który odbędzie się w Warszawie. Organizatorzy skierowali zaproszenia do pracowników naukowych wydziałów prawa kanonicznego i wydziałów prawa, do wykładowców prawa kanonicznego w seminariach duchownych, jak również do pracowników kurii i sądów diecezjalnych. Niestety, dotychczas spośród tak dużej liczby zaproszonych, w tym sześciuset członków Stowarzyszenia Kanonistów Polskich, zgłosiło swój udział w kongresie zaledwie siedemdziesięciu kilku. Myślę jednak, że zgłoszenia jeszcze napłyną. Pragnę poinformować, że lista zgłoszeń jest jeszcze otwarta. Zachęcam do udziału wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza pracowników kurii diecezjalnych, a do Księży Biskupów zwracam się z gorącą prośbą o udzielenie im urlopu bądź też pomocy finansowej na opłacenie kosztów związanych z udziałem w kongresie.

Dane kontaktowe dla zainteresowanych udziałem w kongresie:

Sekretariat Kongresu Prawa Kanonicznego
ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa
Tel. (+48) 22 839-52-64
prawokan@uksw.edu.pl
www.congress.uksw.edu.pl

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: w Kościele nic nie dzieje się bez Ducha Świętego!

2024-05-16 21:20

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Lubię przypominać, że Duch Święty jest jak woda - jest pokorny. Z wodą jest tak, że niczego bez niej nie ma, ale nikt jej nie zauważa – mówił kard. Grzegorz Ryś podczas spotkania autorskiego.

16 maja w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi odbyło się spotkanie z kard. Grzegorzem Rysiem poświęcone jego najnowszej książce „Duch Święty”. Wydarzenie rozpoczęło się modlitwą, po której metropolita łódzki odniósł się do treści książki, podkreślając znaczenie miłości i nadziei w Duchu Świętym.

CZYTAJ DALEJ

Bp Ważny do księży z diecezji sosnowieckiej: Musimy się zmierzyć z naszym myśleniem o sobie

2024-05-17 09:42

[ TEMATY ]

Sosnowiec

bp Artur Ważny

Diecezja Sosnowiecka

Konferencja o. Józefa Augustyna SJ, adoracja Najświętszego Sakramentu, słowo bp. Artura Ważnego i informacje dotyczące tzw. „ustawy Kamilka” złożyły się na program tegorocznego Wiosennego Dnia Duszpasterskiego. W wydarzeniu formacyjnym, które odbyło się 16 maja w Bazylice Katedralnej w Sosnowcu wzięło udział około 180 księży diecezji sosnowieckiej.

Gościem specjalnym wiosennej edycji był o. dr hab. Józef Augustyn SJ, uznany rekolekcjonista, kierownik duchowy, autor książek i artykułów z zakresu życia duchowego, pedagogiki chrześcijańskiej oraz formacji seminaryjnej i kapłańskiej. - Bóg wie z jakiego błota nas ulepił i dlatego nie trzeba się wstydzić swojej słabości przed Bogiem - mówił do księży o. Augustyn SJ. - Trzeba mówić o tej swojej słabości wprost. A kiedy ktoś nie daje sobie rady ze swoją słabością, powinien szukać pomocy. Trzeba znaleźć człowieka zaufanego w najważniejszych sprawach. Takim kimś w pierwszym rzędzie powinien być własny biskup - podkreślił prelegent.

CZYTAJ DALEJ

Wszystko zaczęło się przy chrzcielnicy

2024-05-18 12:51

[ TEMATY ]

urodziny

św. Jan Paweł II

Małgorzata Rokoszewska

18 maja 1920 roku w Wadowicach przyszedł na świat Karol Wojtyła. 33 dni później, 20 czerwca przyszły Papież został ochrzczony. Rodzice – Emilia z Kaczorowskich i Karol senior Wojtyła nadali mu imiona Karol Józef. W tym roku przypada 104. rocznica jego urodzin i chrztu, który otworzył mu drzwi do Boga i Jego Kościoła.

Nie da się poznać człowieka, nie znając jego historii. Nie da się go zrozumieć, nie wiedząc czego doświadczył. I choć nie da się wejść w nieswoje buty i przejść przez czyjeś życie, to można dotrzeć do miejsc, które naznaczyły życiorys Karola Wojtyły i przejść drogami, którymi chodził.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję