Reklama

Kościół

Kard. Schönborn: synodalność modus operandi komunii kościelnej

Rozpoczynający się w październiku synod o synodalności jest o tym, jak komunia kościelna jest przeżywana w sposób ewangeliczny jako wspólna droga wszystkich członków ludu Bożego. W wywiadzie z Andreą Torniellim, dyrektorem wydawniczym watykańskich mediów, wskazuje na to arcybiskup Wiednia. Kard. Christoph Schönborn podkreśla, że synodalność stanowi modus operandi komunii kościelnej, uczestnictwa także w kwestiach zarządzania i decyzji, we wszystkich aspektach życia Kościoła.

[ TEMATY ]

kard. Schönborn

Erzdiözese Wien/Stephan Schönlaub

Kardynał Schönborn

Kardynał Schönborn

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Austriacki hierarcha wskazuje, że Kościół w Wiedniu kilka lat temu przeżywał swój synod i było to bardzo pozytywne i angażujące doświadczenie dla wszystkich. Podkreśla, że w Kościele jest to dobra droga do słuchania, rozeznawania i podejmowania decyzji. Wskazuje też na związek między zbliżającym się synodem nt. synodalności, a synodem z 1985 r., który poświęcony był komunii kościelnej. W obu przypadkach potrzeba ut unum sint, czyli dążenia do jedności – mówi kard. Schönborn.

„Uczestniczyłem w synodzie w 1985 r. nie jako biskup, ale byłem jednym z teologów, którzy współpracowali w pracach synodu, który odbył się dwadzieścia lat po zakończeniu Soboru. Tematem tego synodu była komunia, communio, podstawowe słowo Soboru Watykańskiego II. Czyli tamten synod nie miał specyficznego tematu, ale był niemal synodem na temat komunii: communio jako istotna nuta Kościoła, jako cecha charakterystyczna życia kościelnego” – mówi arcybiskup Wiednia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jego zdaniem „synod o synodalności jest czymś podobnym”. „Synodalność jest bardzo prosta: jest to modus operandi komunii kościelnej, uczestnictwo nawet w sprawach i decyzjach dotyczących zarządzania, w różnych aspektach życia Kościoła. Nie należy również zapominać, że wspólne kroczenie drogą synodalności ma miejsce nie tylko we współczesności, ale także w historii. Tak więc synodalność oznacza również pamięć o drodze tych, którzy poprzedzili nas w wierze. Synod o synodalności jest synodem o tym, jak żyć w sposób ewangeliczny, w sposób odpowiadający nauczaniu Ewangelii, komunii kościelnej, wspólnej drodze wszystkich członków ludu Bożego. Oczywiście można powiedzieć, że większość synodów po 1965 r., czyli po ustanowieniu instytucji Synodu Biskupów, miała bardziej konkretny temat, na przykład pokutę i nawrócenie lub rodzinę, ale myślę, że ten temat synodalności jest kolejnym krokiem w recepcji Soboru Watykańskiego II, communio stanowi jego modus operandi, podobnie jak synodalność” – wskazuje hierarcha.

Kard. Schönborn przypomina też, że synod nie jest organem legislacyjnym w Kościele, ale doradczym. „Potrzebny jest do wsłuchiwania się w głos Ducha Świętego. Właśnie z tego powodu papież postanowił, że zarówno synod poświęcony rodzinie, jak i obecny o synodalności odbywa się etapami” – mówi arcybiskup Wiednia, wskazując, że to słuchanie i rozeznawanie potrzebne jest zarówno na poziomie lokalnym, kontynentalnym, jak i powszechnym, a synod w swej pełni jest drogą ku większej jedności.

2023-09-19 15:23

Oceń: 0 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Austria - Kościół katolicki w czasach epidemii

[ TEMATY ]

Kościół

Austria

kard. Schönborn

koronawirus

Joanna Łukaszuk-Ritter

kard. Christoph Schönborn

kard. Christoph Schönborn

Gwałtowne rozprzestrzenianie się koronawirusa zmusza do ograniczenia życia religijnego w wielu krajach naszego kontynentu. Zaostrzenia zostają wprowadzane stopniowo i zmieniają się już nie tylko z dnia na dzień, ale z godziny na godzinę.

Na początku zeszłego tygodnia, 10 marca, Kościół katolicki w Austrii, odpowiadając na wprowadzone przez rząd federalny zarządzenie, ograniczył maksymalną liczbę uczestników zgromadzeń w zamkniętych pomieszczeniach do 100 osób. - Kościół przejmie wytyczne rządu dotyczące wszystkich wydarzeń i form kultu - powiedział wtedy kard. Christoph Schönborn Katolickiej Agencji Prasowej Kathpress. Dwa dni później, 12 marca, wydany został następny dekret, który mówił już o całkowitym zawieszeniu nabożeństw publicznych oraz wszelkich zgromadzeń i ceremonii religijnych w następnych tygodniach. Ten zakaz ma wejść w życie w poniedziałek 16 marca. Episkopat austriacki zapowiedział jednak, że świątynie nie będą zamykane i będzie istniała możliwość spowiedzi i udzielenia indywidualnie Komuni św., natomiast jedynym dopuszczalnym obrządkiem religijnym będzie ceremonia pogrzebowa, która będzie mogła odbyć się tylko w najbliższym kręgu rodzinnym przy grobie. Pozostałe ceremonie jak śluby czy chrzty muszą być odwołane i przeniesione na inny termin.
CZYTAJ DALEJ

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

2025-04-24 08:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

Święto Miłosierdzia – od kiedy i dlaczego je obchodzimy?

2025-04-26 22:24

[ TEMATY ]

Jezus Miłosierny

Niedziela Miłosierdzia Bożego

Małgorzata Pabis

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Święto Miłosierdzia nakazał ustanowić sam Pan Jezus, a 25 lat temu św. Jan Paweł II oficjalnie wpisał je do kalendarza liturgicznego Kościoła powszechnego. Archidiecezja Krakowska przeżywa je jednak już od 40 lat. Dlaczego?

W 1931 roku, w Płocku po raz pierwszy Jezus ukazał się s. Faustynie Kowalskiej. Według zapisków w jej „Dzienniczku”, to wtedy sam Chrystus nakazał ustanowienie Święta Miłosierdzia:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję