Reklama

Pod patronatem medialnym „Niedzieli”

Europa zjednoczona w Chrystusie według bł. Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z bł. Janem Pawłem II nieodłącznie związane są takie terminy, jak Akt Europejski, Nieszpory Europejskie czy Apel do mieszkańców Europy. Z tymi terminami zaś kojarzą się historyczne wizyty Ojca Świętego w Santiago de Compostela czy w Wiedniu. Dorobek papieskiej myśli poświęcony wspólnej Europie nie obejmuje jednak tylko tych najbardziej popularnych traktatów - jest dużo bogatszy, niż nam się to na co dzień wydaje. Dobrze więc się stało, że Biały Kruk przygotował antologię tekstów Jana Pawła II, wymownie zatytułowaną „Europa zjednoczona w Chrystusie”.

Korzenie Europy

Książka zawiera komplet 82 wypowiedzi nowego Błogosławionego na temat wspólnej Europy i jej chrześcijańskich korzeni, wygłoszonych lub napisanych od czerwca 1979 do lipca 2002 r. Dopóki starczyło sił, Jan Paweł II wołał o ponowne zakorzenienie europejskiego życia duchowego oraz ludzkich serc i umysłów w Panu Bogu. Czynił to konsekwentnie od pierwszych dni swego pontyfikatu, proroczo dostrzegając już wówczas symptomy niebezpiecznych zmian, jakie zaczynały zachodzić w tożsamości mieszkańców Starego Kontynentu. Przemawiał nie tylko w Watykanie, ale także podczas swych podróży po kontynencie europejskim czy w czasie różnych wystąpień na międzynarodowych forach, jak choćby Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy czy Parlamentu Europejskiego.
Swoje stanowisko na temat dawnej i nowej Europy, jej roli w świecie politycznym oraz w życiu każdego mieszkańca kontynentu Jan Paweł II sformułował po raz pierwszy w czasie pierwszej apostolskiej pielgrzymki do Polski, w obszernej homilii wygłoszonej w Gnieźnie 3 czerwca 1979 r. Mówił wówczas nie tylko do Polaków: „Czyż Chrystus tego nie chce, czy Duch Święty tego nie rozrządza, ażeby ten Papież Polak, Papież Słowianin właśnie teraz odsłonił duchową jedność chrześcijańskiej Europy, na którą się składają dwie wielkie tradycje: Zachodu i Wschodu?”.
Podstawowym dziełem Jana Pawła II w tym zakresie jest wspomniany na wstępie Akt Europejski, ogłoszony 9 listopada 1982 r. w Santiago de Compostela, w katedrze, gdzie złożone są szczątki św. Jakuba Apostoła. Ojciec Święty z całą mocą nawoływał wtedy: „(...) kieruję do ciebie, stara Europo, wołanie pełne miłości: Odnajdź siebie samą! Bądź sobą! Odkryj swoje początki. Tchnij życie w swoje korzenie. Tchnij życie w te autentyczne wartości, które sprawiały, że twoje dzieje były pełne chwały, a twoja obecność na innych kontynentach dobroczynna”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Chrześcijańskie orędzie

Niecały rok później, 10 września 1983 r., podczas Nieszporów Europejskich w Wiedniu, Jan Paweł II przekonywał: „Kulturalna wspólnota kontynentu europejskiego - trwająca nadal, mimo wszelkich kryzysów i podziałów - nie jest zrozumiała bez treści chrześcijańskiego orędzia. Ono, wspaniale połączone z duchem starożytnym, tworzy wspólne dziedzictwo, któremu Europa zawdzięcza swoje bogactwo i swoją siłę, kwitnący rozwój sztuki, wiedzy, oświaty i badań naukowych, filozofii i kultury ducha. W kręgu dziedzictwa wiary chrześcijańskiej kulturę europejską szczególnie ukierunkował chrześcijański obraz człowieka”.
Ponawiając z Watykanu 7 września 1986 r. Apel do mieszkańców Europy, Ojciec Święty napisał m.in.: „Panno Najświętsza, która zajmujesz pierwsze miejsce wśród odkupionej ludzkości, pomagaj Europie w tym, by była godna swych historycznych zadań; wspieraj ją w stawianiu czoła wyzwaniom, które czekają ją w przyszłości”.

Zjednoczeni wokół Krzyża

Dziś, kiedy na Starym Kontynencie bezpardonowo walczy się z Krzyżem, kiedy islam wdziera się we wszystkie dziedziny życia, a jego przedstawiciele żądają nawet oddania im chrześcijańskich świątyń, słowa Błogosławionego powinny stać się dla Europejczyków, a przede wszystkim dla Polaków, najpewniejszym drogowskazem. Antologia „Europa zjednoczona w Chrystusie” daje każdemu z nas kompendium wiedzy i umacnia postawy katolickie. Papież udziela nam m.in. odpowiedzi na pytania: Co to znaczy być w Europie? Do czego prowadzi zjednoczenie Europy? Jaka jest w nim rola chrześcijanina? Jaka jest w nim rola Polaka? Przede wszystkim jednak Papież wyjaśnia nam jednoznacznie, że jesteśmy zobowiązani jednoczyć się wokół Chrystusa i wokół Krzyża, a odcięcie się Europy od jej chrześcijańskich korzeni oznacza zagładę naszego kontynentu.

Reklama

Aktualność myśli Jana Pawła II

Książka „Europa zjednoczona w Chrystusie” prezentuje w układzie chronologicznym całość myśli Jana Pawła II na temat Europy. Każdy czytelnik ma tu możliwość obcowania z autentycznym i nieprzefiltrowanym przekazem Ojca Świętego. Podkreślam to szczególnie, albowiem akurat ten obszar myślicielskiej i pisarskiej działalności Papieża Polaka nader często poddawany był, i nadal bywa, manipulacjom. Co jakiś czas wyrywane z kontekstu zdania służą to jednemu, to drugiemu ugrupowaniu politycznemu dla poparcia przeróżnych tez, nieraz zupełnie niezgodnych z duchem nauczania Jana Pawła II.
Niektóre teksty Jana Pawła II zostały specjalnie na potrzeby tej książki przetłumaczone z języka włoskiego. Wprost zdumiewa wnikliwość, z jaką Jan Paweł II patrzy na historię Europy oraz zmiany zachodzące dziś na naszym kontynencie. Mimo upływu lat myśli Jana Pawła II nie straciły nic ze swej aktualności. Wręcz przeciwnie - niektóre obawy były i są wręcz prorocze.
Odbiór zamieszczonych w antologii tekstów ułatwiają wynotowane na marginesach ważniejsze myśli oraz bardzo przejrzysty układ książki, która opatrzona została indeksami najważniejszych pojęć, osób oraz instytucji. Publikacja, wzbogacona kilkunastoma zdjęciami papieskimi, cieszy także staranną szatą graficzną i formą, jakże godną osoby nowego Błogosławionego.

„Europa zjednoczona w Chrystusie”, antologia tekstów Jana Pawła II; wydawnictwo Biały Kruk, koncepcja wydawnicza i grafika: Leszek Sosnowski, wybór tekstów: Leszek Sosnowski, Gabriel Turowski; zdjęcia: Adam Bujak, Arturo Mari; s. 432, 16,7 x 23,5 cm, papier offsetowy, 100 g; oprawa twarda, tłoczenia, złocenia. Cena detaliczna: 59 zł brutto.

Prezent dla czytelników „Niedzieli”!

Dla Czytelników „Niedzieli” mamy specjalny rabat - 10 proc. przy zakupie 1 egz. książki „Europa zjednoczona w Chrystusie” oraz 15 proc. przy zakupie 2 lub więcej egz. Przy zamówieniu powyżej 120 zł koszty wysyłki (12 zł) pokrywa wydawnictwo. Ale to nie wszystko! Każdego dnia (oprócz sobót i niedziel) pierwszych pięciu Czytelników, którzy o godz. 10 zadzwonią do wydawnictwa Biały Kruk, aby zamówić książkę „Europa zjednoczona w Chrystusie”, otrzyma egzemplarze z autografami autorów antologii: Leszka Sosnowskiego i prof. Gabriela Turowskiego.
Zamówienia można składać pod numerami tel.: (12) 260-32-90, (12) 254-56-21, (12) 254-56-26, (12) 260-32-40. Można też wysłać fax: (12) 254-56-00 lub handlowy@bialykruk.pl.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję