Reklama

Kultura

Leszek Możdżer na zakończenie Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Leszek Możdżer, znany pianista jazzowy wystąpił 10 maja wieczorem na koncercie finałowym 24. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater". Podczas koncertu finałowego w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana zostały wykonane dwie sakralne kompozycje Możdżera: „Missa gratiatoria” i „Psalmy Dawidowe”.

W koncercie wystąpili również: Zohar Fresco (instrumenty perkusyjne), Adam Pierończyk (saksofon), Olo Walicki (kontrabas), Wojciech Myrczek (vocal), Paweł Tomaszewski (fortepian), Tomasz Kałwak (celesta/syntezator), Bartosz Pieszka (wibrafon), Krzysztof Nowakowski (instrumenty perkusyjne) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Leszek Możdżer to pianista światowej klasy, wyróżniający się oryginalnym językiem muzycznym. Kompozytor muzyki filmowej, baletowej, teatralnej oraz producent muzyczny. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors. Zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników "Jazz Forum" w kategorii „fortepian” i wielokrotnie zostawał Muzykiem Roku. Laureat nagrody polskiego przemysłu muzycznego - Fryderyk (1998, 2011). Regularnie koncertuje na wszystkich najważniejszych europejskich i światowych festiwalach. Dotychczas współpracował m.in.: z Davidem Gilmourem, Naną Vasconcelos, Marcusem Millerem, Johnem Scofieldem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Stańko. Od lat nagrywa również z Janem AP Kaczmarkiem, z którym zrealizował m.in. nagrodzoną Oscarem muzykę do filmu „Finding Neverland”. W 2013 roku odebrał Diamentową Płytę za album „The Time” nagrany z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco.

Na program 24. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” złożyło się 17 koncertów, których można było posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu - i po raz pierwszy za granicą - w niemieckim Brauweiler.

W Festiwalu wzięli udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii.

Wśród kilkuset artystów Festiwal gościł kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Antischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le mystere des Voix Bulgares czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis.

Festiwalowi towarzyszył X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa „Muzyka w klasztorach” i projekt Etno Gaude Mater poprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywał się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.

2014-05-11 09:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: na rozpoczęcie Festiwalu „Gaude Mater” zabrzmiała „Pasja wg św. Mateusza” J. S. Bacha

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Bożena Sztajner/Niedziela

„Pasja wg św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha (1685 - 1750 ) zabrzmiała 30 kwietnia wieczorem w bazylice jasnogórskiej na rozpoczęcie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który potrwa do 8 maja. Organizuje go Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.
CZYTAJ DALEJ

Most od jadłodajni do Pałacu Apostolskiego – jak Leon XIV zmienia Caritas

2025-05-14 11:59

[ TEMATY ]

Caritas

jadłodajnia

most

Pałac Apostolski

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Pierwszy północny Amerykanin i zarazem pierwszy augustianin na tronie Piotrowym wchodzi do Watykanu nie jak monarcha, lecz jak menedżer miłosierdzia z peruwiańskiej prowincji. Robert Francis Prevost -  dziś papież Leon XIV - zaczynał w Chiclayo od naprawiania zbutwiałych dachów parafialnych kuchni; dwie dekady później pomagał reorganizować Caritas Internationalis, a dzień po swoim konklawe zapowiedział Watykańskie Obserwatorium Mobilności Ludzkiej i kampanię „Turn Debt into Hope”. W każdej z tych scen pojawia się to samo credo: przejrzystość to akt miłości, a Caritas - jeśli ma być Ewangelią w czynach - musi działać szybciej, mądrzej i głośniej od algorytmów rynku.

Część I - Andyjskie Laboratorium Miłości
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję