Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Nowe podcastowe i radiowe audycje biskupa Romana Pindla

Dwa przejawy oddziaływania tekstu biblijnego (Dz 2, 1-41) o Zesłaniu Ducha Świętego przybliża bp Roman Pindel w nowym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji. Jednym z analizowanych przykładów jest ikona na święto Pięćdziesiątnicy, drugi zaś to kwatera prawego skrzydła Ołtarza Mariackiego, z ukazaną w formie płaskorzeźby Maryją z dwunastoma apostołami.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oba dzieła pochodzą z różnych epok i kręgów kulturowych. Nie są prostą ilustracją tekstu biblijnego, lecz wyrazem własnego zrozumienia fragmentu Dziejów Apostolskich i pragnienia wyrażenia przesłania w obrazie czy rzeźbie” – zaznacza autor programu i zauważa, że najstarsze przedstawienia wydarzenia z dziejów Apostolskich pierwotnie ukazywały wniebowstąpienie razem z zesłaniem Ducha Świętego.

Później jednak przedstawia się jedynie zstąpienie Ducha Świętego na zgromadzonych dwunastu mężczyzn z pustym miejscem pośrodku, co miało wyrażać przekonanie, że na Maryję zstąpił Duch Święty już w Nazarecie (Łk 1, 35). Z czasem przedstawia się Matkę Bożą zasiadającą pośrodku apostołów, natomiast wcześniejsze przedstawienia bez postaci Maryi z pustym miejscem między Piotrem i Pawłem miało oznaczać Chrystusa obecnego jako Głowa Kościoła” – wylicza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Refleksja biskupa nad kompozycją ikony na święto Pięćdziesiątnicy akcentuje sposób prezentacji zgromadzanych w Wieczerniku, oczekujących na obiecany Dar z nieba, „który bez przeszkód może na nich zstąpić, a na co wskazuje brak dachu nad miejscem przebywania dwunastu mężczyzn”.

Reklama

Z kolei analizując należącą do tradycji zachodniej formę przedstawienia tego samego wydarzenia przez Wita Stwosza zauważa, że twórca umieszcza Maryję w centrum sceny jako dominującą w zgromadzeniu apostołów. „Traktuje on zstąpienie Ducha Świętego na zgromadzonych w Wieczerniku jako powód radości Maryi, porównywalnej z tą, którą przeżywała wtedy, gdy zstąpił na Nią Duch Święty, a ona poczęła Syna Bożego. Taki sens wydarzenia przedstawionego w Dziejach Apostolskich wynika z zestawienia obu skrajnych scen cyklu, przedstawiających wpierw poczęcie Syna Bożego, a następnie narodziny Kościoła” – zaznacza i zachęca do precyzyjnego odczytania przesłania tego późnośredniowiecznego dzieła.

Właśnie zwrócenie uwagi na rolę Pisma Świętego w kontekście zesłania Ducha Świętego ma szczególne znaczenie w dziele Stwosza. W nowej sytuacji, w której znaleźli się apostołowie, pierwszą pomocą jest dla nich Duch Święty, drugą zaś Kościół, którego ucieleśnieniem jest Maryja rozumiejąca lepiej słowo Boże i gotowa rozważać je z tymi, którym towarzyszy od pierwszych chwil Kościoła. Dostrzega to Wit Stwosz w Krakowie przed 1490 rokiem, zanim wystąpi Marcin Luter i zanim Norymberga zdecyduje się przyjąć jego naukę w 1525 roku” – kończy biblista.

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-dwa-przedstawienia-zeslania-ducha-swietego/


Reklama

Wypowiedzi Jana Pawła II i Benedykta XVI na temat Ducha Świętego przywołuje bp Roman Pindel we wcześniejszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Hierarcha zauważa, w jaki sposób o wydarzeniach w Jerozolimie w dniu Pięćdziesiątnicy nauczają ci dwaj papieże, a w szczególności przygląda się, jak znany tekst oddziałuje na nich w kontekście tych problemów i pytań Kościoła, jakie się pojawiały w konkretnych czasach. Biblista przytacza wygłoszoną 17 czerwca 1998 roku przez papieża z Polski katechezę na audiencji ogólnej na Placu św. Piotra. Zauważa, że Jan Paweł II chce wyjaśnić sens nie jednego, ale dwóch posłań Ducha Świętego.

Pierwsze miało miejsce w Niedzielę Zmartwychwstania, drugie w Pięćdziesiątnicę. Zgodnie z zasadami katolickiej interpretacji Pisma Świętego, papież analizuje tekst z Dziejów Apostolskich w kontekście całej Biblii oraz przywołuje głos żywej tradycji Kościoła, w tym, co ciekawe, własną encyklikę Dominum et vivificantem. To dzięki temu słuchacz może odkryć znaczenie tego zstąpienia Ducha Świętego w kontekście całych dziejów zbawienia” – tak biskup rozpoczyna szczegółową rekonstrukcję wypowiedzi papieskiej, która przybliża tożsamość Ducha Świętego.

Z kolei Benedykt XVI, jak zaznacza biskup, w homilii wygłoszonej 31 maja 2009 roku podkreśla nieco inne niż Jan Paweł II treści teologiczne tekstu o zesłaniu Ducha Świętego. „Widzi w tym dniu realizację zapowiedzi Jezusa wobec uczniów w drodze do Jerozolimy, kiedy mówił: przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, żeby już zapłonął” (Łk 12 49) – stwierdza autor podcastu. Zwraca też uwagę, że pod koniec kazania Benedykt XVI przekonuje, że Duch Święty przezwycięża i rozprasza lęki ludzi, aby byli odważni i ufni w potęgę Bożej miłości.

Reklama

Teksty obu papieży stanowią świadectwo wiary w formie nauczania, które ujawnia oddziaływanie słowa Bożego u każdego z nich w nieco inny sposób. Te różnice wynikają z posiadanego warsztatu teologicznego, indywidualnej wrażliwości na aktualną sytuację i wyzwania, ale także bezpośredniego działania Ducha Świętego na tych, którzy przemawiali” – konkluduje bp Roman Pindel.

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-wspolczesne-nauczanie-o-zeslaniu-ducha-swietego/

Wszystkie audycje dostępne tutaj: https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel


2023-06-28 19:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: rozwinięcie przypowieści o synu marnotrawnym

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Przypowieść o synu marnotrawnym, Meister des Verlorenen Sohnes, 1530-1560.

Przypowieść o synu marnotrawnym, Meister des Verlorenen Sohnes, 1530-1560.

„Przejawem i wyrazem oddziaływania tekstu biblijnego na czytającego i przygotowującego nauczanie, katechezy czy homilie jest tekst wygłoszony, niekiedy utrwalony lub publikowany” – zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.

Hierarcha przygląda się w tym kontekście fragmentowi przytoczonej przez ewangelistę Łukasza przypowieści o synu marnotrawnym czy, jak ją określa biskup, „o koniecznej radości z powrotu brata, który się zagubił”. Zachęca do przyjrzenia się jednej z interpretacji tego tekstu. Jest nią mianowicie pierwszy powojenny wykład przypowieści – niewielkich rozmiarów książka abp. Antoniego Szlagowskiego pt. „Syn marnotrawny. Rozwinięcie przypowieści ewangelicznej” (Warszawa 1946). Jak zauważa biblista, autor świadomie uzupełnił dane Ewangelii, stosując dopuszczalną wówczas akomodację. Według hierarchy, dokonane zmiany wobec fabuły przypowieści sprowadzają się do umieszczenia wydarzeń w kontekście dziejów zabawienia, utożsamienie starszego syna z Synem Bożym i wprowadzenie Matki Bożej na scenerię wydarzeń.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Papież do sióstr zakonnych: zasiewajcie ziarna dobra

2025-06-30 13:23

[ TEMATY ]

Watykan

siostry zakonne

Papież Leon XIV

Vatican Media

Do zastanowienia się nad tym, jak bardzo Pan zaspokaja pragnienie życia, miłości i światła zachęcił w poniedziałek rano Ojciec Święty siostry zakonne, który przybyły do Rzymu z okazji kapituł generalnych oraz Roku Jubileuszowego.

Na audiencji z Leonem XIV obecne były Siostry Zakonu Świętego Bazylego Wielkiego, Córki Bożej Miłości, siostry ze Zgromadzenia Córek Augustianek od Pomocy oraz siostry franciszkanki Najświętszych Serc. Papież podkreślił, że należą one do zgromadzeń, które powstały w różnych momentach i okolicznościach, a jednak ich historie ukazują wspólną dynamikę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję