Reklama

Sanktuarium w Wielgomłynach

Niedziela Ogólnopolska 32/2010, str. 36

Bogdan Witaszczyk

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani w Wielgomłynach

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani w Wielgomłynach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W miejscowości Wielgomłyny, znajdującej się 24 km na południowy wschód od Radomska, a ok. 60 km na północ od Częstochowy, znajduje się przepiękne sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani Wielgomłyńskiej. W zabytkowym klasztorze, w cichej atmosferze, wierni modlą się do swojej „Matki z chusteczką” przez cały rok, a szczególnie od maja do września, podczas procesji maryjnych.

Trochę historii

Leżąca na terenie dzisiejszego woj. łódzkiego wieś Wielgomłyny powstała najprawdopodobniej w XIV wieku. Pierwsza wzmianka o niej pochodzi z 1369 r. Była to wieś szlachecka. Do XV wieku należała do rodziny Koniecpolskich, którzy ufundowali tu klasztor Paulinów. Później Wielgomłyny dostały się w posiadanie Moszyńskich, od których odkupili je paulini, jednak podczas zaborów rząd pruski zabrał klasztorowi ziemię wielgomłyńską.
Od 1987 r. klasztor znów znajduje się w posiadaniu paulinów, którzy pełnią tu obowiązki duszpasterskie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co warto zwiedzić?

Pomimo licznych przebudowań zachowało się w świątyni kilka elementów gotyckich. Należy do nich m.in. pełna bólu i cierpienia Pieta - rzeźba przedstawiająca Chrystusa zdjętego z krzyża na kolanach Najświętszej Maryi Panny.
Portal znajdujący się u wejścia z kruchty bocznej kościoła powstał najpewniej w II połowie XV wieku. Nad otworem drzwiowym profil portalu wybiega pionowo w górę. Na polu kwadratowym minuskułą gotycką wypisane jest słowo „Jezus”.
Do wyposażenia gotyckiego należy też murowana mensa wielkiego ołtarza z antepedium i znajdująca się w kruchcie bocznej kropielnica, która niegdyś służyła za chrzcielnicę.
Jednym z najbardziej znaczących elementów gotyckich w wielgomłyńskim kościele jest brązowa płyta nagrobna trzech członków rodziny Koniecpolskich. Obecnie wmurowana jest w ścianę wschodnią kaplicy Koniecpolskich.
Dziś wnętrze kościoła i klasztoru prezentuje się imponująco. Należy zwrócić uwagę na freski autorstwa Gizeli Klaryski i Jerzego Pasternaka, przedstawiające historię klasztoru wielgomłyńskiego i Zakonu Paulinów. W XVIII-wiecznej dzwonnicy umieszczone są dwa dzwony z XV wieku.
W przyklasztornym ogrodzie rośnie kilkusetletni dąb szypułkowy. Ma on 27 m wysokości, a jego obwód sięga 650 cm. Przez Wielgomłyny od dziesiątek lat prowadzi szlak pielgrzymki warszawskiej. Organizowana jest też stąd co roku pielgrzymka na Jasną Górę na 26 sierpnia.

Kult Matki Bożej Bolesnej

Każdego 15. dnia miesiąca od maja do września odbywają się tu nabożeństwa z procesjami ku czci Matki Bożej Bolesnej. W maju dziękujemy Maryi za Jej obecność wśród nas i za Jej opiekę. W czerwcu - za dzieci i młodzież, składając jednocześnie podziękowanie za kończący się rok szkolny. W lipcu modlimy się za małżeństwa, aby były zawsze Bogiem silne, i prosimy o łaski na codzienne życie. Przez pośrednictwo Najlepszej z Matek dla małżeństw, które nie mają potomstwa, wypraszamy łaskę rodzicielstwa. W sierpniu modlimy się za ludzi dotkniętych nałogami, za ich rodziny i o trzeźwość w naszych rodzinach. A wrzesień to miesiąc szczególnie poświęcony modlitwie za chorych, samotnych i starszych.
Przez cały rok w każdą środę odbywają się od lat nabożeństwa ku czci Matki Bożej, w czasie których wierni z parafii oraz pielgrzymi składają Matce Bożej swe prośby i podziękowania. Ludzie z całego świata za pośrednictwem Internetu polecają się matczynemu wstawiennictwu Maryi.
O tym, że w naszym sanktuarium, w stosunkowo niewielkiej parafii, kult Matki Bożej jest żywy, świadczy również obecność 13 róż różańcowych.
Metropolita częstochowski abp Stanisław Nowak, który sam wielokrotnie pielgrzymował do Bolesnej Pani Wielgomłyńskiej, 14 czerwca br. wydał dekret, który oficjalnie zatwierdził naszą świątynię pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika jako sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Bolesnej Pani Wielgomłyńskiej, tym samym potwierdził kult, jaki Matka Boża odbiera w świątyni.
Serdecznie zachęcamy do odwiedzenia naszego sanktuarium. Przepiękna okolica i cisza tego miejsca pomogą każdemu spotkać się sam na sam z Bogiem i Jego Matką. Zapraszamy również do odwiedzenia strony internetowej naszej parafii: www.wielgomlyny.paulini.pl.

2010-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Giuseppe Moscati – lekarz, który leczył miłością

[ TEMATY ]

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati. Kadr z filmu

Św. Józef Moscati. Kadr z filmu

W odległym 1927 roku był to Wtorek Wielkiego Tygodnia. 12 kwietnia w wieku 47 lat, zmarł Giuseppe Moscati, lekarz ubogich… W Kościele katolickim wspomnienie świętego przypada 27 kwietnia.

Święty doktor

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję