Reklama

Kultura

Seria „Oczom wierzę – Caravaggio”: Wieczerza w Emaus

W piątym odcinku serii „Oczom wierzę – Caravaggio” Piotr Oleś OP opowiada o wielkim dziele zatytułowanym „Wieczerza w Emaus”. Historia, która została zobrazowana przez Caravaggia, to oczywiście zapis wydarzenia biblijnego, o którym opowiada nam święty Łukasz na końcowych kartach swojej Ewangelii.

[ TEMATY ]

Caravaggio

"Oczom wierzę"

Mat.prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczerza w Emaus to moment, w którym uczniowie uciekający z Jerozolimy tuż po śmierci Pana Jezusa w poranek zmartwychwstania chcą znaleźć dla siebie miejsce w miejscowości Emaus, oddalonej od Jerozolimy o kilkanaście kilometrów. Caravaggio wprowadza nas w przestrzeń, która wcale nie kojarzy się z przestrzenią ewangeliczną. Wszystko na tym obrazie wydaje się być nie tak. Niemniej jednak o. Piotr zaprasza nas do przyjrzenia się tej historii od samego początku. Zaprasza nas na wielką ucztę. Kto wie, być może odkryjemy w tej historii również prawdę o nas i kierowaną do nas? Bóg objawia się bowiem człowiekowi nieustannie, często tam, gdzie człowiek się tego nie spodziewa. I być może Caravaggio, chcąc w ten sposób złamać kolejny schemat, zaprasza nas do uważności, do skoncentrowania na tym, żebyśmy z uwagą, wytrwale wpatrywali się w świat, w którym żyjemy, na ludzi, którzy nas otaczają, żebyśmy z uwagą słuchali ich słów, żebyśmy z uwagą śledzili fakty i wydarzenia, które wokół nas mają miejsce. Po to, aby rozpoznać czas swojego nawiedzenia, tak jak rozpoznali to apostołowie.

Piotr Oleś OP – dominikanin, absolwent historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów. Obecnie w trakcie pisania doktoratu z historii architektury na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Pasjonuje się chrześcijańską architekturą sakralną, ikonografią oraz ochroną zabytków, teologicznie interesuje go alegoria w pismach Ojców Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-05-23 11:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Seria „Oczom wierzę – Caravaggio”: Niewierny Tomasz

[ TEMATY ]

Caravaggio

"Oczom wierzę"

Mat.prasowy

Podobno Caravaggio mawiał, że na jego obrazy nie tyle się patrzy, co się je czuje. Patrząc na świętego Tomasza, wkładającego swój palec w świeżą ranę Chrystusa, nietrudno poczuć dreszcz i uczucie przeszywające bólu i dyskomfortu. O czym opowiada nam obraz „Niewierny Tomasz”?, Jakie jeszcze emocje w nas budzi?, Co może łączyć nas z niewiernym Tomaszem?

Piotr Oleś OP w szóstym odcinku serii „Oczom wierzę – Caravaggio” podpowiada, że może jest to opowieść zapraszająca? Zapraszająca wszystkich poszukujących do głębszego przyjrzenia się temu, w co tak naprawdę wierzę? Caravaggio, choć opowiada tutaj historię biblijną, to zapisał tutaj też moment swojego własnego zmagania z tym, czym jest sztuka, z tym, czym jest próba oddania sztuce tego, co oddać trudno. Jak to miał w zwyczaju, łamie przy tym wiele schematów. Po raz kolejny wywołuje oburzenie, ale pozostawia po sobie dzieło, które znacznie więcej mówi o Bogu niż niejeden komentarz do Ewangelii, który moglibyśmy znaleźć u mądrych uczonych Ojców Kościoła. Caravaggio mówi o czymś, czego być może sam doświadczył, o czymś, co jest zapisem nie tylko jego pragnienia, ale też opowieścią o spotkaniu z Chrystusem, który wiarę budzi, który do wiary zaprasza, ale też przede wszystkim z tym, który daje życie. To, co próbował oddać tutaj, to proces rodzącej się wiary, ale też zmagania się doskonałości z niedoskonałością tego, co ludzkie, z tym, co boskie.

CZYTAJ DALEJ

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju

2024-05-02 07:15

[ TEMATY ]

Dzień Flagi

Karol Porwich/Niedziela

Na fladze RP nie wolno umieszczać żadnych napisów ani rysunków. Flaga nigdy nie może też dotknąć podłogi, ziemi, bruku lub wody - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju łączy manifestowanie przywiązania do barw i symboli narodowych.

Kilkadziesiąt dni po wybuchu powstania listopadowego, zebrani na Zamku Królewskim w Warszawie posłowie i senatorowie Królestwa Polskiego podjęli pierwszą w dziejach Polski uchwałę ustanawiającą barwy narodowe. „Izba senatorska i poselska po wysłuchaniu wniosków Komisyi sejmowych, zważywszy potrzebę nadania jednostajnej oznaki, pod którą winni łączyć się wszyscy Polacy, postanowiły i stanowią: Kokardę narodową stanowić będą kolory herbu Królestwa Polskiego oraz Wielkiego Księstwa Litewskiego, to jest kolor biały z czerwonym” – czytamy w uchwale z 7 lutego 1831 r. Akt ten interpretowano jako dopełnienie decyzji o przywróceniu polskiej suwerenności, którym była decyzja o detronizacji cara Mikołaja I jako króla Polski.

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję