Holandia wprowadza eutanazję dla dzieci cierpiących na nieuleczalne choroby. Do tej pory była ona już legalna dla niemowląt i nieletnich w wieku od 12 do 16 lat za zgodą rodziców. Dla starszych nieletnich zgoda rodziców nie jest wymagana. Wczoraj rząd ogłosił, że odtąd eutanazja będzie dostępna dla wszystkich.
Zdaniem holenderskiego rządu nowe rozporządzenie uzupełnia lukę w przepisach i jest przejawem sprawiedliwości. Zakaz eutanazji dla dzieci poniżej 12 roku życia to zdaniem holenderskich polityków przejaw nierówności. „Po intensywnych konsultacjach z zainteresowanymi stronami - oświadczył minister zdrowia Ernst Kuipers - osiągnęliśmy rozwiązanie, które pomaga również tym dzieciom, ich rodzicom i lekarzom. Warunkiem eutanazji jest zdiagnozowanie bardzo poważnej choroby, nieprawidłowości mózgu, serca lub zaburzeń metabolicznych, które powodują ból nie do zniesienia”. Zdaniem rządu są to przypadki bardzo rzadkie, od 5 do 10 rocznie.
Krytycy natomiast obawiają się, że eutanazja dziecięca może być nadużywana, czyli stosowana z powodów innych niż medyczne. Holandia, jest pierwszym krajem na świecie, który w 2001 roku zalegalizował wspomagane samobójstwo. Nie jest natomiast pierwszym krajem, który rozszerzył je na nieletnich. Od 2014 r. eutanazja dziecięca jest już dozwolona w sąsiedniej Belgii. W Holandii liczba eutanazji stale rośnie. W ubiegłym roku przeprowadzono ich 8,7 tys.
W Pałacu Elizejskim odbyło się noworoczne spotkanie prezydenta Francji z przedstawicielami wspólnot religijnych w tym kraju. Emmanuel Macron zapowiedział procedowanie dwóch odrębnych ustaw dotyczących końca życia - jedna ma dążyć do zalegalizowania wspomaganego samobójstwa, druga promować rozwój opieki paliatywnej, czego w obliczu narastania eutanazyjnego lobby domagały się wspólnoty chrześcijańskie i żydowskie w tym kraju.
W pierwotnym kształcie oba te aspekty miały znaleźć się w jednej ustawie, co, jak podkreślali obrońcy życia, oznaczałoby w praktyce zablokowanie rozwoju opieki paliatywnej. „Umieszczenie w tym samym tekście tematu, co do którego istnieje konsensus - opieki paliatywnej - i innego, który wciąż budzi kontrowersje - pomocy w umieraniu - byłoby praktycznym opowiedzeniem się za kulturą śmierci” - podkreśla Claire Fourcade z francuskiego stowarzyszenia opieki paliatywnej. Wskazuje jednak, że na razie zbyt mało wiadomo o nowym prezydenckim projekcie i nie ma pewności, iż realnie postawi on na rozwój opieki paliatywnej, tak dotąd zaniedbanej we Francji, a nie stanie się jedynie politycznym wybiegiem. W czasie spotkania prezydent Macron podkreślił, że trzeba kontynuować debatę nt. tego, jak możemy zaakceptować czyjeś pragnienie śmierci i zapowiedział dalszą wymianę poglądów z przywódcami religijnymi przed prezentacją ustawy nt. pomocy w umieraniu.
Kiedy miał pięć lat, brutalnie zamordowano mu mamę i tatę. Teraz biskup Mounir Khairallah często mówi, że przynosi z Libanu przesłanie przebaczenia.
Mówiąc o przebaczeniu maronicki biskup Mounir Khairallah nie porusza się jedynie w sferze pojęć - jest „praktykiem przebaczenia”. 13 września 1958 roku, mając niespełna pięć lat, stracił rodziców, którzy zostali brutalnie zamordowani. Stało się to w przededniu święta Podwyższenia Krzyża Świętego, które obchodzone jest w Libanie w szczególny sposób. Był to ogromny dramat dla niego i trzech braci, gdzie najmłodszy miał niecały rok.
Tradycyjne praktyki liturgiczne sprzyjają silniejszej wierze w obecność Chrystusa w Eucharystii. Tak wynika z badań dr Natalie A. Lindemann z amerykańskiego Uniwersytetu Williama Patersona. Okazuje się, że na wiarę w dogmat o Jezusie Eucharystycznym wpływ ma choćby sposób przyjmowania Komunii Świętej.
Wnioski z badania amerykańskiej psycholog, cytowanego przez The Catholic Herald, opublikowano w „Catholic Social Science Review”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.