Reklama

Wiara

EWANGELIA WIERSZEM OPOWIEDZIANA

Światłość świata

[ TEMATY ]

Ewangelia

DUCCIO DI BUONINSEGNA, FRAGMENT OBRAZU „UZDROWIENIE NIEWIDOMEGO”(XIV WIEK)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uzdrowienie niewidomego od urodzenia
z dzisiejszej perykopy ewangelijnej
- z czwartej niedzieli Wielkiego Postu w roku A -
daje Jezusowi okazję do objawienia prawdy
o sobie samym i o misji, jaką ma wobec świata:
«Jak długo jestem na świecie, jestem światłością świata» /J 9,5/.

Ta jego zbawcza rola wobec świata
będzie miała kilka aspektów działania:
najpierw wobec tych, którzy są w potrzebie
- jak «pewien człowiek, niewidomy od urodzenia» /J 9,1/,
o którym opowiada Ewangelista Jan:
«Jezus, przechodząc obok, ujrzał pewnego człowieka,
niewidomego od urodzenia» /J 9,1/.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ten fakt skłania uczniów Jezusowych
do postawienia Mistrzowi z Nazaretu pytania:
«„Rabbi, kto zgrzeszył, że się urodził niewidomy
- on, czy jego rodzice?” Jezus odpowiedział:
„Ani on nie zgrzeszył, ani rodzice jego, ale stało się tak,
aby się na nim objawiły sprawy Boże”» /J 9,2-3/.

Reklama

Znamienne jest to odwrócenie porządków w odpowiedzi Jezusa.
Podczas gdy my ludzie szukamy winy w drugim człowieku,
On szuka objawienia się Bożej chwały i Bożej zasługi,
ponieważ człowiek niewidomy jest bez winy,
gdyż nie widząc rzeczy tego świata sam z siebie
nie grzeszy, a jedynie służy sprawom Bożym.

Takie przekonanie tłumaczy inna wypowiedź Jezusa
udzielona faryzeuszom, «którzy z Nim byli» /J 9,40/.
Na ich pytanie: «„Czyż i my jesteśmy niewidomi?”
Jezus powiedział do nich: „Gdybyście byli niewidomi,
nie mielibyście grzechu, ale ponieważ mówicie:
„Widzimy”, grzech wasz trwa nadal» /J 9,40-41/.

Faryzeusze i Uczeni w Piśmie znają Boże objawienie,
Przykazania dane Mojżeszowi na górze Synaj,
do czego się zresztą przyznają w dzisiejszej rozmowie,
mówiąc do człowieka uzdrowionego przez Jezusa:
«my jesteśmy uczniami Mojżesza. Wiemy,
że Bóg przemówił przez [niego]» /J 9,28-29/.

Tymczasem nie chcą uwierzyć w Chrystusa,
oczekiwanego przez cały naród Mesjasza:
«Co do niego zaś, to nie wiemy, skąd pochodzi» /J 9,29/.
Dziwi się ich niedowiarstwu niewidomy, mówiąc:
«W tym wszystkim dziwne jest to, że wy nie wiecie,
skąd [On] pochodzi, a mnie oczy otworzył» /J 9,30/.

Jezus czyni to - jak już powiedzieliśmy - dla chwały Bożej,
aby «pełnić dzieła Tego, który [Go] posłał»,
a czyni to «dopóki jest dzień. Nadchodzi [bowiem] noc,
kiedy nikt nie będzie mógł działać» /J 9,4/.
Dzień Pana - «Dies Domini» - to każda niedziela,
każde święto i każdy dzień ofiarowany dla chwały Bożej.

Reklama

Przyjdzie jednak «noc», gdy zabraknie Pana,
który rozświetla ciemności tego świata
i nastanie ciemność uniemożliwiająca wszelkie działanie,
kiedy pozostanie nam jedynie trwanie w bierności
oczekiwania na łaskę światła Bożego Miłosierdzia
i na Boże działanie w nas - w dniu nawrócenia.
Podejdzie w ów dzień do nas Chrystus, jak do niewidomego,
uczyni błoto z ziemi naszych grzechów
i nałoży je na nasze ślepe oczy,
abyśmy - obmyci już w wodach Chrztu Świętego -
zanurzyli się w sakramencie Pokuty,
w końcu przejrzeli i zobaczyli światło Bożej Prawdy.

Gdy niewidomy uczynił to, co mu Jezus nakazał,
«wrócił, widząc, a sąsiedzi i ci, którzy przedtem
widywali go jako żebraka, mówili:
„Czyż to nie jest ten, który siedzi i żebrze?”
Jedni twierdzili: „Tak, to jest ten”, a inni przeczyli:
„Nie, jest tylko do tamtego podobny» /J 9,7-9/.

Nas również po nawróceniu nawet najbliżsi nie poznają,
tak ta przemiana duchowa wpływa na nasze życie,
udzielając się wszystkim dokoła
i stając się świadectwem nowego życia w Chrystusie,
o czym poucza nas Św. Paweł w Liście do Efezjan: «Bracia,
niegdyś byliście ciemnością, lecz teraz jesteście światłością» /Ef 5,8/.

To drugi z aspektów działania Bożego w Chrystusie,
wobec nas - żyjących dzisiaj w świecie pełnym ciemności -
mamy postępować, «jak dzieci światłości» /Ef 5,8/,
gdyż nasz Pan i Zbawca jest «światłością [tego] świata» /J 9,5/.
W tym celu wystarczy, że damy świadectwo działania Bożego w nas,
ukazując «owoce światłości: prawość, sprawiedliwość i prawdę» /Ef 5,9/.

Reklama

Konkretną radę takiego postepowania słyszymy z usta Św. Pawła:
«Badajcie, co jest miłe Panu i nie miejcie udziału w bezowocnych
czynach ciemności, a raczej piętnując, nawracajcie tamtych!
O tym bowiem, co u nich się dzieje po kryjomu, wstyd nawet mówić.
Natomiast wszystkie te rzeczy piętnowane stają się jawne dzięki
światłu, bo wszystko, co staje się jawne, jest światłem.» /Ef 5,10-13/.

W świetle prawdy Chrystusowej chodzi uzdrowiony człowiek,
dlatego gdy go spytają bliscy i sąsiedzi: «Jakże oczy ci się otwarły?»
[Odpowie, świadcząc prawdę o Chrystusowym czynie]:
«Człowiek zwany Jezusem uczynił błoto, pomazał moje oczy
i rzekł do mnie: "Idź do sadzawki Sziloach i obmyj się".
Poszedłem więc, obmyłem się i przejrzałem». /J 9,11/.

Tak mamy czynić również my, współcześni naśladowcy
«człowieka niewidomego od urodzenia» /J 9,1/,
gdy dostąpimy łaski nawrócenia i przemiany duchowej,
nie zważając na przeciwności, jakie spotykają
wszystkich świadków Chrystusa, gdy przyznają się do Niego.
«Dlatego się mówi - [wyjaśnia Efezjanom Św. Paweł]:
Zbudź się, o śpiący i powstań z martwych, a zajaśnieje ci Chrystus» /Ef 5,14/.

Chrystus bowiem nie opuszcza człowieka «precz wyrzuconego»
ze wspólnoty starotestamentalnego ludu Przymierza /por. J 9,34/,
lecz śledzi jego i nasze etapy dalszego życia,
by spytać nas o wiarę w Syna Człowieczego,
i usłyszeć jej potwierdzenie w wyznaniu: «Wierzę, Panie!»
oraz w okazanej sobie czci: «Oddał Mu pokłon» /por. J 9,38/.

Fundamentalną bowiem misją Syna Człowieczego jest «sąd»
nad tym światem, w którym my żyjemy, tak aby
«ci, którzy nie widzą. przejrzeli, a ci, którzy widzą,
stali się niewidomymi» / J 9,39/, gdyż - jak mówi Chrystus
w rozmowie z Nikodemem - «sąd polega na tym,
że światło przyszło na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali
ciemność aniżeli światło: bo złe były ich uczynki» /J 3,19/.

«Każdy bowiem, kto źle czyni,
nienawidzi światła i nie zbliża się do światła,
aby jego uczynki nie zostały ujawnione.
Kto spełnia wymagania prawdy, zbliża się do światła,
aby się okazało, że jego uczynki są dokonane w Bogu» /J 3,20-21/
- tak postępujmy, abyśmy byli «dziećmi światłości» /Ef 5,8/.

2014-03-28 09:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Góry Jezusa

Adamowi Mickiewiczowi zaproponowano wykłady w Collège de France w 1840 r. Prowadził je przez 4 lata. Zanim jeszcze wieszcz zachwycił się towianizmem, prowadził błyskotliwe analizy dramatów słowiańskich, wprowadzał w słowiańską kulturę, mówił o historii języka, nawiązywał do filozofii i polityki. To właśnie podczas paryskich wykładów z rozmachem wyjaśniał słuchaczom tezę, że cała zachodnioeuropejska kultura wypływa z trzech źródeł, które niczym strumienie spływają z trzech wzgórz: Kapitolu, Olimpu i Golgoty. Sięgając po dzieła literackie, Mickiewicz bezbłędnie dowodził, że mentalność Europejczyków została ukształtowana w oparciu o prawniczą myśl starożytnego Rzymu, filozoficzną myśl antycznej Grecji, a pod względem religijnym – przez myśl judeochrześcijańską.
CZYTAJ DALEJ

Bp Marek Solarczyk dokonał zmian personalnych w diecezji radomskiej

2025-06-26 08:38

[ TEMATY ]

diecezja radomska

zmiany kapłanów

Ks. S. Piekielnik / diecezja.radom.pl

Bp Marek Solarczyk wręczył dekrety księżom zmieniającym parafie oraz podejmującym inne zadania dla Diecezji Radomskiej. Podziękował również za pracę duszpasterską księżom przechodzącym na emeryturę. Zaś neoprezbiterzy otrzymali nominacje na ich pierwsze parafie. Spotkanie odbyło się w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu.

Ks. Mieczysław Głogowski, proboszcz parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Opocznie
CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Bad Homburg - Świątek awansowała do półfinału

2025-06-26 17:14

[ TEMATY ]

tenis

Iga Świątek

WTA 500

PAP/RONALD WITTEK

Świątek z Polski podczas meczu ćwierćfinałowego przeciwko Ekaterinie Aleksandrowej z Rosji na turnieju Tennis Bad Homburg Open w Bad Homburgu w Niemczech

Świątek z Polski podczas meczu ćwierćfinałowego przeciwko Ekaterinie Aleksandrowej z Rosji na turnieju Tennis Bad Homburg Open w Bad Homburgu w Niemczech

Iga Świątek awansowała do półfinału tenisowego turnieju WTA 500 na kortach trawiastych w niemieckim Bad Homburg. W ćwierćfinale, przerwanym na ponad godzinę z powodu deszczu, pokonała Rosjankę Jekaterinę Aleksandrową 6:4, 7:6 (7-5). Jej kolejną rywalką będzie Włoszka Jasmine Paolini.

Tenisistki musiały zejść z kortu w ósmym gemie drugiego seta. Rozstawiona z "czwórką" Polka wygrała pierwszą partię 6:4, a w drugiej przegrywała do tego momentu 3:4. Przerwa jej nie zaszkodziła, po powrocie przechyliła szalę zwycięstwa na swoją korzyść.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję