Mieszkańcy trzech miejscowości z południowo-zachodniej Syrii szczycą się tym, że są jedyni na świecie, którzy mówią jeszcze w języku, którego używał do komunikacji Jezus Chrystus - aramejskim. Malula, Jabadeen i Bakhaa są ostatnimi Mohikanami języka aramejskiego - pisał „The New York Times”. Niestety, i tu zna go coraz mniej ludzi. Nawet starsi zapominają, a młodsi znają tylko pojedyncze słowa. To wynik przymusowej arabizacji, którą prowadziły syryjskie władze, przez lata zmuszając mieszkańców do używania języka arabskiego. Reszty zniszczenia dopełniła cywilizacja. Młodzi wyjeżdżali za pracą do niedalekiego Damaszku. Tam język aramejski nie był im potrzebny. Swoje zrobiły też internet i telewizja.
Na język aramejski zwrócił uwagę świata Mel Gibson, który tworząc swoją słynną „Pasję” do dialogów używał języka aramejskiego, hebrajskiego i łaciny. Mieszkańcy syryjskich miejscowości, choć oglądali film, to jednak nie rozumieli dialogów. Nie z własnej winy. Gibson użył bowiem innego dialektu aramejskiego, a na dodatek wymowa aktorów też nie była doskonała.
Czy żywy język aramejski zginie? W Maluli utworzono niedawno szkołę tego języka. Uczą się w niej miejscowi oraz zagraniczni studenci. Nadzieją jest to, że mieszkańcy Maluli, dziś w połowie muzułmańskiej, są świadomi wyjątkowości językowej. Może więc język ten przetrwa.
Słuchanie i mówienie są jednymi z głównych wymiarów Liturgii Słowa Niedzieli Palmowej. Krok za nimi idą posłuszeństwo i świadectwo.
Proroctwo Izajasza, zapowiadające misję Syna Bożego, mówi najpierw o „otwarciu Jego ucha”, by wsłuchiwał się w głos Boga Ojca, by później strudzonych krzepić słowem, a także wiernie świadczyć o miłości danej z „Góry”. Miłości prawdziwej, bo ewangelicznej, niecofającej się nawet przed okrutnym cierpieniem. Miłości cichej, pokornej, nienarzucającej się, ale przez to niezwykle mocnej w swym wyrazie, zdolnej niwelować nawet najgrubsze narośle zobojętnienia i kruszyć pancerze nieczułości. Rozprawiającej się ostatecznie z zatwardziałością serca, która prowadzi do wzajemnego okaleczania, utraty prawdziwego życia, a w konsekwencji do serwowania sobie i innym skrajnej samotności.
Droga Krzyżowa w parafii pod. wez. Trójcy Św. w Bożnowicach
2025-04-12 17:49
Wiktor Cyran
Wiktor Cyran
W parafii pod wezwaniem Trójcy Świętej w Bożnowicach odbyła się V Droga Krzyżowa drogami pobliskich wiosek. Trasa tego nabożeństwa liczy sobie 24 km i liczba około 50 śmiałków podjęła trud uczestnictwa w tym wydarzeniu.
Uczestnicy przed wyruszeniem na okoliczne drogi przeżyli mszę świętą, której przewodniczył nowy Administrator parafii, ks. Grzegorz Kożak. Jak podkreśla kapłan, bardzo cieszy się z tej inicjatywy, która jest inicjatywą oddolną. Jestem tutaj od 20 dni, więc wspieram to szczególne wydarzenie w Wielkim Poście, które zapoczątkował mój poprzednik. Tak jak ks. Marek również podjąłem trud tej drogi z moimi parafianami błogosławiąc temu dziełu, a także wszystkim intencjom, z którymi dziś wyruszyliśmy. Daj, Panie Boże, abyśmy to kontynuowali oraz rozwijali ten zwyczaj – opowiada ks. Grzegorz.
W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.