Reklama

Konflikty zbrojne

Biskupi Rosji: wojna nie rozwiązuje problemów między narodami

Wojna nie rozwiązuje problemów między narodami – napisali katoliccy biskupi w opublikowanym wczoraj apelu po ogłoszeniu „częściowej mobilizacji” w Federacji Rosyjskiej.

[ TEMATY ]

biskupi

Rosja

wojna

Episkopat News

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wskazali w nim, że „ostra konfrontacja na Ukrainie przerodziła się w konflikt militarny na wielką skalę, który już spowodował tysiące ofiar, podważył zaufanie i jedność między państwami i narodami i zagraża istnieniu całego świata”.

- Pragniemy podążać za nauczaniem Kościoła, zgodnie z Ewangelią i Tradycją pierwotnego Kościoła: wojna nigdy nie była ani nie będzie sposobem rozwiązywania problemów między narodami; „nic nie jest stracone przez pokój, wszystko może być stracone przez wojnę” – przypomnieli hierarchowie słowa papieża Piusa XII.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W apelu podpisanym przez abp. Paola Pezziego z Moskwy w imieniu całej konferencji episkopatu znalazły się wskazówki dla wiernych świeckich i duchownych narodowości rosyjskiej, którzy muszą dziś dokonywać trudnych wyborów. Hierarchowie przypomnieli, że konstytucja Federacji Rosyjskiej chroni tych, którzy odmawiają użycia broni z powodu sprzeciwu sumienia. A choć zdają sobie sprawę, że nie da się nadać wydarzeniom innego biegu, który pozwoliłby uniknąć dalszego rozlewu krwi, biskupi proszą o zapamiętanie słów papieża Franciszka z jego niedawnej wizyty w Kazachstanie: „Nie przyzwyczajajmy się do wojny, nie ulegajmy jej nieuchronności. Przyjdźmy z pomocą tym, którzy cierpią, i nalegajmy, aby naprawdę usiłowano osiągnąć pokój. Co jeszcze musi się wydarzyć, ile osób musi umrzeć zanim konfrontacje ustąpią miejsca dialogowi dla dobra ludzi, narodów i ludzkości? Jedynym wyjściem jest pokój, a jedyną drogą do niego jest dialog”.

Uznając potrzebę, aby rządy w pewnych sytuacjach uciekały się do użycia broni i wzywały obywateli do wypełniania ich obowiązku dla ojczyzny i dla dobra wspólnego, rosyjska konferencja episkopatu precyzuje, że jest to „prawdą, jeśli działania wojskowe mają na celu jak najszybsze zakończenie konfliktu i uniknięcie mnożenia się ofiar”.

Odwołując się do Katechizmu Kościoła Katolickiego, który w paragrafach 2302-2317 dopuszcza uciekanie się do wojny tylko w samoobronie i obwarowane dodatkowymi warunkami, zaznaczają, że ostateczna decyzja o tym, czy dany obywatel bierze udział w wojnie, jest kwestią jego sumienia. Przypominają, że zarówno Katechizm (w paragrafie 2311), jak i rosyjska konstytucja (w artykule 59) chronią osoby, które z pobudek sumienia i z powodu przekonań religijnych odmawiają użycia broni.

Reklama

[Tymczasem władze Rosji oświadczyły, że w ramach mobilizacji nie jest możliwe odbycie służby zastępczej przez osoby powołujące się na sprzeciw sumienia – KAI.]

Jednocześnie biskupi podkreślili, że udział duchownych w akcjach zbrojnych jest kategorycznie zabroniony, zarówno przez Tradycję Kościoła pierwszych wieków, jak i przez obowiązujące konwencje międzynarodowe.

Dokument kończy się wezwaniem do katolików Rosji do podjęcia modlitwy i postu w intencji sprawiedliwego i zapewniającego bezpieczeństwo pokoju. Księża natomiast mają podczas Mszy św. odmawiać specjalną modlitwę w tej intencji.

2022-09-29 18:33

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy/ "Welt": straszny bilans dwóch lat wojny na Ukrainie

Trwająca od dwóch lat inwazja Rosji przyniosła Ukrainie śmierć, zniszczenie i niewypowiedziane cierpienie - pisze w piątek portal dziennika "Welt" w artykule zatytułowanym "Straszny bilans dwóch lat wojny".

"Bliższe spojrzenie na pełną skalę grozy pokazuje, że celem Moskwy jest całkowite unicestwienie sąsiedniego kraju bez względu na koszty" - czytamy.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję