Seria zeszytów naukowych „Peregrinus Cracoviensis” wydawana przez Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ pozwala na szerokie spojrzenie na znane od wielu wieków zjawisko pielgrzymowania. Lekturę zeszytu 17/2006 warto rozpocząć od artykułu pt. „Papieska Kalwaria”, poświęconego specyficznej więzi Jana Pawła II z sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej, do którego pielgrzymował, będąc dzieckiem, przyjeżdżał następnie jako biskup, by samotnie wędrując „dróżkami”, modlić się w sprawach Kościoła, i powracał także jako papież. Artykuł pt. „Źródła do dziejów ruchu pielgrzymkowego - próba klasyfikacji” pozwala zapoznać się z tajnikami warsztatu naukowca badającego historię pielgrzymowania w dawnych wiekach, który informacji o dziejach pątnictwa szukać musi w testamentach, rachunkach z kancelarii królewskich, umowach między przewoźnikami a pielgrzymami, a nawet… napisach wyrytych przez pielgrzymów na murach kościołów. „Peregrinus” przynosi także - mówiąc językiem współczesnym - sensacyjną opowieść o najbardziej znanym czeskim pielgrzymie - Kryštofie Harancie i jego pielgrzymce do Ziemi Świętej i Egiptu, która miała miejsce w 1598 r.
Największy współczesny Pielgrzym - Jan Paweł II zaprosił młodych do uczestniczenia w odbywających się na różnych kontynentach Światowych Dniach Młodzieży. Częstochowa była gospodarzem VI ŚDM, które - ze względu na ogromny udział młodzieży krajów tzw. bloku wschodniego - były szczególnym świadectwem i pielgrzymką wolności. Temu historycznemu wydarzeniu poświęcony jest artykuł pt. „Rola administracji publicznej w organizacji VI ŚDM w Częstochowie”. W obrębie zainteresowań autorów badających zjawisko pielgrzymowania w sposób naukowy są także pielgrzymki do sanktuarium Ecce Homo św. Brata Alberta w Krakowie, do sanktuarium w Licheniu, a także popularne szczególnie w XIX wieku pielgrzymki Słowaków i Morawian do Piekar Śląskich. Wśród wielu innych interesujących tekstów zawartych w tym numerze znajdziemy artykuł poświęcony znanemu zespołowi prawosławnych klasztorów Meteora w Grecji.
(A.W.)
„Peregrinus Cracoviensis”. Wydawca: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków, tel. (0-12) 664-52-86, www.geo.uj.edu.pl
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiedź na pytania - co to jest cudzołóstwo? Czy rozwód jest "w porządku"?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
Św. Benedykta od Bożej Opatrzności
Cambiagio Frassinello
Ideał, który realizowała św. Benedykta od Bożej Opatrzności stał się fundamentem nowoczesnego podejścia do edukacji i roli kobiety w społeczeństwie.
Już w dzieciństwie Benedykta Cambiagio miała pragnienie życia w zakonie, ale jej rodzice byli temu przeciwni. Dlatego, zgodnie z ich wolą, 7 lutego 1816 r. wyszła za mąż za Giovanniego Battistę Frassinellego. Postanowili jednak żyć w czystości. Za zgodą męża, w lipcu 1825 r., Benedykta wstąpiła do klasztoru sióstr urszulanek w Capriolo. Giovanni natomiast został bratem zakonnym w zgromadzeniu ojców somasków. Po kilku miesiącach pobytu u urszulanek Benedykta zrozumiała, że jej powołaniem nie jest kontemplacja, lecz apostolstwo czynne. Wróciła do domu rodziców w Pawii i, mimo ogromnych trudności – głównie materialnych, opiekowała się młodymi dziewczętami. W 1826 r. założyła dla nich ośrodek pomocy. Tak powstało dzieło apostolskie wspomagane przez licznych dobroczyńców i wolontariuszy. W tej pracy pomagał jej również Giovanni. W 1827 r. oboje odnowili przed biskupem ślub czystości. Pobyt w Pawii przyniósł jednak Benedykcie dużo cierpień. Na skutek pomówień w 1838 r. musiała opuścić miasto i przekazać biskupowi założony przez siebie ośrodek.
Marcin Jarzembowski/Biuro Prasowe Diecezji Bydgoskiej
Bp Krzysztof Włodarczyk
„Trudno wyobrazić sobie życie Kościoła bez aktywnego zaangażowania ludzi świeckich” - mówił bp Krzysztof Włodarczyk w Centrum Edukacyjno-Formacyjnym w Bydgoszczy, gdzie podczas spotkania przedstawicieli wspólnot, wybrano skład Diecezjalnej Rady Ruchów Katolickich Diecezji Bydgoskiej.
Przewodniczącym został Andrzej Kozłowski, zastępcą Marek Dłuski, sekretarzem Iwona Pozorska, skarbnikiem Sławomira Olejniczak, a członkami - Mirosława Chmielewicz, Dorota Kiedrowska oraz Bartłomiej Kosior. - Wszystko oddaliśmy Duchowi Świętemu. Mam nadzieję, że ci, którzy głosowali na mnie i na członków prezydium, byli pod Jego wpływem. Nie ustaję w modlitwie, prośbie o nią, by rzeczywiście nie tylko ukonstytuowanie rady, wybory prezydium, ale nasza nowa droga, owocowała - powiedział Andrzej Kozłowski, który jest także Rycerzem Kolumba.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.