Reklama

Festiwal dialogu

Już po raz 17. zabrzmiał Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Sześć pierwszych dni maja były w Częstochowie świętem muzyki, spotkaniem narodów, kultur i religii - bez podziałów i barier

Niedziela Ogólnopolska 20/2007, str. 32-33

Koncert inauguracyjny w Bazylice Jasnogórskiej
Graziako

Koncert inauguracyjny w Bazylice Jasnogórskiej<br> Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal „Gaude Mater” - jeden z największych festiwali muzycznych w Polsce, będący w czołówce festiwali w Europie - od swojej pierwszej edycji w 1991 r. tworzy pomost porozumienia między narodami. Prezentacja muzyki różnych wyznań staje się płaszczyzną zbliżania kultur i religii. - Przyjeżdżają tu artyści ze Wschodu i Zachodu, z Północy i Południa - mówi dyrektor Festiwalu Małgorzata Nowak. - Okazuje się, że muzyka jest bardzo uniwersalnym językiem, którym można się porozumieć pomimo waśni, sporów, wzajemnych antypatii. To tu jest miejsce, gdzie obok siebie siedzą chrześcijanie różnych obrządków, ale i muzułmanie, i żydzi. Oni chwalą przecież tego samego Boga.
Podczas tegorocznego Festiwalu - obok tradycyjnie już obecnych dzieł należących do klasyki muzyki sakralnej, muzyki cerkiewnej - melomani mogli usłyszeć sakralne pieśni flamenco, muzykę flamandzką, ormiańską, a także chorał gregoriański. Zabrzmiała również muzyka polska. Jej promocja ma, według założeń organizatorów Festiwalu, inspirować polskich kompozytorów. Wśród nich wymienić trzeba Henryka M. Góreckiego i Krzesimira Dębskiego.
Z „Gaude Mater” nieodłącznie związana jest Jasna Góra. To właśnie tam odbywają się koncerty inauguracyjne i finałowe. Tegoroczną edycję zainaugurowała muzyka Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej, Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistów z Niemiec. Otwierając Festiwal, prezydent miasta Częstochowy Tadeusz Wrona wyraził oczekiwania wielu obecnych słowami: „Chcemy przeżyć coś wyjątkowego, chcemy łączyć się z innymi krajami Europy (...). Chcemy słuchać innych i chcemy, aby inni nas słuchali. Myślę, że ten Festiwal jest doskonałym miejscem takiego dialogu”. W Bazylice Jasnogórskiej miała również miejsce liturgiczna inauguracja Festiwalu - „Missa Misterium Lucis” Pawła Sydora w wykonaniu Chóru Polskiego Radia przygotowanego przez Włodzimierza Siedlika i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Macieja Tworka. Eucharystii przewodniczył ks. inf. Ireneusz Skubiś, redaktor naczelny tygodnika „Niedziela”. W homilii podkreślił, że uczestnictwo w Festiwalu „Gaude Mater” ma głęboki związek z kulturą ogólnoludzką, z teologią trynitarną, która każe zobaczyć Boga Ojca jako Stwórcę, Syna Bożego, który prowadzi nas i ukazuje piękno świata, oraz Ducha Świętego - Tego, który roztacza nad wszystkim płaszcz miłości. Sztuka oparta jest na miłości, której realizatorem jest właśnie Duch Święty. Powiedział również, że przez „Gaude Mater” wchodzimy w wielką sztukę, która kształtuje ludy i narody, dlatego takie wydarzenia kształtują naszych rodaków, budują świat przyszłości, świat Bożej miłości.
Ten największy Festiwal promujący muzykę sakralną w Polsce obok koncertów prezentował również spektakle teatralne. Jako pierwszy pojawił się Lwowski Teatr Sakralny „Voskresinnia” ze spektaklem „Hiob”, na podstawie dramatu Karola Wojtyły, w reżyserii i według scenariusza Jarosława Fedoryszyna. Symbolika kostiumów oraz skromna, lecz bogato wykorzystana scenografia, gra światła, śpiew i ruch sceniczny aktorów - wszystko to wprowadzało widza w niepowtarzalną atmosferę. Z kolei miłośników teatru mroku Leszek Mądzik z Lubuskim Teatrem im. L. Kruczkowskiego zaprosił na spektakl „Strumień”. O pełnej symboliki opowieści o tajemnicy czasu pisze: „Ludzkie ciało… prowokuje, kusi, zachwyca i wzbudza szacunek. Wspaniały symbol tajemnicy czasu. Tajemnicy, z którą choć trudno się pogodzić, dostarcza impulsu do tworzenia”. Teatralnym zamknięciem Festiwalu był występ Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego pod dyr. Ewy Wycichowskiej. Balet zaprezentował trzy współczesne „odsłony”, których bohaterowie są bliscy dzisiejszemu człowiekowi, pobudzają do refleksji.
Tradycyjnie już w ramach spotkania kultur pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Episkopatu Polski odbywały się: seminarium naukowe oraz sesja muzykologiczna. Miał również miejsce wernisaż wystawy malarstwa Henryka Wańka.
Ta perła kulturalna regionu - jak o Festiwalu mówi Małgorzata Nowak - zgromadziła w tym roku wykonawców z 10 krajów świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Rity

[ TEMATY ]

nowenna

św. Rita

Agata Kowalska

Św. Rita

Św. Rita

Nowenna do odmawiania między 13 a 21 maja lub w dowolnym terminie.

Niech będzie uwielbiony Bóg w Twoim życiu św. Rito.
CZYTAJ DALEJ

Gdy przyszły Papież obejmował swój kościół tytularny

2025-05-16 11:03

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Prevost

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Mieszkam dwa kroki od Watykanu i przez wiele lat moją parafią był kościół Matki Bożej alle Fornaci prowadzony przez trynitarzy. Ale często zamiast do parafii chodzę do kościoła św. Moniki, który znajduje się w kompleksie budynków Kurii Generalnej augustianów, naprzeciw Pałacu Sant’Uffizio, siedziby Kongregacji Nauki Wiary.

Ten kościół jest również jednym z kościołów tytularnych Rzymu, tzn. kościołem diecezji rzymskiej przydzielanym przez papieża jednemu z kardynałów - w ten sposób kardynał staje się członkiem kleru rzymskiego, osobą uprawnioną do wyboru papieża w konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Wiemy, jak wyglądają pierścień i paliusz, które jutro otrzyma papież Leon XIV

2025-05-17 13:11

[ TEMATY ]

paliusz

Pierścień Rybaka

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

W niedzielę o godzinie 10 w Bazylice Świętego Piotra Papież Leon XIV oficjalnie rozpocznie swoją posługę jako następca Świętego Piotra, pasterz Kościoła powszechnego. Na Papieża zostaną nałożone m.in. paliusz i Pierścień Rybaka. Uroczystość pełna jest symboliki podkreślającej związek z apostołem Piotrem i powierzoną mu misją kierowania Kościołem.

Wśród liturgicznych insygniów papieża rzymskiego jest paliusz, symbol biskupa jako dobrego pasterza, a zarazem Baraneka ukrzyżowanego dla zbawienia ludzkości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję