Reklama

Polska

Areopag Uniwersytetów - Nowy cykl debat o wojnie

"Starcie wartości? Aksjologiczne aspekty wojny" to tytuł pierwszej debaty Areopagu Uniwersytetów, której tematem - w nowej edycji - będzie wojna, głównie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę z wszystkimi tego konsekwencjami dla Polski i świata m.in. prawnymi, społecznymi i gospodarczymi. Pierwsze spotkanie ekspertów, a także rektorów KUL, UW, UJ, UAM i UWM odbędzie się 24 czerwca w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie.

[ TEMATY ]

debata

KUL

www.kul.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Dobro i nadzieja, zło i lęk ludzi naszych czasów, szczególnie doświadczających wojny i gwałtu, bólu i tułaczki, są również dobrem i nadzieją, złem i lękiem wspólnot uniwersyteckich. I nie można znaleźć nic prawdziwie ludzkiego, doświadczanego i poznawanego, co nie odbijałoby się echem troski w ich salach wykładowych - podkreślili organizatorzy Areopagu Uniwersytetów, dodając, że wojna rosyjsko-ukraińska, tak jak wcześniej pandemia COVID-19, zachwiała wiarą społeczeństw Zachodu w stabilność i rozwój.

- Człowiek XXI wieku jest zdumiewająco podobny do swoich przodków z wieku XX, XVI czy V. Wydarzenia wojenne pokazują jak rozwój technologiczny rozmija się z rozwojem moralnym, z wartościami demokracji, tolerancji i kultury życia wspólnego - dodali.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na KUL podczas pierwszej debaty w nowej edycji głos zabiorą przedstawiciele filozofii, teologii, nauk humanistycznych i nauk o komunikacji. Będą to dr hab. Hieronim Grala (UW), dr hab. Tomasz Żuradzki, prof. UJ, prof. dr hab. Ewa Nowak (UAM), prof. dr hab. Marek Melnyk (UWM) oraz ks. prof. dr hab. Marcin Składanowski (KUL). Spotkanie poświęcone aksjologicznym aspektom konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą Polski poprowadzi dr hab. Robert Szwed (KUL). Formuła debaty, która będzie transmitowana online w mediach społecznościowych KUL, przewiduje jej otwarcie przez władze uczelni - poza rektorem KUL ks. prof. Mirosławem Kalinowskim obecni będą rektor UW prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UJ prof. Jacek Popiel, rektor UAM prof. Bogumiła Kaniewska i rektor UWM dr hab. Jerzy Andrzej Przyborowski, prof. UWM - następnie wystąpienia ekspertów i ich dyskusję, a także ustalenie najważniejszych konkluzji.

Podczas kolejnych trzech debat na UJ, UAM i UW eksperci omówią prawne, społeczne i gospodarcze zagadnienia związane z inwazją Rosji na Ukrainę. Na Uniwersytecie Jagiellońskim w spotkaniu pt. "Prawo do przemocy? Prawne aspekty wojny" udział wezmą m.in. politolodzy i badacze zajmujący się bezpieczeństwem, na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w debacie pt. "Uchodźcy. Koegzystencja czy asymilacja. Społeczne aspekty wojny" m.in. socjolodzy i psycholodzy, a na Uniwersytecie Warszawskim w spotkaniu "Zarabiać na przemocy? Gospodarcze aspekty wojny" m.in. eksperci w dziedzinie ekonomii i bankowości.

Reklama

Pełnomocnicy merytoryczni, którzy opracowali tematykę nowej edycji Areopagu Uniwersytetów, zatytułowaną "Uniwersytet a wojna", to prof. Lucyna Błażejczyk-Majka (UAM), ks. dr hab. Cezary Smuniewski (UW), prof. Leszek Sosnowski (UJ) oraz prof. Jacek Wojtysiak (KUL).

Badacze zwracają uwagę, że wojna w Ukrainie skłania do dwukierunkowej refleksji - kierowanej bądź krytycznie i z odwagą ku przeszłości bądź też z nadzieją i niepokojem ku przyszłości. - "Pomiędzy" tkwi uniwersytet i jako wspólnota wartości, której tradycja przywołuje ideę humanitas i jako instytucja społeczna, poddana naciskom i zmianom żyjącego społeczeństwa. Z aspektem pierwszym łączy się tradycja trudnych pytań, wśród których wybrzmiewa zasadnicze o conditio humana. Jest to pytanie o to, czy dialog między człowiekiem przeszłości a człowiekiem przyszłości jest dialogiem spełnialnych marzeń i traconych szans. Z aspektem drugim łączy się nawyk łatwych odpowiedzi, których udziela umasowione "ja" - zaznaczyli.

- W naszym "dziś" pytania te nie mogą pominąć kwestii bezpieczeństwa, które nigdy nie jest tylko "moje", ale zawsze jest "nasze" - dodali eksperci.

Główną ideą Areopagu Uniwersytetów, któremu patronuje KRASP – Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, jest prowadzenie debaty publicznej o wyzwaniach współczesności w przestrzeni uniwersyteckiej. To inicjatywa środowiska akademickiego czterech uczelni – Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. W 2021 r., w pierwszej edycji Areopagu Uniwersytetów, eksperci omawiali zagadnienia dotyczące pandemii COVID-19, w tym systemu wartości, granic etycznych medycyny, relacji społecznych i problemów gospodarczych.

Biogramy uczestników pierwszej debaty:
Dr hab. Hieronim Grala (Uniwersytet Warszawski) - historyk i dyplomata, wykładowca Wydziału „Artes Liberales” UW. Specjalizuje się w historii Rusi i Rosji. Założyciel i wydawca serii „Monumenta historica res gestas Europae Orientalis illustrantia. Fontes XV-XVII saec.”. W latach 2000-2009 dyrektor Instytutów Polskich w Petersburgu i w Moskwie; był również radcą Ambasady Polski w Moskwie.
Dr hab. Tomasz Żuradzki, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński) - filozof z Instytutu Filozofii UJ w Krakowie. Interesuje się metaetyką i etyką praktyczną. Kierownik Interdyscyplinarnego Centrum Etyki UJ (INCET), członek redakcji czasopisma "Diametros", a także kierownik projektu BIOUNCERTAINTY finansowanego przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych.
Prof. dr hab. Ewa Nowak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) - kieruje Zakładem Etyki UAM w Poznaniu. Prowadzi badania w dziedzinie etyki i kompetencji moralnych, a także na pograniczu etyki, humanistyki medycznej i technologicznej transformacji życia. Od 2002 r. kontynuuje też badania w zakresie filozofii praktycznej.
Prof. dr hab. Marek Melnyk (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) - teolog i religioznawca, zajmuje się m.in. prawosławną antropologią, aksjologią dialogu, historią Kościoła greckokatolickiego, relacjami polsko-ukraińskimi.
Ks. prof. dr hab. Marcin Składanowski (KUL) - teolog, doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie; w badaniach naukowych zajmuje się relacjami państwo-Kościół w dziejach Rusi i Rosji, rosyjskim konserwatyzmem i imperializmem, rosyjskimi ideologiami państwowymi oraz rolą Rosji w globalnym systemie bezpieczeństwa.

2022-06-22 17:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi w debacie o wartościach

Niedziela kielecka 53/2017, str. VII

[ TEMATY ]

młodzi

debata

W.D.

Z kielecką młodzieżą spotkał się bp Marian Florczyk

Z kielecką młodzieżą spotkał się bp Marian
Florczyk

Ponad stu uczniów z kieleckich szkół średnich wraz wychowawcami wzięło udział w przedświątecznym spotkaniu z bp. Marianem Florczykiem, które odbyło się w Domu Kultury „Zameczek” w Kielcach. Wydarzenie zorganizowano w ramach cyklu „Debata Młodych”. Dyskusję prowadzili uczniowie Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Kielcach.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję