Prezentacje muzyczne są bezpłatne, ale podczas każdego koncertu istnieje możliwość wsparcia renowacji organów znajdujących się w świątyni i przywrócenia im pierwotnej świetności. Koncerty stanowią okazję do obcowania z muzyką organową i jeszcze lepszego poznania zagadnień z nią związanych.
– Szczyt budownictwa organowego nastąpił w okresie baroku, kiedy to działali wybitni organmistrzowie, jak np. niemiecka rodzina Silbermannów. Wtedy też działali wybitni kompozytorzy muzyki organowej, jak Johann Pachelbel czy Jan Sebastian Bach. Okresem, w którym organy były bardzo popularne był też romantyzm. Wykorzystywano je wówczas zarówno do celów koncertowych, jak i na co dzień − w liturgii. W XIX wieku do budowy organów wprowadzono kolejne ważne udoskonalenia − usprawniono mechanizm powietrzny i sposób operowania manuałami. Dziś także muzyka organowa dynamicznie się rozwija, a na koncertach organowych grywa się zarówno dzieła wielkich kompozytorów przeszłości, jak i utwory współczesne – wprowadzał Emil Koprzak, jeden z organizatorów.
Gościem sobotnich prezentacji organowych był Maciej Lewandowicz – student klasy organów dr. hab. Piotra Rojka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, wielokrotny laureat ogólnopolskich festiwali muzycznych, który swój talent prezentuje podczas koncertów w kraju i za granicą. Wykonał on utwory z repertuaru Jana Sebastiana Bacha oraz Heinricha Scheidemanna.
Pamiątkowe zdjęcie osób zaangażowanych w przygotowanie koncertów wraz z artystą.
– Wszystko, co dobre, musi się skończyć – mówił w niedzielę 10 września Emil Koprzak, dziękując osobom zaangażowanym w przygotowanie cyklu prezentacji organowych.
Podczas ostatniego koncertu z cyklu Z muzyką organową przez wieki we wnętrzu parafii pw. Wniebowzięcia NMP i św. Jakuba Starszego zaprezentował się pochodzący z Kijowa Igor Sikorsky. Edukację artystyczną rozpoczął w wieku 16 lat w rodzinnym mieście, uczęszczając do klasy fortepianowo-organowej. Dalsze doświadczenie zdobywał już w Polsce. W kwietniu 2012 roku brał udział w Polsko-Ukraińskim Festiwalu Muzyki Organowej w ukraińskim mieście Letyczów. W sierpniu 2013 uczestniczył w IV Konkursie Organowym w Krasnobrodzie, gdzie zdobył dyplom za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora. Zaprezentował się także podczas IV Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Bielsku-Białej w maju 2017 roku, gdzie zdobył wyróżnienie i grał na koncercie laureatów. Od września 2020 roku regularnie uczestniczy na prywatne zajęcia z dyrygentury u prof. dr hab. Moniki Bachowskiej, współpracując z prowadzonymi przez nią krakowskim chórem Insiema oraz krakowską orkiestrą kameralną Fresko Sonare. 1 września 2022 rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie organów prof. dra hab. Piotra Rojka.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.