Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Niedziela Ogólnopolska 6/2007, str. 20

Ks. Rajmund Frydrych (w środku, w drugim rzędzie) ze swoimi wychowankami

Ks. Rajmund Frydrych (w środku, w drugim rzędzie) ze swoimi wychowankami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed dwoma tygodniami była mowa o specyficznych tekstach biblijnych, które określa się mianem „apokalipsa”. Zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie (również w tzw. literaturze apokryficznej) stosowane w nich słownictwo bardzo często wykorzystuje elementy natury (np.: niebo, gwiazdy czy morze), czyniąc z nich wręcz bohaterów historii.
Obok nich występują także różnego rodzaju stwory, które niejednokrotnie mają swoje odpowiedniki w mitologii babilońskiej, gdzie dawały one początek stworzeniu. Z pewnością wiele z nich mogłoby posłużyć twórcom współczesnych filmów fantastycznonaukowych jako gotowe wzory nieziemskich dziwolągów. Wystarczy poczytać choćby fragmenty ostatniej księgi Nowego Testamentu, aby dowiedzieć się o wyglądzie różnych bestii, które spełniają różnorodne - mniej lub bardziej ważne - role w dziejach apokaliptycznego świata.
W apokalipsach prawie zawsze spotykamy też wiele liczb, które mają symboliczne znaczenie. W określonej kulturze odnosiły się one do pewnych konkretnych lub abstrakcyjnych rzeczywistości. Jako przykład można podać cyfrę trzy, która oznacza doskonałość, lub też cyfrę cztery, kojarzoną z całością. Dalej można mówić o siódemce i dwunastce. Pierwsza jest sumą, a druga ilorazem wcześniejszych cyfr. Odnoszą się więc one do tych samych rzeczywistości. Analogicznie należy zatem traktować takie liczby, jak: 70, 120, 144, 144 000, które są po prostu ich multiplikacjami. Wszystkie one mają tylko i wyłącznie walor symboliczny i nie należy utożsamiać ich np. z konkretną liczbą wybranych czy też zbawionych.
W tekstach apokaliptycznych bardzo często spotykamy się też z symboliką zwierzęcą. Dlatego też patriarchowie Izraela reprezentowani są przez zwierzęta pożyteczne i pokojowe. Wrogowie zaś narodu wybranego porównywani są do dzikich zwierząt. Rogi zwierząt niejednokrotnie wyobrażają poszczególnych królów.
Apokalipsy, z powodu ich symbolicznego charakteru, nie są łatwe w interpretowaniu. Dlatego też wymagają one od czytelnika sporego intelektualnego wysiłku i przynajmniej elementarnej znajomości podstaw egzegezy biblijnej. W przeciwnym razie nasze indywidualne wyjaśnienia mogą okazać się błędne i będziemy je mogli traktować tylko i wyłącznie w kategoriach szeroko rozumianej gimnastyki umysłowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Moc Krzyża, która przemienia "truciznę" złego

2025-09-12 09:20

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Materiał prasowy

Materiał prasowy

„Czy da się z trucizny zrobić lekarstwo na życie? To nie teoria. To trzy prawdziwe historie, które zmieniają sposób, w jaki patrzysz na ból, wiarę i nadzieję.” W tym odcinku zabieram Cię: od biblijnego węża miedzianego, przez aptekę, gdzie gorzkie składniki stają się lekarstwem, aż po świadectwa, które łamią logikę zemsty — matki Jamesa Foleya i trenera, który przed meczem daje drużynie minutę ciszy. Na końcu staniemy pod Krzyżem z San Damiano, by usłyszeć „zegar”, który pomaga odnaleźć właściwą godzinę życia.

Jeśli szukasz sensu pośród chaosu — wejdź. A potem w zakładce Społeczność wrzuć zdjęcie krzyża, przy którym odzyskujesz pokój. Może stanie się drogowskazem dla kogoś obok.
CZYTAJ DALEJ

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

14 września 335 r. dokonano konsekracji Bazyliki Zmartwychwstania, którą wybudował cesarz Konstantyn blisko miejsca ukrzyżowania Chrystusa. Od tego czasu Wschód chrześcijański obchodził tego dnia uroczyste święto na cześć Krzyża Zbawiciela.

Krzyż jest miejscem zwycięstwa Chrystusa. Z wysokości Krzyża Jezus pociąga do siebie wszystkich grzeszników (zob. J 12, 32) i objawia im miłość Ojca, który Go posłał. Oddając na nim ostatnie tchnienie, ofiarował się jako żertwa przebłagalna za grzechy całego świata i oddał chwałę Ojcu z wszystkimi, których zbawił.
CZYTAJ DALEJ

XII Zjazd Gnieźnieński: Posłanie na rzecz trwałego pokoju - apel o odwagę dialogu i pojednania

2025-09-14 14:21

[ TEMATY ]

zjazd gnieźnieński

PAP/Jakub Kaczmarczyk

Na zakończenie XII Zjazdu Gnieźnieńskiego odczytano Posłanie na rzecz trwałego pokoju. Zostało ono przygotowane w procesie synodalnym i ma stanowić punkt wyjścia do dalszych konsultacji i działań na rzecz budowania pokoju w Europie i na świecie. - Potrzebujemy pokoju i wierzymy, że jest on możliwy - brzmi fragment odczytanego w Gnieźnie Posłania.

Uczestnicy spotkania, które odbywało się pod hasłem „Odwaga pokoju. Chrześcijanie razem dla przyszłości Europy”, podkreślili, że marzenie o pokoju „nie jest naiwne”. Wskazali, że rozmowy z gośćmi z Ukrainy, Ziemi Świętej, Libanu i Demokratycznej Republiki Konga oraz wspólna modlitwa ekumeniczna umocniły ich w przekonaniu, że trwały pokój jest możliwy, choć wymaga odwagi, wysiłku i długotrwałego procesu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję