Reklama

Świat

Watykan: papież ustanowił Sekretariat ds. Gospodarczych - jego prefektem będzie kard. Pell

[ TEMATY ]

papież

Watykan

Franciszek

Włodziemierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec Święty na mocy Listu Apostolskiego w formie Motu Proprio „Fidelis dispensator et prudens” ustanowił nową strukturę koordynującą sprawy gospodarcze i administracyjne Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego. Jest to Sekretariat ds. Gospodarczych, na którego czele stanie dotychczasowy arcybiskup Sydney kard. George Pell.

W komunikacie Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej poinformowano, że krok ten jest wynikiem szczegółowej rewizji dokonanej przez Komisję ds. Struktury Ekonomiczno-Administracyjnej Stolicy Apostolskiej (COSEA) kierowanej przez prof. Josephe'a F.X. Zahrę. Jej rezultaty i wnioski zaaprobowała Rada Kardynałów (tzw. K-8) oraz komisja 15 kardynałów, czyli Komisja ds. Studium Problemów Organizacyjnych i Ekonomicznych Stolicy Apostolskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

COSEA zaleciła zmiany, które mają doprowadzić do uproszczenia i konsolidacji istniejących struktur zarządzania oraz do poprawy koordynacji i nadzoru w całej Stolicy Apostolskiej i w Państwie Watykańskim. Ma to doprowadzić do większej przejrzystości i lepszej kontroli wydatków, zgodnie z normami obowiązującymi w świecie finansów. Pozwoli to również na lepsze wykorzystanie zasobów, umożliwiając zwiększenie wsparcia dla różnych programów, szczególnie przeznaczonych na pracę z osobami ubogimi i zepchniętymi na margines.

Oto zmiany zapowiedziane przez Ojca Świętego:

1. Ustanowienie nowego Sekretariatu ds. Gospodarczych, który będzie miał władzę nad wszystkimi działaniami administracyjnymi i gospodarczymi Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego. Sekretariat będzie odpowiedzialny m.in. za przygotowanie całorocznego budżetu Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego, a także za planowanie finansowe i różne funkcje pomocnicze, takie jak zasoby ludzkie i zaopatrywanie. Sekretariat będzie zobowiązany do przygotowania szczegółowego budżetu Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego.

2. Sekretariat ds. Gospodarczych wdroży dyrektywy sformułowane przez nową Radę ds. Gospodarczych. Składać się ona będzie z 15 członków, w tym ośmiu kardynałów lub biskupów, którzy będą odzwierciedlać powszechność Kościoła oraz siedmiu ekspertów świeckich różnych narodowości o kompetencjach finansowych i o uznanym profesjonalizmie. Rada będzie zbierać się okresowo w celu oceny konkretnych dyrektyw i akt oraz aby przygotowywać i analizować sprawozdania z działalności ekonomiczno-administracyjnej Stolicy Apostolskiej.

Reklama

3. Sekretariat ds. Gospodarczych będzie kierowany przez kardynała prefekta, który będzie składał sprawozdania Radzie ds. Gospodarczych. Sekretarz Generalny będzie współpracował z kardynałem prefektem w zarządzaniu codzienną działalnością.

4. Prefektem Sekretariatu ds. Gospodarczych Ojciec Święty mianował kardynała George'a Pella, obecnego arcybiskupa Sydney.

5. Nowe rozporządzenie obejmuje również powołanie Audytora Generalnego, którego mianuje Ojciec Święty. Będzie on wyposażony w uprawnienia do przeprowadzania audytów wszelkich agend czy też instytucji Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego.

6. Zmiany potwierdzą rolę Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej (APSA) jako banku centralnego Watykanu, ze wszystkimi obowiązkami i odpowiedzialnościami instytucji analogicznych na całym świecie.

7. Urząd Informacji Finansowej (AFI) będzie nadal odgrywał swoją obecną fundamentalną rolę nadzoru ostrożnościowego i regulowania działalności w obrębie Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego.

Poproszono prefekta nowego Sekretariatu ds. Gospodarczych, aby rozpoczął swoje zadanie tak szybko, jak to możliwe. Przygotuje on ostateczny statut oraz inne związane z tym kwestie przy pomocy doradców i będzie współpracował z COSEA, by dopełnić realizacji tych zmian zatwierdzonych przez Ojca Świętego.

Kard. George Pell urodził się 8 czerwca 1941 r. w Ballarat w australijskim stanie Wiktoria. W wieku 25 lat otrzymał święcenia kapłańskie. Kolejne studia w Rzymie i Oxfordzie uwieńczył specjalizacją w zakresie historii Kościoła. W późniejszych latach pracował jako duszpasterz i nauczyciel akademicki. W 1987 r. Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym w Melbourne, a w 1996 r., arcybiskupem tej metropolii. W 2003 r. otrzymał kapelusz kardynalski na ostatnim konsystorzu Jana Pawła II.

Podczas ŚDM w Kolonii w 2005 r. kard. Pell otrzymał przywilej zorganizowania następnych ŚDM w 2008 r. w Sydney, które odbyły się w dniach 15-20 lipca 2008 roku. Uczestniczył w konklawe w 2005 i 2013 r. 13 kwietnia ub. roku papież Franciszek mianował go członkiem Rady Kardynałów. 0d 2007 r. był członkiem „Rady 15”, czyli Komisji ds. Studium Problemów Organizacyjnych i Ekonomicznych Stolicy Apostolskiej.

2014-02-25 07:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: odkryto setki milionów euro

[ TEMATY ]

Watykan

oberto-Taddeo--Foter.com-CC-BY

Przy reformie watykańskich finansów odkryto setki milionów euro, którymi dysponuje Stolica Apostolska, mimo iż nie figurują one w jej bilansie. Informuje o tym w znanym brytyjskim tygodniku katolickim kard. George Pell. Australijski duchowny, wcześniej arcybiskup Sydney, jest prefektem niedawno powstałego w Watykanie Sekretariatu Ekonomicznego, równocześnie kierując tu Radą Ekonomiczną. Jak pisze on na łamach The Catholic Herald, „watykańskie finanse są zdrowsze, niż to się początkowo wydawało. Watykan nie bankrutuje”.

„Prócz funduszu emerytalnego, który wymaga wzmocnienia, gdy chodzi o zapotrzebowania w ciągu 15 czy 20 lat, Stolica Apostolska jest samowystarczalna finansowo – uważa kard. Pell. – Posiada ona pokaźne dobra trwałe oraz inwestycje. Odkryliśmy – dodaje prefekt watykańskiego Sekretariatu Ekonomicznego – setki milionów euro na kontach partykularnych, nie pojawiających się w zestawieniu bilansowym”. Purpurat wyjaśnia, że w Kurii Rzymskiej kongregacje, papieskie rady, a zwłaszcza Sekretariat Stanu cieszyły się niezależnością finansową i nie ujawniały swych problemów, chyba że potrzebowały dodatkowej pomocy. Tak samo było zresztą do niedawna w większości instytucji świeckich. Przez setki lat pewni ludzie bez skrupułów wykorzystywali finansową «naiwność» Watykanu i tajność procedur. Teraz jednak, z wprowadzeniem nowoczesnych struktur, przy transparencji i pełnej odpowiedzialności, watykańskie finanse weszły naprawdę w XXI wiek – podkreśla kard. Pell.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Watykan: 17 maja prezentacja dokumentu o objawieniach

2024-05-07 13:48

[ TEMATY ]

Watykan

objawienia

Monika Książek

W piątek 17 maja 2024 r. o godz. 12.00 w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej odbędzie się konferencja prasowa poświęcona nowym normom Dykasterii Nauki Wiary dotyczącym rozeznawania objawień i innych zjawisk nadprzyrodzonych - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Dokument zaprezentują Prefekt Dykasterii Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oraz sekretarz Sekcji Doktrynalnej Dykasterii Nauki Wiary ks. prał. Armando Matteo. Dotychczas nie ujawniono żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję