Spośród wielu krótkich wypowiedzi (zwanych logiami) zapisanych na kartach Ewangelii bardzo nieliczne przypisywane są Bogu Ojcu. Opowiadanie o chrzcie Jezusa w Jordanie zawiera jedną z nich: „Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie” (Łk 3, 22). Sceneria wydarzenia jest fascynująca: szumiące wody Jordanu, grzmoty, szorstki głos surowego ascety Chrzciciela, zstępujący z nieba ptak o rozłożystych skrzydłach i… rozdzierające się niebo. W takich okolicznościach Bóg oznajmia, że Jezus jest Jego Synem. Dzieje się to na początku Jego publicznej działalności.
Nie ulega wątpliwości, że scena chrztu budowana była przez ewangelistów niczym zwierciadło wydarzeń przy śmierci Jezusa. Tam już nie Bóg, ale setnik - Rzymianin i żołnierz - rozpoznaje w Jezusie Syna Bożego: „Zaprawdę ten człowiek był Synem Bożym” (Mk 15,39). Wyznaniu temu towarzyszy rozdarcie na dwoje zasłony świątyni. Z pism żydowskiego historyka Józefa Flawiusza wiemy, że na błękitnym materiale zasłony przybytku złotą nicią wyhaftowano planety, słońce i gwiazdy. Zasłona oddzielająca Miejsce Najświętsze świątyni od pozostałego kompleksu symbolizowała niebo, w którym zamieszkał Bóg. Gdy zasłona ta rozdziera się przy śmierci Jezusa, obecność Boga wychodzi ze świątyni i rozlewa się na cały wszechświat. Droga do nieba jest znów otwarta.
Gest rozdarcia szat w starożytnym Izraelu był gestem bólu i rozpaczy. Paradoksalnie można powiedzieć, że patrząc na śmierć swojego Syna, Bóg w geście bólu rozdziera szaty, a tym samym daje przystęp do nieba każdemu, kto uwierzy w to, co dokonuje się na krzyżu. Zapowiedź tego otwarcia zawiera się już w opisie chrztu Jezusa: tam rozwarło się niebo na znak, że Jezus, Boży Syn, który rozpoczyna swą misję, ukończy ją wówczas, gdy droga ku Bogu zostanie otwarta dla wszystkich, którzy wierzą.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Arcykapłan zapytał apostołów: «Surowo wam zakazaliśmy nauczać w to imię, a oto napełniliście Jeruzalem waszą nauką i chcecie ściągnąć na nas odpowiedzialność za krew tego Człowieka?» «Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi – odpowiedział Piotr, a także apostołowie. Bóg naszych ojców wskrzesił Jezusa, którego wy straciliście, zawiesiwszy na drzewie. Bóg wywyższył Go na miejscu po prawicy swojej jako Władcę i Zbawiciela, aby zapewnić Izraelowi nawrócenie i odpuszczenie grzechów. Dajemy temu świadectwo my właśnie oraz Duch Święty, którego Bóg udzielił tym, którzy Mu są posłuszni». I zabronili apostołom przemawiać w imię Jezusa, a potem zwolnili. A oni odchodzili sprzed Sanhedrynu i cieszyli się, że stali się godni cierpieć dla Imienia Jezusa.
Ks. Charles Kitima, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Tanzanii
W Dar es Salaam brutalnie zaatakowano ks. Charlesa Kitimę, sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Tanzanii. Sprawa wywołała oburzenie w całym kraju i uwypukliła narastający konflikt między Kościołem, a władzami przed zbliżającymi się wyborami.
Do napaści doszło wieczorem 30 kwietnia na terenie siedziby Konferencji Episkopatu Tanzanii w Dar es Salaam. Ks. Chrles Kitima, po spotkaniu z innymi liderami religijnymi, udał się do kantyny znajdującej się na terenie sekretariatu. Około godziny 22:00 został zaatakowany w łazience przez dwóch nieznanych sprawców przy użyciu tępego narzędzia. Duchowny z poważnymi obrażeniami trafił do szpitala Aga Khan. Policja zatrzymała jedną osobę podejrzaną o atak, ale pojawiają się wątpliwości związane z brakiem transparentności w działaniach władz.
Papież Franciszek, ożywiony miłością Pana i prowadzony przez Jego łaskę, był wierny swojej misji aż do ostatecznego wyczerpania sił – przypomniał kardynał Dominique Mamberti w ostatniej Mszy św. za duszą Papieża Franciszka, sprawowanej w ramach Novemdiales w Bazylice św. Piotra. Kardynał wskazał na ważny wymiar duchowości Franciszka, jakim była adoracja Chrystusa.
W homilii kardynał nawiązał do słów z niedzielnego czytania Ewangelii św. Jana. Nad Jeziorem Tyberiadzkim Jezus po Zmartwychwstaniu prowadzi dialog z Piotrem, pytając apostoła, czy Go kocha. Zauważył, że „miłość” jest kluczowym słowem tej karty Ewangelii. „Pierwszym, który rozpoznaje Jezusa, jest «uczeń, którego Jezus miłował», Jan, który woła: «To jest Pan!», a Piotr natychmiast wskakuje do morza, aby dołączyć do Mistrza. Po wspólnym posiłku, który rozpalił w sercach apostołów wspomnienie Ostatniej Wieczerzy, rozpoczyna się dialog między Jezusem a Piotrem, potrójne pytanie Pana i potrójna odpowiedź Piotra” – mówił kardynał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.