Reklama

Oswajanie telewizyjnej dżungli

Czy współczesna telewizja jest w stanie nie emitować fal agresji, chamstwa, seksu? Nie chodzi przy tym o prezentowanie utopii polegającej na pokazywaniu świata w różowych kolorach. Byłby to oczywiście obraz zakłamany. Zło i przemoc istnieją, nie można udawać, że wszystko jest na medal. Zła nie można jednak pokazywać ku uciesze i zadowoleniu choćby nawet bardzo domagających się tego telewidzów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twórcy filmów sensacyjnych, redaktorzy programów informacyjnych, właściciele stacji telewizyjnych zgodnie twierdzą, że "media rządzą się swoimi prawami". Ci, którzy pokazują na ekranie "brutalność życia bez ograniczeń", są wyznawcami swojego rodzaju religii; ich bogiem jest - oglądalność. Oznacza to, że jedynym kryterium tego, czy program jest dobry, czy zły, jest liczba widzów, którzy zasiedli przed ekranem podczas jego emisji.
Dla medialnych baronów oglądalność jest doskonałym usprawiedliwieniem. "Przecież ludzie chcą to oglądać" - mówią zgodnym chórem. I jest to oczywisty fałsz. Bez wątpienia są tacy, którzy lubią napawać się zbrodnią i podziwiają przemoc, należą oni jednak do zdecydowanej mniejszości.

Tuba manipulatorów

Reklama

Machina telewizyjna jest jednocześnie narzędziem propagandy. To producenci i reżyserzy, wspomagani przez różnego rodzajów specjalistów od manipulacji, stymulują zapotrzebowanie i tworzą rynek. Są jak dealerzy narkotyków, którzy powoli przyzwyczają nabywców konsumpcji.
Co gorsze, producenci telewizyjni, tzw. media makerzy, sami zdają sobie sprawę, że to, co emitują, jest szkodliwe. Przyznają to czasem cynicznie. Nie sposób przecież zaprzeczyć, że sceny zawierające przemoc, oglądane w tak dużych ilościach, deformują psychikę, kaleczą osobowość i - co więcej - zachęcają do naśladownictwa.
Jednak kreatorzy obrazów przemocy także podlegają swoistemu rodzajowi terroru - ich panem jest reklamodawca. Reklamodawca jest znacznie ważniejszy niż telewidzowie. W medialnym biznesie to on ma pieniądze, to on decyduje.
Ktoś może naiwnie przypomnieć, że jeszcze nie zanikła moralność producentów telewizyjnych, którzy będą się opierać dyktaturze reklamodawców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Marzenie realizatora

W środowisku filmowym powtarzana jest historia, której bohaterem był wybitny reżyser Krzysztof Kieślowski.
Zapytał on pewnego dnia studentów o ich marzenia, co chcieliby sfilmować. Jeden zwierzył się, że najchętniej postawiłby kamerę przez człowiekiem skazanym na karę śmierci, chciałby sfilmować jego egzekucję. Odpowiedź Kieślowskiego była jednoznaczna: "Proszę iść do dziekanatu zabrać swoje papiery. Nie jest już pan studentem".
Dzisiaj student ten otrzymałby wyróżnienie za realizację swojego marzenia i propozycję pracy w popularnej telewizji. Niestety, telewizje nastawione na robienie "wielkiego szmalu" poszukają media makerów w typie owego studenta.

Media stać na autocenzurę

Reklama

Wydaje się, że dżungla telewizyjna będzie się rozrastać. Jarosław Sellin, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nie podziela tak bardzo pesymistycznego spojrzenia. Jego zdaniem są pewne sygnały zwiastujące odwrócenie obecnej nie najlepszej tendencji. Wskazuje na trzy przykłady amerykańskie, które dają trochę nadziei.
Po pierwsze, postawa mediów po tragedii 11 września. W Nowym Jorku tego dnia sfilmowano wiele przerażających scen. Zdjęcia płonących czy wyskakujących przez okno ludzi, pokazujące wszystkie szczegóły, nie należały do rzadkości. Z punktu widzenia mediów były one bardzo "atrakcyjne". Jednak telewizje i gazety poza nielicznymi wyjątkami powstrzymały się od publikacji tego rodzaju materiałów. A zdjęć takich było naprawdę bardzo dużo. Agresywne amerykańskie media nałożyły na siebie samoograniczenie. To dobry znak.

Krótka pamięć telewidza

Po drugie, w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono bardzo ciekawe badania. Jeżeli ich wyniki się potwierdzą, mogą zmienić stosunek reklamodawców do przemocy.
Eksperyment polegał na tym, że przez dwa tygodnie dwie grupy widzów oglądały telewizję. Pierwsza grupa - programy spokojne, o charakterze familijnym. Druga - programy z dużymi dawkami przemocy i pornografią. Obu grupom prezentowano także reklamy. Okazało się, że ludzie, którzy oglądali spokojne programy, znacznie lepiej zapamiętali treść reklam niż druga grupa.
Badania te są bardzo poważnym sygnałem, są argumentem odwołującym się nie do morale, ale do kieszeni. Z komercyjnego punktu widzenia nieopłacalne może się stać nadawanie przemocy i pornografii. Będzie to bezcelowe, reklama jest przecież dla biznesu najważniejsza.

Siła stanowczego: nie!

Reklama

Trzeci amerykański przykład pokazuje, jak potężna jest presja opinii publicznej na media i jak wiele można uzyskać dzięki zorganizowanemu naciskowi.
Nowojorscy katolicy zareagowali zdecydowanie po tym, jak lokalne radio nadawało odgłosy kopulacji, która odbywała się we wnętrzu katedry św. Patryka. Efektem akcji były aresztowania osób, które dopuściły się publicznego uprawiania nierządu w świątyni. Sprawa nie jest jeszcze zakończona, należy się spodziewać, że owo radio straci koncesję. Zajął się nią amerykański wymiar sprawiedliwości.
W Polsce brakuje tak zdecydowanego i skutecznego nacisku, choć powoli wzrasta świadomość zagrożeń. Politycy milczą, zdając sobie sprawę, jak bardzo ich los zależy od przychylności mediów. Jedyny ruch protestu, jaki się ostatnio pojawił, to akcja zaniepokojonych matek z Przemyśla, które zebrały ponad 100 tys. podpisów pod projektem ustawy o ograniczeniu przemocy w mediach. Projekt ten jest rozpatrywany w komisjach sejmowych. Stanowi zwiastun nadziei.

Telewizor za drzwi?

Kiedyś podczas przedwyborczego mityngu jeden z prawicowych kandydatów na prezydenta zadeklarował, że wystawił swój odbiornik telewizyjny za drzwi. W ten sposób chciał pokazać, jak sprzeciwia się poziomowi reprezentowanemu przez media. W odpowiedzi z sali usłyszał, że nie należy wyrzucać telewizora, lecz zakładać własną telewizję.
Próbą telewizji przyjaznej widzowi miała być TV Puls. I rzeczywiście jej program różni się od tego, co prezentują pozostałe kanały. Stacja, gdzie Ojcowie Franciszkanie mają znaczne udziały, nie może być telewizją brutalną.
Maciej Pawlicki, dyrektor TV Puls, z przekonaniem twierdzi, że jest możliwa interesująca telewizja bez pokazywania drastycznych scen przemocy. W stacji tej, mimo, że opartej na zasadach komercyjnych i kierującej się prawami rynku, obowiązuje kodeks określający granice tego, co wolno emitować. Kupując zagraniczne filmy, redaktorzy TV Puls dokonują korekty tego, co pokazywane jest na ekranie. Sceny, gdzie zło pokazane bez celu i sensu, są eliminowane.

Normalni i sympatyczni

Pawlicki zastrzega, że pokazywania przemocy nie można uniknąć, ale nie może być ono celem samym w sobie. W filmach o wysokich walorach artystycznych może być czynnikiem niezbędnym. Trudno wyobrazić sobie znakomity film Mela Gibsona Waleczne serce bez pokazanych tam w sposób dynamiczny bitew i zmagań rycerzy. Klasyczny już obraz Ojciec chrzestny w Pulsie emitowany był bez skrótów. Największą popularnością cieszą się jednak takie seriale, gdzie dominuje uśmiech, a bohaterowie są normalni i sympatyczni, jak np. Bill Cosby Show czy Dotyk anioła. Jednakże problemy finansowe TV Puls powodują, że nie może być ona znaczącą konkurencją dla telewizji publicznej czy pozostałych stacji komercyjnych.
W Polsce i na świecie z różnym skutkiem podejmowane są próby oswajania telewizyjnego molocha. Na efekty przyjdzie jeszcze poczekać. Postęp cywilizacyjny nigdy nie był przeprowadzany bezboleśnie.
Trzeba mieć nadzieję, że bestia w końcu zostanie oswojona i będzie służyć człowiekowi dla jego pożytku i przyjemności.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ksiądz, powstaniec, patriota. Powieszony przez Niemców na swojej własnej stule

W ciągu 63 dni Powstania Warszawskiego oprócz wielu żołnierzy i ludności cywilnej, wzięli w nim udział również duchowni, którzy stale towarzyszyli walczącym.

Zajmowali się organizowaniem Eucharystii i wspólnych modlitw, udzielali sakramentów, towarzyszyli poległym na ostatniej drodze, a niejednokrotnie oddawali własne życie w walce o wolność Ojczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Festiwal Mocy 2025 – trzy dni spotkań, muzyki i modlitwy

2025-09-22 13:54

[ TEMATY ]

Festiwal Mocy

Materiał prasowy

„Golec uOrkiestra” zagrali ponad pół godziny dłużej, ksiądz Bartczak rapował z setką uczestników na scenie, a w szczytowym momencie w wydarzeniu uczestniczyło około 2,5 tys. osób – jubileuszowy, piąty Festiwal Mocy zanotował frekwencyjny sukces i obfitował w miłe niespodzianki. Wydarzenie odbywało się w dniach 19-21 września w Miejscu Piastowym.

Tegoroczny Festiwal, odbywający się pod patronatem św. Jana Pawła II, ponownie stał się przestrzenią spotkania, modlitwy i dobrej zabawy. Do Miejsca Piastowego przyjechała młodzież z całej Polski, każdego dnia w różnych aktywnościach brało udział około 1,5 tysiąca uczestników, a w szczytowym momencie – podczas koncertu „Golec uOrkiestra” – Festiwal Mocy gościł około 2,5 tysiąca ludzi. Na scenie oprócz zespołu z Milówki wystąpili również: zespoły „niemaGotu”, „Teleo”, ksiądz-raper Jakub Bartczak oraz influencerzy: Marcin Kruszewski (znany w social mediach jako „Prawo Marcina”) i ksiądz Sebastian Picur.
CZYTAJ DALEJ

Incydent z udziałem prezydenta Nawrockiego w USA. Przebieraniec chciał zakłócić Mszę św.

2025-09-22 17:30

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Prezydent Karol Nawrocki wraz małżonką Martą w niedzielę uczestniczył w uroczystościach w Narodowym Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, w stanie Pensylwania. Podczas Mszy św. doszło do incydentu.

Z Mszy św. został wyprowadzony mężczyzna przebrany w ornat, który jednak nie był księdzem. Mężczyzna nie miał przy sobie widocznych niebezpiecznych przedmiotów, nie stawiał też oporu, gdy był wyprowadzany z sanktuarium. Mężczyzna jest znany lokalnej Polonii i już wcześniej zakłócał Msze, jednak po raz pierwszy przebrał się za duchownego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję