Reklama

Egzamin dojrzałości dla Europy

Papież Benedykt XVI, głowa Kościoła katolickiego, w milczeniu przeszedł drogę między barakami obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. Modlił się pod ścianą straceń, zszedł do piwnic bloku 11, by nawiedzić celę, w której zginął św. Maksymilian Maria Kolbe, stanął w końcu przed pomnikiem ofiar obozu. Papież w tym właśnie miejscu był w centrum zainteresowania świata mediów. Papież Niemiec w byłym niemieckim - nazistowskim obozie zagłady.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemcy

Otwieram witrynę internetowego wydania Der Spiegel, gdzie znajduję kilka odnośników do tematów związanych z II wojną światową, nazizmem i obozami koncentracyjnymi. Rzecz cała traktuje o ludziach, którzy noszą w sobie piętno okrutnej historii pisanej przez ich najbliższych. Córka Amona Götha - komendanta obozu w Płaszowie, który strzelał z okien swojej willi do pracujących więźniów; Beate Nieman, która, szukając po wojnie swojego ojca, odkryła, że odpowiedzialny był za masowe mordy Żydów; Matthias Göring, który rozważa przejście na judaizm... Znaleźli oni w końcu jakiś sposób, by żyć z tak bolesną prawdą o swoich przodkach. Jeszcze innym przykładem może być ekspozycja w Ruhrlandmuseum w Essen, ukazująca prace niemieckich inżynierów z firmy Topf&Sons, którzy sprawę zagłady milionów istnień ludzkich rozwiązać mieli technicznie, tak by była „efektywna” i „możliwie najtańsza”.
Dla narodu niemieckiego wizyta Benedykta XVI w Auschwitz będzie miała ogromne znaczenie w procesie recepcji okrutnej historii okresu II wojny światowej. Oczywiście, m.in. z tego powodu międzynarodowe media szczególnie zainteresowane były pielgrzymką Papieża do Polski.

Polacy

Papież Jan Paweł II w czasie pamiętnej wizyty w Auschwitz w 1979 r. dokonał niewątpliwie przełomu w spojrzeniu na bolesną historię, na system zbudowany na negacji Boga i człowieka, system, z którego wyrosły krematoria, tortury i obozowe baraki. Dla nas, Polaków, była to potężna dawka nadziei.
Jednocześnie Auschwitz jest miejscem, które porusza do głębi świadomość historyczną Polaków, czasem wręcz ją rani. Taką świeżą raną stały się na przykład sformułowania w zachodniej prasie o „polskich obozach zagłady”. A że problem dotyczący przekłamania nazewnictwa i historii ma proste przełożenie na codzienne życie w Polsce, świadczy choćby wypowiedź prezydenta miasta Oświęcimia, który mówił o stracie kilku tysięcy miejsc pracy przez błędne utożsamianie Oświęcimia z obozem zagłady.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Żydzi

Wszyscy wiemy, że dla środowisk żydowskich Auschwitz i wszystko, co z nim się wiąże, ma szczególne znaczenie. Na szczęście, spory o klasztor Sióstr Karmelitanek i krzyże na Żwirowisku należą już do przeszłości. Wciąż jednak chrześcijan i żydów dzieli różne rozumienie zagłady.
Od pamiętnej wizyty Jana Pawła II w Auschwitz-Birkenau w 1979 r. upłynęło już 27 lat. Nikt dziś chyba nie wątpi, że przez te wszystkie lata sprawa postrzegania Holokaustu, Golgoty Narodów, Shoah - jak różnie nazywana jest tragedia obozów koncentracyjnych - stała się pewnym sprawdzianem dojrzałości społeczeństw. Wydaje się, że łatwiej jest znaleźć rozwiązanie społeczno-ekonomicznych problemów, które - choć trudne - zostają w końcu rozstrzygnięte, aniżeli zjednoczyć europejskiego ducha, który rozdarty jest często bardzo głęboko cierpieniem spadkobierców i ofiar, i katów.
27 lat temu Jan Paweł II także przez wizytę w Auschwitz-Birkenau rozpoczął scalanie rozdartej Europy. Teraz wolno nam mieć uzasadnioną nadzieję, że wizyta Papieża Niemca kroczącego śladami swego Poprzednika Polaka w miejscu eksterminacji milionów ludzkich istnień pozwoli Europie nie tylko wspólnie liczyć, planować i rządzić, ale także - a może przede wszystkim - wspólnie czuć.

Kard. Ratzinger w Auschwitz-Birkenau

Kard. Ratzinger był w Auschwitz-Birkenau dwukrotnie. Pierwszy raz jako członek delegacji biskupów niemieckich towarzyszącej pielgrzymce Jana Pawła II w 1979 r. Następnego dnia kardynał powiedział niemieckiej gazecie, że Niemcy mają szczególne powody, by brać udział w tej uroczystości. Drugi raz 13 września 1980 r., także z grupą niemieckich biskupów. Modlił się w celi śmierci głodowej św. Maksymiliana Kolbe.

(sk)

Jan Paweł II w Auschwitz-Birkenau

Auschwitz Jan Paweł II odwiedził podczas pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny 7 czerwca 1979 r. Na teren obozu nie dopuszczono publiczności. Panowała cisza. Papież nawiedził celę śmierci św. Maksymiliana Kolbe, a następnie przeszedł pod ścianę bloku nr 11, gdzie dokonywano egzekucji. Złożył wieniec i modlił się. Następnie w Birkenau odprawił Mszę św. dla ponad miliona wiernych, w koncelebrze z dwustoma biskupami i księżmi - dawnymi więźniami hitlerowskich obozów koncentracyjnych. Osobiście udzielił Komunii św. grupie dawnych więźniów.

(sk)

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znów mogą cieszyć się własną świątynią

2024-05-30 11:59

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Lityński

Lutol Suchy

poświęcenie kościoła

Katarzyna Krawcewicz

Obrzęd namaszczenia ołtarza

Obrzęd namaszczenia ołtarza

Pięć lat temu, dokładnie w uroczystość Bożego Ciała, mieszkańcy Lutola Suchego przeżyli wielką tragedię – pożar kościoła. 29 maja 2024 bp Tadeusz Lityński poświęcił odbudowaną świątynię.

Tak szybka odbudowa kościoła możliwa była dzięki wielkiej determinacji mieszkańców, a także wsparciu wielu darczyńców, nie tylko z diecezji, ale i całej Polski, a nawet zagranicy. Z pomocą przyszły instytucje, organizacje i przedsiębiorstwa.

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało - uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Bożena Sztajner

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) - w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w ciało i krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypadłości takich jak smak, wygląd, forma itp. Wiązało się to z coraz mocniejszymi wpływami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Kościoła zachodniego.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek

2024-05-30 15:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

- Wiemy, że wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek, tam człowiek nie ma przyszłości - mówił abp Marek Jędraszewski podczas centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie.

Dzisiejszą uroczystość Bożego Ciała abp Marek Jędraszewski nazwał „swoistym apogeum" Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Krakowskiej, ponieważ z wszystkich kościołów archidiecezji wyjdą na zewnątrz procesje eucharystyczne, w czasie których ludzie publicznie wyznają wiarę w prawdziwą, realną obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Zaznaczył, że centralna procesja w Krakowie kroczy szlakiem „testamentu eucharystycznego" Chrystusa. Wskazał na słowa-klucze kolejnych stacji: moc, ofiara, być, przyjaźń i w tym kontekście zwrócił uwagę na szczególną więź między Chrystusem a ludźmi. Podkreślił, że warunkami bycia przyjacielem Jezusa jest znajomość Jego nauki, zgodne z nią postępowanie, czyli bezinteresowna miłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję