Reklama

Wiadomości

Czarnek: W polskich szkołach uczy się już 42,5 tys. dzieci z Ukrainy

W szkołach w całej Polsce uczy się już 42,5 tys. ukraińskich dzieci – poinformował we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Podczas konferencji prasowej w Płocku zachęcał do tworzenia oddziałów przygotowawczych, do których mogłyby uczęszczać najmłodsi uchodźcy z Ukrainy.

[ TEMATY ]

uczniowie

Przemysław Czarnek

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Mamy dziś już 42,5 tys. ukraińskich dzieci w szkołach, zarejestrowanych przez dyrektorów szkół w całej Polsce. Tworzy się coraz więcej oddziałów przygotowawczych, o co apelujemy” – podkreślił minister Czarnek. Dodał, że obecnie działa już prawie 500 takich oddziałów.

„Oddziały przygotowawcze są najlepsza formą, formą najbardziej elastyczną, przyjmowania dzieci, zwłaszcza tych, które nie znają języka polskiego. Dla nich mniej stresujące będzie uczenie się w swoim środowisku i uczenie się języka polskiego” – ocenił szef resortu edukacji, omawiając rozwiązania przygotowane dla placówek oświatowych, do których uczęszczają dzieci z Ukrainy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czarnek zwrócił jednocześnie uwagę, że istnieje możliwość tworzenia oddziałów przygotowawczych nie tylko szkolnych, ale także międzyszkolnych, gminnych, jak również międzygminnych.

Reklama

„Można rozmawiać z innymi wójtami, tworzyć takie oddziały przygotowawcze także w miejscach z wykorzystaniem infrastruktury pozaszkolnej, która dzisiaj na potrzeby edukacyjne nie jest używana” – mówił minister.

Podziel się cytatem

Podkreślił, że przygotowane zostało instrumentarium finansowe wspierające tworzenie oddziałów przygotowawczych i naukę dzieci ukraińskich. „Przypomnę, że waga na ucznia w oddziale przygotowawczym to 1,4 w rozliczeniu miesięcznym, więc środki finansowe są na to przygotowane” – dodał.

Szef resortu edukacji przyznał, że dalsze rozwiązania w zakresie organizacji nauki dzieci z Ukrainy będą uzależnione od sytuacji w ogarniętym wojną ich państwie. „Mamy nadzieję na szybkie zakończenie wojny i powrót uchodźców do swoich domów, więc te oddziały przygotowawcze akurat pod tym względem są najlepsze dla tych dzieci” – stwierdził Czarnek.

Zaznaczył przy tym, że gdy ukraińskie dzieci potrafią mówić po polsku albo rozumieją ten język nie ma przeszkód, aby były przyjmowane do klas, w których uczą się polskie dzieci.

„To, że dzieci są w oddziałach przygotowawczych nie oznacza braku integracji. Integracja jest na różnych polach, wspólne wychowanie fizyczne, wspólne rozgrywki sportowe, ale też wspólne konkursy, które przygotowujemy, chociażby dotyczące Kodeksu Solidarności, solidarności również takiej rówieśniczej” – oświadczył Czarnek.

Reklama

Przyznał zarazem, że „z tej solidarności dzieci polskie zdają znakomicie egzamin”, o czym – jak mówił – miał okazję sam się przekonać, wizytując szkoły we wschodnich regionach Polski. Zapowiedział, że w środę odwiedzi Chełm, gdzie będzie otwierał oddziały przygotowawcze.

Podziel się cytatem

„W kolejnych dniach będziemy informować o kolejnych przedsięwzięciach wraz z fundacjami, organizacjami pożytku publicznego, które w edukacji mają dopomóc” – dodał minister edukacji, odnosząc się do form wsparcia dla dzieci z Ukrainy.

Podczas wtorkowej wizyty w Płocku minister Czarnek odwiedził Mazowiecką Uczelnię Publiczną, która przygotowuje się do złożenia wniosku umożlwiającego uruchomienie kolejnego wydziału nauk medycznych, tym razem wydziału lekarskiego. (PAP)

mb/ joz/

2022-03-15 18:16

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odpowiedź Ministra Edukacji i Nauki na list Przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego

[ TEMATY ]

list

parlament europejski

Przemysław Czarnek

polityka antypolska

Karol Porwich/Niedziela

Przemysław Czarnek

Przemysław Czarnek

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek odniósł się do listu przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego, Pani Sabine Verheyen. W swoim piśmie minister przytoczył bolesne karty antypolskiej polityki Niemiec w okresie międzywojennym, dramat września 1939, okupacji niemieckiej i zakłamania historii w czasach panowania komunizmu, ale także współczesne próby zniekształcania obrazu dziejów m.in. w niemieckich mediach.

- Po zagarnięciu ziem Polski we wrześniu 1939 roku w propagandzie niemieckiej przedstawiano Polskę jako kraj zacofany, nieprzygotowany do wojny. Za przegraną we wrześniu 1939 roku obwiniano władze polskie i sojusz Polski z Anglią i Francją. Podobnie postępował okupant sowiecki, który brutalny atak na Polskę 17 września 1939 roku i zajęcie wschodniej części naszego kraju usprawiedliwiał obroną życia i mienia ludności białoruskiej i ukraińskiej – napisał minister Przemysław Czarnek. – Po wojnie narzucone Polsce władze komunistyczne nie oszczędzały w krytyce przedwojennej Polski, umniejszały polski wkład w walkach w czasie II wojny światowej, a pomnik Powstańcom Warszawskim w Warszawie postawiono dopiero w 1989 roku, 45 lat od powstania – dodał minister.
CZYTAJ DALEJ

Bp Osial: nie jest prawdą, że Kościół planuje wyjść ze szkoły i powrócić z zajęciami do parafii

2025-04-04 06:43

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkołach

Episkopat News

Bp dr hab. Wojciech Osial

Bp dr hab. Wojciech Osial

Nie jest prawdą, że Kościół planuje wyjść ze szkoły i powrócić z zajęciami do parafii. Katecheza parafialna cały czas jest obecna w Kościele i nie ma nic wspólnego z katechezą w czasach PRL - powiedział PAP przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial.

W rozmowie z PAP przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial odniósł się do publikacji prasowych mówiących, że katecheza ma powrócić do parafii.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję