Reklama

W Kościele

Maryja i św. Stanisław BM w tajemnicy Eucharystii

Niedziela Ogólnopolska 44/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas sesji zamykającej Sobór Watykański II (1965 r.) Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Polski, obdarował wszystkich uczestników tego wielkiego zgromadzenia - biskupów całego świata - niezwykłym i pełnym symboliki darem. Otrzymali oni hostię mszalną z widniejącym na niej wizerunkiem Matki Bożej Jasnogórskiej. Wypieczona została na Jasnej Górze ze zmielonych ziaren pszenicy, przyniesionej przez liczne delegacje w ramach tzw. czynów dobroci. Tak nazywano różnorodne dary i ofiary, składane przez pielgrzymów modlących się i czuwających w Kaplicy Matki Bożej przez cały czas trwania Soboru. Wizerunek Maryi Jasnogórskiej na hostii przewidzianej do konsekracji we Mszy św. u wielu osób budził sprzeciw, szokował, a przynajmniej rodził wątpliwości i pytania: Czy tak można? Czy nie rodzi to zgrzytu i przeciwwskazań w obszarze teologicznych i liturgicznych norm i zasad? Obawy zniwelował Prymas Tysiąclecia przywołaniem sformułowania z hymnu Ave verum Corpus natum de Maria Virgine - Witaj prawdziwe Ciało narodzone z Maryi Dziewicy. Ta pieśń adoracyjna w liturgii Kościoła katolickiego w latach 1520-1647 była śpiewana podczas podniesienia w czasie Mszy św. Jej autorstwo przypisuje się papieżowi Innocentemu III (1198-1216) lub Innocentemu IV (1243-54).
Dodatkowym i ważnym argumentem dla kard. Stefana Wyszyńskiego było przywołanie identycznego niemal sformułowania występującego w symbolach wiary: w Składzie Apostolskim, będącym „najstarszym katechizmem rzymskim” (zob. KKK 196), i w wyznaniu wiary nicejsko-konstantynopolitańskim (325 i 381 r.), będącym owocem dwóch pierwszych Soborów (zob. KKK 195). Takie uzasadnienie zamykało usta oponentom i kończyło dyskusję.
Trzeba także z naciskiem zacytować tutaj fragment tekstu Jana Pawła II z jego listu apostolskiego o Eucharystii Mane nobiscum Domine napisanego na obchody Roku Eucharystii. Czytamy tam: „«Kościół, patrząc na Maryję jako na swój wzór, jest wezwany do Jej naśladowania także w odniesieniu do Najświętszej Tajemnicy». Chleb eucharystyczny, który przyjmujemy, jest niepokalanym ciałem Jej Syna: Ave verum corpus natum de Maria Virgine” (pkt. 31).
W kontekście przywołanych powyżej refleksji o obecności Maryi w tajemnicy Eucharystii i obchodzonego właśnie roku tej Tajemnicy narzuca się niezwykła zbieżność wydarzeń z historią Skałki, a przede wszystkim z osobą św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Św. Stanisław poniósł śmierć męczeńską na Skałce w Krakowie 11 kwietnia 1079 r., sprawując Najświętszą Ofiarę, która jest przecież misterium śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Tajemnica Ukrzyżowanego Ciała i przelania Krwi Pana, dokonana na Kalwarii, znalazła swe uobecnienie w świadectwie oddania życia przez śmierć i krew św. Stanisława. Właśnie podczas Mszy św. Wzgórze Skałeczne stało się powtórzoną Kalwarią.
Z całą pewnością nie można odtworzyć przebiegu tamtych wydarzeń. Stanisław został zamordowany bądź zbiorową akcją siepaczy z otoczenia króla, bądź też dokonał tego sam król Bolesław Śmiały. Stanisław Wyspiański, posługując się wielką metaforą, mówi o odmiennej samotności Bolesława i Stanisława w tym dramacie: „Rycerz - Stanisław pada - Ostaje król (…) - król zbrodzeń - z narodem trwożnych. (…) Krew została na rękach i szatach królewskiego zabójcy. (…) Król oddalił się z dworem i porzucił Kraków. (…) Opuścił Gród Wawelski nad Wisłą. (…) A ów zmarły jest znów «Sam» - Samotny wielkością coraz przez wieki rosnącą. (…) Orędownikiem jego (króla), co skarg czyich słucha i własną wielką swą winę wspomina” (Stanisław Wyspiański, Bolesław Śmiały. Skałka, Wrocław 1969, s. 179 -181).
Niezależnie od interpretacji tych odległych wydarzeń Kościół wyznaje tajemnicę świętości i świadectwa św. Stanisława poprzez wieki i ponad wiekami. Przywołuje przy tym nabrzmiałe ogromem cierpienia misterium Krzyża i Zmartwychwstania, tak zbieżne w tajemnicy Kalwarii i w wydarzeniach Skałki. Prawda z Kalwarii pełna samotności wyrażonej krzykiem Jezusa: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?” (Mt 27, 46) i samotność umierającego Stanisława przy ołtarzu w romańskim kościele na Wzgórzu Skałecznym utożsamiają się w momencie śmierci, w oddaniu życia z miłości za wszystkich ludzi i za każdego człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Katolik”, czyli wspólnota

– Bardzo cieszymy się z tego, że mamy kadrę, która udźwignęła odpowiedzialność integralnego rozwoju ucznia – powiedział Piotr Gawinek, dyrektor zawierciańskich szkół: Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. bł. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, które świętowało 30-lecie działalności, oraz Katolickiej Szkoły Podstawowej SPSK im. św. Jana Pawła II, która cieszyła się z jubileuszu 25-lecia.

Piotr Gawinek przyznał, że placówki były zawsze kameralne, co sprzyjało nawiązywaniu relacji uczeń-mistrz oraz uczeń-uczeń, nie tylko w kontekście edukacji, ale również przekazywania odpowiednich postaw i wartości. – W tak małym środowisku jest ono najskuteczniejsze. Przecież jedną trzecią swojego życia uczniowie spędzają w szkole, więc kontakt nauczyciela z uczniem jest bardzo duży – podkreślił dyrektor. Jak dodał, pedagodzy spotykają się z uczniami na lekcjach nie tylko po to, by przekazywać im wiedzę, ale żeby rozwijać wychowanków również w sferach: moralnej, społecznej, kulturowej i fizycznej.
CZYTAJ DALEJ

Jezus wzywa swoich uczniów, aby byli wiarygodni

2025-05-13 11:42

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Kościół parafialny w Oleszycach – mal. Eugeniusz Mucha (XX wiek)

Kościół parafialny w Oleszycach – mal. Eugeniusz Mucha (XX wiek)

Rozważania do Ewangelii Mt 5, 13-16.

Wtorek, 10 czerwca
CZYTAJ DALEJ

Amerykańscy badacze: islam rozwija się najszybciej na świecie, następnie chrześcijaństwo

2025-06-10 11:49

[ TEMATY ]

raport

amerykański instytut

Pew Research

krajobraz religijny

Adobe Stock

Symbole religij

Symbole religij

Na znaczny wzrost liczby wyznawców islamu w świecie wskazuje niedawno opublikowany raport amerykańskiego instytutu Pew Research „Jak zmienił się globalny krajobraz religijny w latach 2010-2020”. Wynika z niego, że w roku 2020 r. światowa populacja chrześcijan wynosiła 2,3 mld, a światowa populacja muzułmanów - 2 mld. osób.

Wspomniany raport obejmuje 201 krajów i koncentruje się na siedmiu kategoriach religijnych: chrześcijanach, muzułmanach, wyznawcach hinduizmu, buddystach, żydach, osobach należących do innych mniej znanych religii oraz osobach bez wyznania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję