Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów (RWKM) oddaje hołd Wielkiemu Człowiekowi Dialogu. Łączymy się w bólu z wiernymi i hierarchami Kościoła katolickiego, z wszystkimi ludźmi różnych kultur, wyznań, religii, którzy kochali Papieża Jana Pawła II, Karola Wojtyłę z Wadowic.
W czerwcu 2000 r. Rada podjęła uchwałę, w której stwierdza, że widzi w osobie Papieża Jana Pawła II wzór człowieka dialogu XXI wieku i nadaje Papieżowi tytuł „Człowieka Dialogu”. Dla nas, prowadzących dialog życia między islamem a chrześcijaństwem, drogowskazami były takie znaczące wydarzenia pontyfikatu Jana Pawła II, jak spotkanie z młodymi muzułmanami na stadionie w Casablance czy odwiedziny w Wielkim Meczecie w Damaszku.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci spotkanie z dnia 10 czerwca 1999 r. w Drohiczynie, kiedy to muzułmanie - członkowie Rady przekazali Papieżowi pamiątkową tablicę z rysunkami kilkunastu najważniejszych meczetów Rzeczypospolitej oraz Deklarację Programową Rady. Napis na tablicy nawiązywał do 600-letniej tradycji osadnictwa Tatarów na ziemiach Rzeczypospolitej, był podziękowaniem muzułmanów Kościołowi katolickiemu za tolerancję i możliwość trwania w wierze ojców w kraju chrześcijańskim.
Zarówno muzułmanie, jak i katolicy zrzeszeni w Radzie Wspólnej w oświadczeniach Rady oraz w indywidualnych wystąpieniach dawali wyraz solidarności z działaniami Ojca Świętego Jana Pawła II na rzecz pokoju i dialogu. Był dla nas autorytetem i przyjacielem. Jest nam trudno pogodzić się z Jego odejściem.
W imieniu Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów -
Selim Chazbijewicz - przewodniczący ze strony muzułmańskiej
Zdzisław Bielecki - przewodniczący ze strony katolickiej
Halima Szahidewicz - sekretarz generalny
Urszula Doroszewska - członek Zarządu
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów powstała w 1997 r. podczas Dni Tatarów w Warszawie z inicjatywy Fundacji D.O.M. - Dzieło Odbudowy Miłości. Pierwszym asystentem kościelnym Rady był śp. bp Władysław Miziołek, zasłużony dla ekumenizmu w Polsce. Liczbę muzułmanów zamieszkałych w naszym kraju szacuje się na ok. 20 tys., w tym 5 tys. wyznawców islamu pochodzenia tatarskiego. Oprócz Tatarów na tę społeczność składają się także przybysze z krajów arabskich oraz z Azji, Turcji, Bośni czy dawnego Związku Sowieckiego - studenci, biznesmeni, dyplomaci i uchodźcy, a także w niewielkiej liczbie Polacy, którzy przyjęli islam.
Pomóż w rozwoju naszego portalu