Reklama

Niedziela Częstochowska

Jedność w różnorodności czy pojednana różnorodność?

W ramach obchodów 114. Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan 21 stycznia w auli św. Jadwigi w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie odbył się ekumeniczny panel z udziałem duchownych Kościołów: prawosławnego, ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-reformowanego i rzymskokatolickiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wśród słuchaczy byli klerycy Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej i Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Sosnowieckiej. Zebranych powitał ks. dr hab. Ryszard Selejdak, rektor WSD w Częstochowie, wyrażając nadzieję, „że panel ten przyczyni się w znaczący sposób do lepszego zrozumienia złożonej problematyki związanej z dialogiem ekumenicznym, pozwoli lepiej poznać wspólne korzenie i jednocześnie źródła różnicy”.

Ekumeniczna jedność

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Panel poprowadził ks. dr Jarosław Grabowski, redaktor naczelny „Niedzieli” oraz kierownik Referatu dialogu: ekumenicznego, międzyreligijnego, z niewierzącymi Kurii Metropolitalnej w Częstochowie, który zagaił spotkanie pytaniem skierowanym do zaproszonych duchownych o rodzaj jedności, który mógłby zjednoczyć podzielonych chrześcijan. Pierwszy odpowiedział ks. dr Adam Malina, prezes XIV Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, który określił jedność jako pojednaną różnorodność. – Myślę, że jedność jest zadana, jedność powinna być wymodlona i jest dziełem Ducha Świętego.

Ks. Marcin Bielawski, proboszcz parafii prawosławnej w Częstochowie, zwrócił uwagę na grzech osobisty jako podstawową przeszkodę osiągnięcia jedności. Pojednać należy się najpierw z Bogiem, a potem z drugim człowiekiem. – Jeśli zobaczymy oblicze Boże w drugim człowieku, wtedy będziemy trwać w jedności.

Reklama

Dla ks. Krzysztofa Michałek-Górala, proboszcza parafii ewangelicko-reformowanej w Kleszczowie, jedność jest procesem, dążeniem do tego idealnego stanu. – Ludzie muszą zobaczyć naszą jedność, że nie siedzimy w jakiś obwarowanych twierdzach, lecz potrafimy przyjaźnie na siebie patrzeć. A z drugiej strony powinniśmy też mówić o tym, co nas boli, czego jeszcze nie zrobiliśmy dla jedności.

Ks. Mateusz Jelinek, stażysta parafii ewangelicko-reformowanej w Kleszczowie, nawiązał do zaproponowanej przez ks. dr. Malinę definicji jedności jako pojednanej różnorodności. – Jednając tę różnorodność, tworzymy jedność. Nie rezygnując z własnej tożsamości, wykazujemy, że ta „różnorodność” potrafi ze sobą współpracować. Bo kiedy w dialogu uświadomimy sobie, czego oczekujemy od siebie, będziemy mogli pójść dalej. Trzeba się modlić i być może przyjdzie czas na coś więcej.

Ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie, wskazał na uwarunkowania jedności. – Jeśli ja będę żył z Chrystusem w zgodzie, miłości, pokorze, uniżoności serca, to będę umiał żyć również w jedności z drugim człowiekiem.

Co jest ciekawego w jedności?

Pierwszą rundę odpowiedzi na pytanie o definicję i rozumienie jedności podsumował prowadzący panel ks. Jarosław Grabowski, który według zasad katolickiego rozumienia ekumenizmu określił jedność jako widzialną jedność różnych wyznań. Delikatnie zaznaczył aspekt strukturalnej, instytucjonalnej jedności.

Reklama

W dalszej części panelu pytania padały z sali. Zadawali je klerycy seminariów częstochowskiego i sosnowieckiego, których w pierwszej kolejności zaciekawiły sposoby radzenia sobie różnych Kościołów z wciąż trwającą pandemią. Słychać było również pytania o specyfikę życia duchownych innych denominacji w aspekcie np. posiadanej rodziny czy drogi do kapłaństwa. Interesowano się reakcją duchownych na obecność w danej świątyni ludzi innych chrześcijańskich wyznań, pytano o najczęstsze powody zmiany wyznania i o formy organizowania parafialnej młodzieży w poszczególnych Kościołach.

Jedność w Eucharystii – kiedy?

Podsumowujące pytanie zadał do duchownych ks. Grabowski, formułując je w dylemat: – Czy jedność w różnorodności czy pojednana różnorodność? To nas łączy czy nas dzieli? Odpowiedział hasłowo ks. dr Malina: – Jedność w różnorodności, ale w pojednanej. Pytany dalej, czy jest szansa na wspólną Eucharystię wszystkich denominacji, odpowiedział, że tak, pod warunkiem, że rozwiążemy problem, jak to zrobić. Wskazał w tym miejscu na niemiecką drogę synodalną, którą określił jako drogę na skróty, usprawiedliwiając ją chęcią bycia nieco wcześniej przy eucharystycznym stole.

Żaden Kościół nie jest doskonały

Główną część panelu trafnie podsumował gospodarz miejsca ks. dr hab. Ryszard Selejdak, zwracając uwagę na charakter pytań o zabarwieniu pastoralnym, duszpasterskim, a mniej teologicznym, doktrynalnym. Kleryków, przyszłych kapłanów, rzeczywiście interesował praktyczny wymiar działań poszczególnych Kościołów. Młodzi chcieli wiedzieć, jak patrzą na pewne problemy chrześcijanie innych wyzwań, jak je rozwiązują.

– Szukaliśmy wszyscy tej jedności w różnorodności. Ale warunkiem tej poszukiwanej jedności jest najpierw pojednanie z sobą, potem z Bogiem, a na końcu z innymi. Musimy przemawiać i rozmawiać językiem naszego życia zgodnego z Ewangelią, bez względu na to, jaki Kościół prezentujemy – podkreślił ks. Selejdak.

2022-01-22 09:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekumenizm odświeża wiarę

[ TEMATY ]

ekumenizm

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

diecezja kielecka

archiwum

ks. dr Paweł Samiczak

ks. dr Paweł Samiczak

- Jakie jest motto tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan i na co szczególnie zwraca ono naszą uwagę?

- Brzmi ono: Zobaczyliśmy Jego gwiazdę na Wschodzie i przyszliśmy oddać Mu pokłon (Mt 2,2). Materiały na tegoroczny Tydzień Modlitw przygotowała Rada Kościołów Bliskiego Wschodu. Według Ewangelii św. Mateusza (Mt 2,1-12) pojawienie się cudownej gwiazdy na niebie stanowi długo oczekiwany znak nadziei, który prowadzi Mędrców (Magów), a w istocie wszystkie narody ziemi, do miejsca, w którym objawia się prawdziwy Król i Zbawiciel. Ta gwiazda jest darem, oznaką miłującej obecności Boga dla całej ludzkości. Dla mędrców był to znak, że narodził się Król. Gwiazda swoimi promieniami oświetla drogę ludzkości do większego światła, Jezusa - nowego Światła, które oświeca każdego człowieka i prowadzi nas do chwały Ojca i wspaniałości Jego blasku.
CZYTAJ DALEJ

Przebaczenie „uprzedzające”

2025-08-20 17:30

Vatican Media

Podczas audiencji generalnej Leon XIV rozważał w katechezie sens chrześcijańskiego miłosierdzia - darmowego uścisku, ofiarowanego bez żadnych warunków wstępnych, tak istotnego dla pokoju.

„Prawdziwe przebaczenie nie czeka na nawrócenie, lecz ofiaruje się jako pierwsze, jako darmowy dar, jeszcze zanim zostanie przyjęte”. Tymi słowami Leon XIV skomentował fragment Ewangelii św. Jana, w którym Jezus podaje chleb także zdrajcy Judaszowi. To logika Boża, tak odległa od ludzkiej logiki do ut des. Jezus - wyjaśnił Papież - nie ignoruje tego, co się dzieje, lecz właśnie dlatego, że widzi jasno, wie, iż „wolność drugiego człowieka, nawet gdy gubi się w złu, może jeszcze zostać dosięgnięta światłem łagodnego gestu”. To skandal przebaczenia „uprzedzającego”, które wyprzedza, ofiarowując uścisk miłosierdzia, nie wymagając żadnych warunków wstępnych. Tak jak stało się z celnikiem Zacheuszem, który się nawrócił, ponieważ został wezwany i przyjęty przez Jezusa, samemu zapraszającego się do jego domu, ku wielkiemu zgorszeniu wszystkich wobec tego gestu przełamania tradycji i konwenansów dokonanego przez Nazarejczyka.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Krajewski o swoim pielgrzymowaniu na Jasną Górę

2025-08-21 11:45

[ TEMATY ]

kard. Krajewski

kard. Konrad Krajewski

Vatican News

Kard. Konrad Krajewski

Kard. Konrad Krajewski

O swoim doświadczeniu pielgrzymowania opowiada Ksiądz Kardynał Konrad Krajewski.

Setna piesza pielgrzymka łódzka na Jasną Górę. Ksiądz kardynał od zawsze chodzi na pielgrzymki. Czym dla księdza kardynała jest pielgrzymowanie?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję