Reklama

Edukacja

MEiN: od 1 września 2022 r. nowy przedmiot "Historia i teraźniejszość"

Od 1 września 2022 r. w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy obowiązkowy dla wszystkich uczniów przedmiot "Historia i teraźniejszość", będzie nauczany w I i II klasie - poinformowali we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek i wiceminister Dariusz Piontkowski.

[ TEMATY ]

historia

szkoła

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Idea jest, ażeby w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej wprowadzić przedmiot, którego treścią będzie historia najnowsza, historia drugiej połowy XX wieku, zaczynając od końca II wojny światowej" - powiedział minister edukacji i nauki.

Czarnek podkreślił, że będzie to "niezwykle ważny przedmiot z punktu widzenia znajomości historii najnowszej i rozumienia pewnych procesów historycznych, które mają bezpośrednie oddziaływanie na dzisiejszy stan rzeczy w Polsce, Europie i na świecie".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Tak jak pan minister wspomniał wprowadzamy nowy przedmiot, który ma przynajmniej częściowo uzupełnić to, co się działo na lekcjach wiedzy i społeczeństwa. Ten nowy przedmiot ma wprowadzić ucznia do współczesnego świata, pozwolić połączyć treści historii najnowszej, historii po II wojnie światowej wraz z genezą tego, co działo się podczas II wojny światowej" - uzupełnił wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.

Podziel się cytatem

Reklama

Piontkowski poinformował, że nowy przedmiot "historia i teraźniejszość" pojawi się we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych od 1 września 2022 r. Będzie to przedmiot obowiązkowy dla wszystkich uczniów w klasie I i II. Wprowadzony będzie w miejsce przedmiotu Wiedza o społeczeństwie nauczanego w zakresie podstawowym.

Reklama

"Nie chcemy zmieniać przedmiotu Wiedza i społeczeństwo, jako przedmiotu rozszerzonego, który nadal może być zdawany na maturze. Uważamy, że ten przedmiot powinien pozostać" - powiedział Piontkowski. "W tych liceach, gdzie uczniowie wybierają WOS, jako przedmiot rozszerzony, on pozostaje w dotychczasowym zakresie" - wyjaśnił. "Zastanawiamy się nad ewentualną korektą podstaw programowych tego przedmiotu" - dodał.

"Historia i teraźniejszość to poszerzona wersja historii najnowszej, którą uczniowie przerabiają w klasie VIII (...). Chcemy, by oparta była o część zagadnień z Wiedzy o społeczeństwie, tak, aby uczeń omawiając zagadnienia historyczne miał świadomość tego, jak przekłada się to na teraźniejszość, na współczesne funkcjonowanie świata, społeczeństwa i państwa" - wskazał wiceminister.

Reklama

Podał, że zakres historii, który do tej pory uczony był w szkole do 2004 r., czyli kończył się na momencie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, na Historii i teraźniejszości poszerzony zostanie do 2015 r.

Poinformował też, że przedmiot Historia i teraźniejszość będzie wprowadzany stopniowo: w roku szkolnym 2022/2023 będzie nauczany w klasie I, od w roku 2023/2024 w I i w II klasie. W klasie I będzie to jedna godzina w tygodniu, a w klasie II - dwie

Piontkowski zapowiedział też zmiany w podstawie programowej z historii, w tym to, że nauka historii w liceach będzie się kończyć w IV klasie z końcem pierwszego semestru. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ agz/

2021-11-09 11:52

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła w Nasutowie

Niedziela lubelska 41/2015, str. 6

[ TEMATY ]

szkoła

Paweł Wysoki

Edwarda Pytka - jedna z najstarszych absolwentek szkoły w Nasutowie; na zdjęciu z obecną dyrektor Ewą Godlewską

Edwarda Pytka  - jedna z najstarszych absolwentek szkoły w Nasutowie; na zdjęciu z obecną dyrektor Ewą Godlewską

Szkoła Podstawowa im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Nasutowie jest jedną z najstarszych szkół w województwie lubelskim. We wrześniu br. obchodziła 130. rocznicę powstania

Jubileuszowe uroczystości rozpoczęła Msza św. sprawowana przez ks. Adama Buczyńskiego, proboszcza parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Nasutowie, oraz absolwenta szkoły ks. Marka Urbana. Wzięli w niej udział mieszkańcy podlubelskiej wioski, absolwenci i uczniowie oraz zaproszeni goście, w tym władze oświatowe, gminne i delegacje z zaprzyjaźnionych szkół z pocztami sztandarowymi. – Eucharystia jest dziękczynieniem za płomień, który podtrzymywany przez wielu ludzi od 130 lat rozpala w sercach pragnienie wiedzy i dobra – mówił Ksiądz Proboszcz. W homilii ks. Marek Urban podkreślał, że szkoła jest wielką szansą ku temu, by człowiek mógł odnaleźć się w świecie i spełnić swoje życiowe zadania. Dziękował za dar nauczycieli, którzy rozpalili w jego umyśle i sercu pragnienie zdobywania wiedzy, ale nade wszystko otworzyli mu oczy na skarby większe, niż zakładał program. Podkreślał, że chociaż budowanie na mocnym fundamencie wymaga ze strony człowieka wiele wysiłku i odwagi, to wszelkie trudy zostają wynagrodzone dobrymi owocami. Apelował, by nauczyciele i uczniowie podążali drogami wskazanymi przez Chrystusa, bo one prowadzą do prawdziwej mądrości i pełni człowieczeństwa.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Szkocja: biskupi apelują o niedopuszczenie do legalizacji eutanazji

2024-04-26 13:15

[ TEMATY ]

eutanazja

Szkocja

Adobe Stock

W liście pasterskim skierowanym do wszystkich katolików, biskupi Szkocji proszą ich o wezwanie swoich deputowanych do odrzucenia niedawno opublikowanych propozycji legalizacji tzw. „wspomaganego samobójstwa”. List zostanie odczytany we wszystkich 460 katolickich parafiach w Szkocji, podczas Mszy Świętych 27 i 28 kwietnia b.r.

Biskupi opisują propozycję przedstawioną przez deputowanego liberałów do Szkockiego Parlamentu, Liama McArthura jako „niebezpieczną” i wzywają parlamentarzystów do skupienia energii na poprawie opieki paliatywnej, która jest ich zdaniem „niedofinansowana i ograniczona”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję