Reklama

Katechezy o psalmach z nieszporów

Tryumf Chrystusa nad złem i śmiercią

Niedziela Ogólnopolska 17/2004

Grzegorz Gałązka

Podczas audiencji generalnej 14 kwietnia 2004 r.

Podczas audiencji generalnej 14 kwietnia 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera


Audiencja generalna, 14 kwietnia 2004 r.

1. Sekwencja paschalna podejmuje orędzie nadziei, jakie rozbrzmiewa w czasie uroczystej Wigilii Paschalnej: „Choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy”. Słowa te są przewodnią myślą naszej dzisiejszej refleksji, wchodzącej w pełny blasku klimat Oktawy Paschalnej.
Chrystus tryumfuje nad złem i śmiercią. Jest to radosne wołanie, które w tych dniach brzmi w sercu Kościoła. Jezus, Zwycięzca śmierci, obdarza życiem, które już nie umiera, tych wszystkich, którzy Go przyjmują i wierzą w Niego. Jego śmierć oraz zmartwychwstanie są fundamentem wiary Kościoła.

2. Opisy ewangeliczne przedstawiają, niekiedy z całym bogactwem szczegółów, spotkania Zmartwychwstałego Pana z niewiastami, które pobiegły do grobu, a potem z Apostołami. Jako naoczni świadkowie będą oni pierwszymi zwiastunami Ewangelii o Jego śmierci i zmartwychwstaniu. Po zesłaniu Ducha Świętego, bez żadnych obaw, głosić będą, że w Jezusie z Nazaretu wypełniły się Pisma dotyczące obiecanego Mesjasza.
Kościół, który jest depozytariuszem tej uniwersalnej tajemnicy zbawienia, z pokolenia na pokolenie przekazuje tę prawdę ludziom wszystkich czasów i w każdym miejscu. Również w naszej epoce konieczne jest, aby dzięki zaangażowaniu wierzących rozbrzmiewało z mocą orędzie zmarłego Chrystusa, który mocą swego Ducha dzisiaj jest żywy i tryumfuje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Aby chrześcijanie mogli wypełnić to zadanie, jakie zostało im powierzone, konieczne jest, aby osobiście spotkali Zmartwychwstałego i poddali się przemieniającej potędze Jego miłości. Gdy tak się stanie, wówczas smutek zamieni się w radość, lęk ustąpi przed zapałem misyjnym.
Ewangelista Jan opowiada nam na przykład wzruszające spotkanie z Marią Magdaleną, która poszła wczesnym rankiem i spotkała grób otwarty i pusty. Bała się, że ciało Pana zostało przeniesione, dlatego też płakała zasmucona. Niespodziewanie ktoś, o kim myślała początkowo, że to „ogrodnik”, zawołał ją po imieniu: „Mario!”. Poznała wówczas Mistrza - „Rabbuni” - i przezwyciężywszy szybko zakłopotanie, pobiegła natychmiast, aby z entuzjazmem ogłosić tę wieść Jedenastu: „Widziałam Pana” (por. J 20, 11-18).

4. „Zmartwychwstał już Chrystus, Pan mój i nadzieja”. Tymi słowami Sekwencja zwraca uwagę na jeden z aspektów tajemnicy paschalnej, którą dzisiejsza ludzkość musi jeszcze bardziej zgłębiać. Ludzie, naznaczeni ciążącą nad nimi groźbą przemocy i śmierci, poszukują kogoś, kto może dać im spokój i bezpieczeństwo. Gdzie jednak znaleźć pokój, jeżeli nie w Chrystusie niewinnym, który pojednał grzeszników z Ojcem?
Na Kalwarii Boże miłosierdzie objawiło swoje oblicze miłości i przebaczenia wszystkim. W Wieczerniku po swym zmartwychwstaniu Jezus powierzył Apostołom zadanie zostania ministrami tego miłosierdzia, które jest źródłem pojednania między ludźmi.
Św. Faustyna Kowalska w swojej pokorze została wybrana, by głosić to szczególne orędzie światła, tak bardzo potrzebne dzisiejszemu światu. Jest to orędzie nadziei, które wzywa do całkowitego oddania się w dłonie Pana. „Jezu, ufam Tobie!” - z miłością powtarzała Święta.
Maryja, Matka Nadziei i Matka Miłosierdzia, niech uprosi nam łaskę, byśmy osobiście spotkali Jej Syna, zmarłego i zmartwychwstałego. Niech uczyni nas niezmordowanymi posłańcami swego miłosierdzia i pokoju.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Ciało - uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Bożena Sztajner

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) - w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w ciało i krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypadłości takich jak smak, wygląd, forma itp. Wiązało się to z coraz mocniejszymi wpływami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Kościoła zachodniego.

CZYTAJ DALEJ

Znaczenie Bożego Ciała i nadużycia w procesji eucharystycznej

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich/Niedziela

Poruszanie się procesji w drezynie lub przewodniczenie jej przez kapłana w kabriolecie to duże nadużycia liturgiczne. Takim nadużyciem mogą być też hasła o treści politycznej czy propagandowej umieszczane przy poszczególnych stacjach procesji w Boże Ciało – wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr hab. Dariusz Kwiatkowski z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Teolog liturgii przypomina, że w tę uroczystość katolicy wyznają wiarę w realną obecność Chrystusa w Eucharystii, w Jego śmierć i zmartwychwstanie, które ten sakrament uobecnia. - Zmieniają się konteksty kulturalne i polityczne, ale Chrystus jest ten sam na wieki – podkreśla rozmówca KAI.

Poniżej tekst rozmowy:

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek

2024-05-30 15:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

- Wiemy, że wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek, tam człowiek nie ma przyszłości - mówił abp Marek Jędraszewski podczas centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie.

Dzisiejszą uroczystość Bożego Ciała abp Marek Jędraszewski nazwał „swoistym apogeum" Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Krakowskiej, ponieważ z wszystkich kościołów archidiecezji wyjdą na zewnątrz procesje eucharystyczne, w czasie których ludzie publicznie wyznają wiarę w prawdziwą, realną obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Zaznaczył, że centralna procesja w Krakowie kroczy szlakiem „testamentu eucharystycznego" Chrystusa. Wskazał na słowa-klucze kolejnych stacji: moc, ofiara, być, przyjaźń i w tym kontekście zwrócił uwagę na szczególną więź między Chrystusem a ludźmi. Podkreślił, że warunkami bycia przyjacielem Jezusa jest znajomość Jego nauki, zgodne z nią postępowanie, czyli bezinteresowna miłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję