Mimo odnotowanego przez Ewangelię (Mt 17, 1-8) faktu przemienienia
się Pana Jezusa, powstanie tego święta pozostaje nadal do końca niewyjaśnione.
Sądzi się, że korzeni jego trzeba szukać we wspomnieniu poświęcenia
bazyliki na górze Tabor. Najstarsze świadectwo mówiące, że święto
to wprowadził bp Babi (497-503), pochodzi ze wschodniej Syrii. Zachodnia
Syria świętowała je od VII/VIII w. W IX w. pojawia się w Bizancjum (
Przemienienie Zbawiciela). W VII w. za Grzegorza Illuminatora, apostoła
Armenii, miał je wprowadzić Kościół armeński. Źródła armeńskie nic
jednak o tym nie mówią.
W Kościele na Zachodzie spotykamy to święto w IX w. (
Neapol, Hiszpania, Francja - X w.). Jego prekursorem był Piotr Czcigodny,
który ułożył teksty Liturgii godzin. Do rozpowszechnienia święta
przyczynili się także mnisi z Cluny. Jako święto do Kościoła powszechnego
wprowadził je papież Kalikst III (1457) dla wyrażenia wdzięczności
Bogu za zwycięstwo odniesione nad Turkami (pod Belgradem) przez św.
Jana Kapistrana i Jana Hunyade. Ten sam Papież ustalił datę święta
na 6 sierpnia. Uprzednio termin świętowania był zależny od święta
Podwyższenia Krzyża. Posiada to związek z twierdzeniem, że przemienienie
się Pana Jezusa nastąpiło 40 dni przed Jego męką. Święto Podwyższenia
Krzyża celebrowano 14 września, a Przemienienie - w konsekwencji
- 6 sierpnia. Szczególnie uroczyście celebrowane jest to święto w
liturgii bizantyjskiej. Wiąże się ono z całą teologią przebóstwienia
natury człowieka przez przyjście Chrystusa.
Najstarsza wzmianka o święcie Przemienienia Pańskiego
w Polsce pochodzi z Benedictionale katedry krakowskiej z XI w., zaś
na obszar całego kraju rozpowszechniło się po 1457 r. W liturgii
rzymskiej nie było ono wyakcentowywane. W Mszale Pawła VI otrzymało
ono rangę święta. Posiada własną prefację (w Mszale potrydenckim
- o Bożym Narodzeniu). Teksty liturgiczne podkreślają z jednej strony
historiozbawczy wymiar święta - ukazanie finalnego kresu zbawczego
działania Boga. Kościół otrzymuje nadzieję na osiągnięcie tej chwały,
jaka stała się udziałem Chrystusa - Głowy Kościoła (prefacja). Taka
też chwała "czeka przybrane dzieci Boże" (kolekta). Równocześnie
współdziedzictwo z Jezusem podkreśla wymiar tego święta: umocnienie
uczniów, aby nie ulegli zgorszeniu krzyża oraz wysiłek w kierunku
upodobnienia się do Chrystusa (modlitwa po Komunii św.).
Święto Przemienienia Pańskiego w dniu 6 sierpnia, w sposób
uroczysty obchodzone jest w trzech parafiach noszących ten tytuł
w naszej diecezji: Skibniew, Mielnik i Perlejewo. Na szczególną uwagę
zasługuje kościół w Perlejewie, gdzie znajduje się słynący łaskami
obraz Przemienienia Pańskiego, który doznaje szczególnego kultu wiernych
z całej okolicy. W tejże parafii i wyżej wymienionych odbywają się
odpusty, podczas których punktem centralnym jest uroczysta Eucharystia
połączona z wystawieniem Najświętszego Sakramentu, procesją Eucharystyczną
oraz odśpiewaniem hymnu Te Deum i błogosławieństwem Najświętszym
Sakramentem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu