Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Hymn na cześć zwycięskiego Pana i Zbawiciela

Niedziela Ogólnopolska 15/2003

AG/AP/Massimo Sambucetti

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 42, 10-16 - z Jutrzni na poniedziałek IV tygodnia
Audiencja generalna, 2 kwietnia 2003 r.

1. W Księdze noszącej imię proroka Izajasza uczeni rozpoznają obecność różnych głosów, którym patronuje wielki prorok, żyjący w VIII wieku przed Chrystusem. Tak jest w pełnym życia hymnie radości i zwycięstwa, który został przed chwilą proklamowany, wziętym z liturgii Jutrzni IV tygodnia. Egzegeci odnoszą go do tzw. Drugiego Izajasza, proroka żyjącego w VI wieku po Chrystusie, w czasie powrotu Żydów z niewoli babilońskiej. Hymn otwiera się wezwaniem do "śpiewania w Panu pieśni nowej" (por. Iz 42, 10), jak to dzieje się również w innych Psalmach (por. Ps 96 [95], 1; 98 [97], 1).
"Nowość" śpiewu, do którego zaprasza Prorok, odnosi się zapewne do otwarcia się horyzontu wolności jako radykalnej odmiany w historii ludu, który poznał ucisk i pobyt w obcej ziemi (por. Ps 137 [136]).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. "Nowość" ma często w Biblii posmak rzeczywistości doskonałej i ostatecznej. Jest niemal znakiem narodzin epoki pełni zbawienia, która pieczętuje burzliwą historię ludzkości. Pieśń Izajasza niesie z sobą ten wysoki ton, który dobrze pasuje do modlitwy chrześcijańskiej. Do wznoszenia "nowej pieśni" na cześć Pana zaproszony jest cały świat, który obejmuje ziemię, morze, wyspy, pustynię i miasta (por. Iz 42, 10-12). Zaangażowana jest cała przestrzeń, ze swymi najdalszymi krańcami horyzontów, które obejmują również przestrzenie nieznane, z ich wymiarem wertykalnym, jak i pustynną równinę, gdzie znajdują się plemiona nomadów z Kedar (por. Iz 21, 16-17), i dociera aż do gór. Tam, u góry, można umieścić miasto Sela, przez wielu utożsamiane z Petra na terytorium Edomitów, miasta położonego pośród skalnych szczytów. Wszyscy mieszkańcy ziemi są zaproszeni do utworzenia jakby ogromnego chóru, aby śpiewać Panu z radością i oddać Mu chwałę.

3. Po uroczystym zaproszeniu do śpiewu (por. Iz 42, 10-12) Prorok wprowadza na scenę Pana przedstawionego jako Bóg Wyjścia, który uwolnił swój lud z niewoli egipskiej: "Jak bohater posuwa się Pan, i jak wojownik" (w. 13). Sieje On strach wśród przeciwników, którzy uciskają innych i popełniają niesprawiedliwości. Również pieśń Mojżesza ukazuje Pana podczas przejścia przez Morze Czerwone jako "wojownika" gotowego do wyciągnięcia swojej potężnej prawicy i podeptania nieprzyjaciół (por. Wj 15, 3-8). Wraz z powrotem Żydów z niewoli babilońskiej dokonuje się nowe wyjście i wierni powinni być pewni, że historia nie jest w ręku jakiegoś fatum, chaosu czy wrogich mocy: ostatnie słowo należy do sprawiedliwego i potężnego Boga. Śpiewał już Psalmista: "Przyjdź nam z pomocą przeciw nieprzyjacielowi, bo ludzkie ocalenie jest zawodne" (Ps 60 [59], 13).

4. Gdy Pan ukazuje się, przemawia, a Jego gwałtowne słowa (por. Iz 42, 14-16) niosą ze sobą sąd i zbawienie. Rozpoczyna On przypomnieniem, że "milczał od długiego czasu", to znaczy nie interweniował. Boże milczenie często jest motywem zakłopotania dla sprawiedliwego, a nawet skandalem, jak świadczy o tym potężny i długi krzyk Hioba (por. Hi 3, 1- 26). Nie chodzi tu o milczenie, które wskazuje na nieobecność, jakby historia pozostawiona była przewrotnym, zaś Pan byłby obojętny i nieczuły. W rzeczywistości milczenie to zamienia się w reakcję podobną do bólu rodzącej, która się niepokoi, brak jej tchu i krzyczy. Jest to sąd Boży nad złem, przedstawiony pod obrazem pustki, zniszczenia i pustyni (por. Iz 42, 15), który ma jako cel życie i obfitość. Pan sprawia, że powstaje nowy świat, era wolności i zbawienia. Temu, który był ślepy, otwierają się oczy, aby cieszył się światłem, które rozbłyska. Wędrowanie staje się łatwe i rozkwita nadzieja (por. w. 16), można więc nadal pokładać ufność w Bogu, z nadzieją na przyszłość w Bożym pokoju i szczęściu.

5. Wierzący powinien umieć każdego dnia rozpoznawać znaki Bożego działania, również wtedy, gdy jest ono ukryte w biegu wydarzeń, pozornie monotonnych i bez celu. Jak pisał ceniony współczesny autor chrześcijański: "Ziemię ogarnia kosmiczna ekstaza: istnieje w niej rzeczywistość i wieczna obecność, która jednak normalnie drzemie pod zasłoną przyzwyczajeń. Rzeczywistość odwieczna powinna teraz się objawić, jakby w epifanii Boga, przez to wszystko, co istnieje" (R. Guardini, Sapiensa dei Salmi, Brescia, 1976, s. 52). Odkrycie oczami wiary tej Bożej obecności w przestrzeni i w czasie, ale także w nas samych, jest źródłem nadziei i ufności, również wtedy, gdy nasze serca są niespokojne i wstrząsane, "jak drżą od wichru drzewa w lesie" (por. Iz 7, 2). Pan bowiem przychodzi, aby panować i osądzić "świat sprawiedliwie, z wiernością swą - narody" (Ps 96 [95], 13).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Dlaczego rozmowy przy stole często męczą?

2025-07-18 10:40

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy nasze rozmowy karmią serce, czy zostawiają nas pustych? Dlaczego nawet najpiękniej zastawiony stół może nie dać radości, jeśli zabraknie przy nim... obecności? W tym odcinku zabieram Was do domu Marty i Marii – ale nie tylko. To spotkanie z Jezusem, które może stać się również Twoim doświadczeniem.

Marta, Maria i duchowa równowaga – opowieść o napięciu między działaniem a słuchaniem Słowa, między troską o posiłek a troską o duszę.
CZYTAJ DALEJ

Rząd „zrzuca sukienki” z ręką na ambonie

2025-07-19 09:51

[ TEMATY ]

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W demokratycznym państwie prawa obowiązuje zasada: wolność słowa dla wszystkich. Nie tylko dla polityków, dziennikarzy czy celebrytów, ale również — a może przede wszystkim — dla tych, których głos formuje sumienia i buduje duchowe kręgosłupy narodu. Dlatego działania obecnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które przesłało do Watykanu notę formalną potępiającą kazania dwóch emerytowanych biskupów — Wiesława Meringa i Antoniego Długosza — budzą poważny niepokój. To nie tylko ingerencja w niezależność Kościoła, ale także jawna próba zastraszenia duchowieństwa i naruszenia podstawowych wolności obywatelskich.

Czy mamy tu do czynienia z powrotem PRL-owskiej mentalności, w której każdy ksiądz był „oczkiem w głowie bezpieki”, a każdy kaznodzieja stawał się zagrożeniem dla władzy? Brzmienie noty MSZ i język używany przez ministra Sikorskiego, który nakazuje biskupowi „zrzucić sukienkę i zapisać się do PiS-u”, zdają się tę mentalność reaktywować. Jakby państwo chciało decydować nie tylko o tym, co wolno mówić w kościele, ale wręcz kto ma prawo do sumienia.
CZYTAJ DALEJ

Rajgród: Jubileusz Kobiet u Matki Bożej Rajgrodzkiej

2025-07-19 19:17

[ TEMATY ]

Matka Boża

kobiety

Królowa Rodzin

Arch. parafii

Matka Boża Królowa Rodzin

Matka Boża Królowa Rodzin

Dziś, w trzecią sobotę miesiąca, już po raz 20. do Matki Bożej Królowej Rodzin w Rajgrodzie pielgrzymowały kobiety z diecezji ełckiej, diecezji łomżyńskiej oraz z archidiecezji białostockiej. Wydarzenie przeżywane było jako Jubileusz Kobiet, nawiązywało w ten sposób do trwającego obecnie w Kościele Roku Jubileuszowego. U stóp Matki Bożej Rajgrodzkiej pątniczki złożyły swoje zawierzenie, dziękczynienie i prośby. Uroczystej Mszy św. przewodniczył bp Dariusz Zalewski, biskup pomocniczy diecezji ełckiej. W pielgrzymce uczestniczyło ponad 1000 osób.

Kobiety swoje spotkanie u Matki Bożej rozpoczęły od wspólnej drogi krzyżowej ścieżkami Kalwarii Rajgrodzkiej. Przygotowane rozważania zachęcały uczestników do odkrywania w swojej codzienności czułej obecności Matki Bożej. Krótkie rozmyślania przy stacjach wskazywały, że mąż, dzieci, drugi człowiek, może być pomocą w zmaganiach, jak Szymon Cyrenejczyk.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję