Ruch Laudato sì i odpowiedzialność katolików za wspólny dom
Chcemy zainspirować wspólnotę katolicką do większej troski o wspólny dom i wdrażania sprawiedliwości klimatycznej i ekologicznej. Taki cel stawiają sobie członkowie największej katolickiej organizacji klimatycznej na świecie Global Catholic Climate Movement. Powstała ona w 2015 roku na kanwie papieskiej encykliki ekologicznej i za aprobatą Papieża Franciszka właśnie zmieniła nazwę na Ruch Laudato sì.
„Ta nowa nazwa lepiej oddaje misję nawrócenia ekologicznego, która charakteryzuje nasz ruch i jest czymś więcej niż tylko walką ze zmianami klimatycznymi” – mówi Radiu Watykańskiemu Tomás Insua. Jest on założycielem i dyrektorem wykonawczym Ruchu Laudato sì, który zrzesza ponad 800 organizacji na całym świecie, w tym także w Polsce.
„Wszystkie nasze działania wypływają z encykliki «Laudato sì». Właśnie jej wydanie przed sześciu laty było inspiracją do powołania naszej organizacji. Od samego początku ta encyklika stanowiła fundament wszystkich naszych działań. Organizowaliśmy m.in. tygodnie «Laudato sì» i formowaliśmy animatorów «Laudato sì» – mówi Tomás Insua. – W temacie ekologii jest naprawdę wiele do zrobienia. Towarzyszymy m.in. dwóm wielkim oenzetowskim szczytom na temat klimatu i bioróżnorodności. O tym, że trzeba większej troski o wspólny dom mówi nam sama przyroda. Wystarczy popatrzeć na ostatnie pożary na Sardynii, przerażające w swych skutkach powodzie w Niemczech czy ogromną suszę na Madagaskarze. Krzyk ziemi i wołanie ubogich są coraz mocniejsze. Trzeba konkretnych działań. My realizujemy obecnie petycję «Zdrowa planeta, zdrowi ludzie», którą kierujemy na oenzetowski szczyt klimatyczny”.
Założyciel Ruchu Laudato sì wskazuje, że aby uratować świat przed katastrofą ekologiczną, w działania na rzecz środowiska muszą zaangażować się także członkowie Kościoła katolickiego. Podkreśla, że temat ekologii integralnej musi być obecny także w życiu parafii.
Walka ze zmianami klimatycznymi stanowi zasadniczą część obrony życia ludzkiego i działalności w tym zakresie. Przypomniał o tym 30 sierpnia w rozmowie z amerykańskim katolickim portalem informacyjnym „Crux” kard. Peter Kodwo Appiah Turkson, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka. Przebywa on obecnie w Astanie jako przewodniczący delegacji watykańskiej na Międzynarodowe Forum nt. Przyszłej Energii. Odbywa się ono w ramach trwającej w stolicy Kazachstanu wystawy światowej, w której uczestniczy m.in. Stolica Apostolska.
Wspólne przesłanie papieża Franciszka i patriarchy konstantynopolskiego Bartłomieja z okazji przypadającego 1 września Światowego Dnia Troski o Dzieło Stworzenia „zbiega się doskonale z wszelkimi działaniami w obronie życia lub wszelką wiarą w życie ludzkie” – stwierdził ghański kardynał kurialny. Podkreślił, że te dwa pojęcia – walka ze skutkami zmian klimatycznych i ochrona życia – łączą się z sobą nierozerwalnie i nie wolno ich sobie przeciwstawiać. A wspólne orędzie dwóch przywódców chrześcijańskich nazwał „ekumenizmem działania, solidarności i wspólnych inicjatyw”.
Joachim z Anną, Maryją, Józefem i Jezusem – obraz z kościoła w Krasnem k. Rzeszowa
Dziś Kościół obchodzi wspomnienie świętych Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny. W to wspomnienie pamiętajmy więc zarówno o naszych rodzicach, jak i dziadkach. Otoczmy ich naszą modlitwą i wdzięcznością.
Joachim i Anna. Oboje w dojrzałym wieku. Wciąż pragnęli dziecka. Bezdzietność – zgodnie z kulturą żydowską – traktowali jako hańbę i karę Bożą. Nie mamy o nich pewnych informacji. Pismo Święte nawet o nich nie wspomina. Imiona rodziców Maryi i jedynie ziarno prawdy o ich życiu pochodzą z apokryfów i tradycji chrześcijańskiej. Czego więc dowiadujemy się o nich?
Włoski Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym odrzucił, jako niedopuszczalny, wniosek o zbadanie konstytucyjności przepisu kodeksu karnego zakazującego eutanazji. Sprawa została wniesiona przez sąd we Florencji, który zakwestionował art. 579 kodeksu karnego, penalizujący tzw. „zabójstwo za zgodą”. Oznacza to, że nie ma podstaw, by zalegalizować eutanazję, jako prawo, przysługujące w świetle konstytucji. Niemniej jednak wyrok TK budzi niepokój wśród obrońców życia.
Sędzia, wnioskujący o sprawdzenie, czy zakaz eutanazji nie jest sprzeczny z konstytucją, argumentował, że obecne przepisy uniemożliwiają przeprowadzenie eutanazji nawet wobec osób, które spełniają warunki do skorzystania z procedury tzw. „wspomaganego samobójstwa”, lecz z powodu fizycznej niepełnosprawności nie są w stanie wykonać jej samodzielnie i proszą o pomoc osobę trzecią.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.