Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wielkość Boga i godność człowieka

Niedziela Ogólnopolska 27/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 8, 2. 4-7 - z Jutrzni na sobotę II tygodnia

1. "Człowiek (...), będący w centrum tego przedsięwzięcia, okazuje się gigantem. Wydaje nam się boski, nie sam w sobie, lecz u swych początków i w swoim przeznaczeniu. Chwała zatem człowiekowi, chwała jego godności, jego duchowi i jego życiu". W lipcu 1969 r. papież Paweł VI skierował te słowa do wyruszających na Księżyc astronautów amerykańskich, którym przekazał tekst Psalmu 8, przed chwilą tutaj odczytanego, aby znalazł się on w przestrzeni kosmicznej (Insegnamenti VII [1969], ss. 493-494). Hymn ten jest bowiem wyrazem czci dla człowieka, stworzenia niepozornego - jeśli porównać go z ogromem wszechświata; kruchej "trzciny" - by użyć słynnego określenia wielkiego filozofa Blaise´a Pascala (Myśli, 264). A przecież jest to "trzcina myśląca", która może zrozumieć stworzenie jako pan tego, co stworzone, "ukoronowany" przez samego Boga (por. Ps 8, 6). Jak często dzieje się to w hymnach sławiących Stwórcę, Psalm 8 zaczyna się i kończy uroczystą antyfoną skierowaną do Pana, którego wspaniałość wypełnia wszechświat: "O Panie, nasz Panie, jak przedziwne Twe imię po wszystkiej ziemi!" ( Ps 8, 2. 10).
2. Zasadniczy tekst próbuje wprowadzić atmosferę nocną, z księżycem i gwiazdami, które zapalają się na niebie. W pierwszej strofie hymnu (por. Ps 8, 2-5) przeważa konfrontacja między Bogiem, człowiekiem a kosmosem. Pojawia się przede wszystkim Pan, którego chwałę wyśpiewują niebiosa, ale także ludzkie usta. Chwała, która spontanicznie pojawia się na ustach dzieci, wymazuje i plącze słowa zarozumiałych przeciwników Boga (por. Ps 8, 3). Nazwano ich "przeciwnikami, nieprzyjaciółmi, wrogami", ponieważ łudzą się, rzucając wyzwanie Stwórcy i przeciwstawiając się Mu swym rozumem i działaniem (por. Ps 14 [13], 1).
Oto zaraz potem pojawia się wymowna scena gwiaździstej nocy. W obliczu tego nieskończonego horyzontu nasuwa się odwieczne pytanie: "Czym jest człowiek?" (Ps 8, 5). Pierwsza i natychmiastowa odpowiedź jest taka, że niczym, zarówno w stosunku do ogromu niebios, jak w obliczu majestatu Stwórcy. Albowiem niebo, powiada Psalmista, jest "Twoje", księżyc i gwiazdy "Tyś utwierdził" i są "dziełem Twych palców" (por. Ps 8, 4). Piękne jest to ostatnie sformułowanie, zamiast wcześniej używanego: "dzieła Twoich rąk" (por. Ps 8, 7): Bóg stworzył tę ogromną rzeczywistość z lekkością charakterystyczną dla haftów czy koronek, z subtelnością właściwą ruchom harfisty, którego palce przesuwają się po strunach.
3. Pierwszym odruchem jest zatem zakłopotanie: jak może Bóg "pamiętać" o tym stworzeniu, tak kruchym i zwiewnym, i "troszczyć się" o nie? (por. Ps 8, 5). Oto jednak wielkie zaskoczenie: tego człowieka, słabą istotę, Bóg obdarzył wspaniałą godnością: uczynił go nieznacznie niższym od aniołów czy też, jak można przetłumaczyć z hebrajskiego oryginału, niewiele mniejszym od Boga (por. Ps 8, 6).
I tak dochodzimy do drugiej strofy Psalmu (por. Ps 8, 6-10). Człowiek widziany jest jako królewski namiestnik samego Stwórcy. Bóg bowiem "ukoronował" go jak swego wicekróla, przeznaczając do panowania nad światem: "Złożyłeś wszystko pod jego stopy", a słowem " wszystko" ogarnia się rozmaite stworzenia (por. Ps 8, 7-9). Panowanie to nie wynika jednak ze zdolności człowieka, rzeczywistości kruchej i ograniczonej; nie osiągnięto go nawet dzięki zwycięstwu nad Bogiem, jak chciałby grecki mit o Prometeuszu. Chodzi o panowanie ofiarowane przez Boga: w kruche i często egoistyczne ręce człowieka oddany został cały horyzont stworzeń, ażeby zachował on ich harmonię i piękno, korzystał z nich, lecz ich nie nadużywał, odkrywał ich tajemnice i rozwijał ich możliwości.
Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes Soboru Watykańskiego II stwierdza, iż "człowiek został stworzony ´na obraz Boży´, jako zdolny do poznania i miłowania swego Stwórcy, ustanowiony przez Niego panem wszystkich stworzeń ziemskich, aby rządził i posługiwał się nimi, dając chwałę Bogu" (KDK 12).
4. Niestety, panowanie człowieka, zauważone w Psalmie 8, może zostać źle zrozumiane i wypaczone przez człowieka egoistę, który nieraz okazał się bardziej szalonym tyranem niż mądrym i inteligentnym zarządcą. Księga Mądrości ostrzega przed odchyleniami tego rodzaju, gdy wyjaśnia, że Bóg "stworzył człowieka, by panował nad stworzeniami ( ...) i władał światem w świętości i sprawiedliwości" (Mdr 9, 2-3) .
W odmiennym wprawdzie kontekście, ale również Hiob odwołuje się do naszego Psalmu, by przypomnieć przede wszystkim o ludzkiej słabości, która nie zasługuje na tak wielką uwagę ze strony Boga: " Kim jest człowiek, abyś go cenił i zwracał ku niemu swe serce? Czemu go badać co ranka?" (Hi 7, 17-18). Historia dostarcza dowodów świadczących o złu, jakie wolny człowiek zostawia na świecie, wraz ze zniszczeniem środowiska i najbardziej jaskrawymi przejawami niesprawiedliwości społecznej.
W przeciwieństwie do istot ludzkich, które upokarzają swych bliźnich i stworzenie, Chrystus ukazuje się jako człowiek doskonały, " chwałą i czcią ukoronowany za cierpienia śmierci, iż z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci" (Hbr 2, 9). Króluje On nad wszechświatem w pokoju i miłości, przygotowując nowy świat, nowe niebo i nową ziemię ( por. 2 P 3, 13). Swą władzę królewską - jak sugeruje autor Listu do Hebrajczyków, odnosząc do Niego Psalm 8 - sprawuje przez najwyższą ofiarę z Siebie w śmierci "dla dobra wszystkich".
Chrystus nie jest władcą, który każe sobie służyć, lecz sam służy i poświęca się innym: "Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu" ( Mk 10, 45). W ten sposób bierze On na Siebie "to, co w niebiosach, i to, co na ziemi" (Ef 1, 10). W tym świetle chrystologicznym Psalm 8 ujawnia całą siłę swego przesłania i swej nadziei, wzywając nas do sprawowania władzy nad stworzeniem nie przez używanie siły, lecz przez miłość.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne zmiany personalne w archidiecezji katowickiej

2025-05-30 09:21

[ TEMATY ]

zmiany personalne

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy listę zmian personalnych.

ks. Paweł Dąbrowski, parafia Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Jastrzębiu-Zdroju
CZYTAJ DALEJ

Ks. Tomáš  Halík: Głównym mankamentem Kościoła jest powierzchowna komunikacja ze światem

2025-05-30 09:45

[ TEMATY ]

Kościół

Ks. Tomáš  Halík

„Petr Novák, Wikipedia

Ks. Tomáš Halík

Ks. Tomáš Halík

Dziś Kościół powinien być szkołą kontemplacyjnego podejścia do rzeczywistości - zauważa w rozmowie z KAI z ks. Tomáš Halík, znany czeski duszpasterz, teolog i filozof. Jego zdaniem zagrożenie jakie dla Europy stwarza Rosja powinno skłaniać także do namysłu nad tym, co by się stało, gdyby to dziedzictwo zostało przejęte przez cywilizację rosyjskiego świata. Prezes Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej przyznał, że wśród politycznych przywódców naszych czasów nie widzi nikogo zbliżonego do formatu Václava Havla. Ks. Halík, uważa, że wybór kard. Ptrevosta na papieża był doskonały, ponadto spodziewa się beatyfikacji papieża Leona XIII. Czeski duchowny opowiada także o swojej decyzji zakupu klasztoru bernardynów oraz programie i przyszłości założonego tam centrum duchowości.

Tomasz Królak (KAI): Opisując sytuację Kościoła katolickiego w Europie zwraca Ksiądz uwagę na zjawisko religijnego zobojętnienia, które nazywa apateizmem. Co jednak jest, według Księdza źródłem tego fenomenu? Czy to efekt racjonalistycznej aury, która eliminuje religię jako coś „nienaukowego” czy też może przyczyna tkwi w samym Kościele?
CZYTAJ DALEJ

Katolicy nie głosują na wroga Kościoła

2025-05-30 20:59

[ TEMATY ]

wybory

Adobe Stock

Bardzo wielu Polaków – zapewne większość - do urn wyborczych uda się albo przed albo po uczestnictwie w niedzielnej Mszy świętej. Jest bardzo ważne, aby właśnie ci katoliccy wyborcy mieli świadomość, że ich niedzielny wybór powinien uwzględniać podstawowe prawdy wiary, do wyznawania której się przyznają.

Warto podkreślić, że od czasów Leona XIII – papieża przełomu XIX i XX wieku – Kościół katolicki w nauczaniu społecznym konsekwentnie zachęca swoich wyznawców, do aktywnego współkształtowania losów społeczności, do której przynależą. Leon XIII – ojciec nowoczesnej katolickiej nauki społecznej – osobistym przykładem mobilizował katolików do czynnego przeciwstawiania się złu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję