Polska przeżywa ważny okres coraz pełniejszej integracji ze
strukturami gospodarczymi i politycznymi Unii Europejskiej. W tej
ważnej dziejowej chwili nie może zabraknąć słowa Biskupów. Podejmujemy
wielowiekową tradycję Kościoła, który w przełomowych momentach historii
Narodu, kierowany światłem Ewangelii, starał się kształtować umysły
i sumienia wiernych oraz wszystkich ludzi dobrej woli, aby dokonywali
właściwych wyborów służących dobru i jedności narodów. W ten sposób
podejmujemy pogłębioną refleksję nad miejscem i rolą Polski w coraz
pełniej jednoczącej się Europie.
Kościół wspiera działania jednoczące, które respektują
fundamentalne prawa człowieka służące integralnemu rozwojowi osoby
ludzkiej i promuje dobro wspólne w wymiarze narodowym i państwowym.
Taka postawa stanowi konsekwencję faktu, że najwyższym prawem Kościoła,
jakby jego wewnętrzną konstytucją, jest prawo miłości, które łączy
ludzi i pomaga w przezwyciężaniu egoizmu, tak indywidualnego, jak
i społecznego, będącego źródłem podziałów i niesprawiedliwości. Przykazanie
miłości obejmuje bowiem nie tylko drugiego człowieka, ale także środowisko,
gdzie przez Boga został powołany do życia, w którym rozwija się i
wzrasta.
Po załamaniu się komunistycznego systemu totalitarnego
w roku 1989, przed narodami Europy pojawiła się szansa ponownego
zjednoczenia Europy Wschodu i Zachodu. Służyć temu powinna pełniejsza
integracja ze strukturami Unii Europejskiej. Idea zjednoczonej Europy
zrodziła się z inspiracji chrześcijańskiej polityków, takich jak:
Alcide De Gasperi, Robert Schuman czy Konrad Adenauer. Po doświadczeniach
wielu wojen i konfliktów na naszym kontynencie wyrażała ona pragnienie
pokojowego współistnienia narodów, zapewniającego wszystkim respektowanie
podstawowych praw osoby ludzkiej, dobrobyt i bezpieczeństwo. Kościół
powszechny, a zatem i Kościół w Polsce, od początku wspierał ten
proces. Europa w rozumieniu Kościoła nie jest wyłącznie strukturą
gospodarczą i polityczną, lecz przede wszystkim wspólnotą dziejów,
kultury, idei oraz tradycji opartych na trwałych wartościach duchowych
judeochrześcijańskich, na prawie rzymskim i filozofii greckiej.
Integracja Polski z Unią Europejską, szczególnie w obecnym
okresie zintensyfikowanych negocjacji o jej członkostwo, jest sprawą
wielkiej wagi. Polityczne debaty zadecydują o przyszłości Polski
na dziesiątki lat, stąd w tej sprawie konieczne jest zaangażowanie
wszystkich ludzi oraz środowisk odpowiedzialnych za dziedzictwo narodowe,
tzn. władz państwowych, samorządów, organizacji pozarządowych, Kościoła
katolickiego, innych Kościołów i związków wyznaniowych. W tym szczególnym
momencie historii wszystkim potrzebna jest rzetelna i merytoryczna
informacja o przebiegu negocjacji. Ma ona udzielić odpowiedzi na
pojawiające się w tej kwestii pytania i wątpliwości. Brak tych informacji
nie służy właściwemu zrozumieniu procesu integracji i wywołuje poważne
obawy u wielu ludzi.
Jan Paweł II wypowiada się często w sprawach istotnych
dla jedności europejskiej. Utożsamiając się w pełni z nauczaniem
Ojca Świętego w sprawach Europy, Biskupi apelują, aby nie wykorzystywać
w sposób instrumentalny i wybiórczy wypowiedzi papieskich dla potwierdzenia
własnych poglądów. Troska o należne Polsce miejsce w strukturach
europejskich nie może ograniczać się wyłącznie do aspektów ekonomicznych
i politycznych. Polska pragnie nadal trwać w Europie "jako państwo,
które ma swoje oblicze duchowe i kulturalne, swoją niezbywalną tradycję
historyczną związaną od zarania dziejów z chrześcijaństwem. Tej tradycji,
tej narodowej tożsamości, Polska nie może się wyzbyć. Stając się
członkiem wspólnoty europejskiej, Rzeczpospolita Polska nie może
niczego stracić ze swoich dóbr materialnych i duchowych, których
za cenę krwi broniły pokolenia naszych przodków" (Jan Paweł II, Przemówienie
z okazji przyjęcia listów uwierzytelniających Ambasadora Polski przy
Watykanie, Watykan, 3 grudnia 2001 r.).
Uświadamiamy sobie, że włączenie w struktury europejskie
nie może oznaczać rezygnacji z suwerenności narodowej, politycznej
i kulturowej, w tym także tożsamości religijnej. Oznacza to jednak
respektowanie tożsamości innych narodów i pociąga za sobą prawo współdecydowania
o kształcie przyszłej Europy. W poczuciu odpowiedzialności za duchowe,
wiekowe dziedzictwo narodu, pasterze Kościoła w Polsce, przy poszanowaniu
pluralizmu światopoglądowego wspólnej Europy, pragną podjąć nowy
wysiłek, aby bogate kulturowe, religijne i duchowe "wiano" naszego
Narodu zachować, pogłębić i przenieść w nowe tysiąclecie. Stanowi
ono nasze bogactwo, którym chcemy się dzielić z innymi narodami naszego
kontynentu, otwierając się jednocześnie na bogactwo spuścizny duchowej
innych narodów. Bogactwem Europy jest dopełniająca się wzajemnie
tradycja Wschodu i Zachodu. Jesteśmy sobie wzajemnie potrzebni, by
Europa mogła się rozwijać i oddychać obydwoma płucami.
Rolą Kościoła nie jest prowadzenie negocjacji i dyskutowanie
rozwiązań szczegółowych. Jest to konstytucyjne zadanie władz cywilnych:
Parlamentu, Rządu, Prezydenta. Obowiązkiem tych instytucji, w tak
istotnych dla przyszłości naszej Ojczyzny kwestiach, jakimi są prowadzone
negocjacje, jest zagwarantowanie praw i interesów wszystkich obywateli
naszego kraju z uwzględnieniem pełnej podmiotowości Narodu, instytucji
i grup społeczeństwa obywatelskiego, a nie jedynie wybranych opcji
politycznych. Kościół będzie stał na straży praw osoby ludzkiej i
będzie bronił fundamentalnych zasad zawartych w Dekalogu oraz tych
wartości duchowych i moralnych, które w sposób zasadniczy określają
tożsamość naszego Narodu, kształtowaną od tysiąca z górą lat w duchu
Chrystusowej Ewangelii.
Zadania władz cywilnych skupiają się głównie na sprawach
ekonomicznych i politycznych. Ich rolą jest wynegocjowanie możliwie
najkorzystniejszych warunków wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Kościół, zgodnie ze swoim istotnym powołaniem niesienia zbawienia (
por. GS n. 42), pragnie, aby poszerzenie Unii szło w parze z pogłębieniem
świadomości, że w centrum wszystkich wysiłków zmierzających do zjednoczenia
powinien być człowiek i jego niezbywalna godność otrzymana w akcie
stworzenia na "obraz i podobieństwo Boga" (Rdz 1, 27) oraz jego szeroko
pojęte dobro.
Unia Europejska powinna jasno określić zadania i cele,
a także wartości, na których ma opierać się współpraca i współzależność
między poszczególnymi jej członkami. Służy temu powołany przez szczyt
szefów państw w Laeken Konwent, którego uchwały zadecydują w dużym
stopniu o przyszłym kształcie, kierunku, kryteriach i normach obowiązujących
w zreformowanych strukturach poszerzonej Unii. Wyrażamy przekonanie,
że przedstawiciele polskiego rządu i parlamentu będą zabiegali o
to, by uchwały Konwentu służyły dobru duchowemu i materialnemu całego
Narodu, oraz by respektowały w pełni zasadę równości i solidarności
zapisaną w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Ubolewamy,
że z Karty Europy usunięto wszelkie bezpośrednie odwołanie do religii,
a zatem i do chrześcijaństwa. Za Janem Pawłem II uznajemy to za fakt
ahistoryczny i obraźliwy wobec Ojców Nowej Europy wspomnianych na
początku naszego słowa (Por. Jan Paweł II do Komisji Episkopatów
Unii Europejskiej, 23 lutego 2002r.). Oczekujemy, że w przyszłym
ustawodawstwie Europy znajdzie się odniesienie do Boga, który dla
ludzi wierzących stanowi ostateczną rację istnienia podstawowych
wartości, porządku religijno-moralnego i ładu społecznego.
Podzielamy obawy wielu wiernych, czy w pertraktacjach
będą respektowane zasady partnerskiego dialogu, a nie faktycznego
dyktatu. Oczekujemy, że uchwały Konwentu zagwarantują w pełni fundamentalne
prawo do życia każdego człowieka od chwili poczęcia do naturalnej
śmierci, a także będą respektowały prawo małżeństwa jako trwałego
związku mężczyzny i kobiety oraz prawa rodziny jako podstawowej komórki
społeczeństwa. Oczekujemy również, że ustawodawstwo unijne zagwarantuje
status prawny Kościoła i wolność religijną nie tylko sumienia poszczególnych
obywateli, ale także Kościoła katolickiego jako instytucji, innych
Kościołów i związków wyznaniowych.
Wzywamy wszystkie strony do wytrwałego dialogu i wyrażamy
przekonanie, że pozwoli on dojść do wspólnych ustaleń nawet w najtrudniejszych
sprawach. Jako pasterze Kościoła - dzielimy pojawiające się obawy
dotyczące szczególnie postępującego procesu laicyzacji, mentalności
i polityki konsumpcyjnej i związanego z nimi indyferentyzmu religijnego.
Prowadzi on nierzadko do upowszechniania się stylu życia "jak gdyby
Boga nie było". Chociaż proces ten nie jest wprost związany z instytucją
Unii Europejskiej, łączy się ściśle z lansowanym i promowanym często
materialistycznym i zsekularyzowanym stylem życia. Potrzeba więc
pogłębionej formacji chrześcijańskiej, która pozwoli wszystkim odnaleźć
się w nowej rzeczywistości Unii Europejskiej. Kościół katolicki w
Polsce pragnie budować wzajemne zaufanie między ludźmi, burzyć mury
uprzedzeń, wrogości, wyobcowania i nienawiści w sercach ludzkich,
a także umacniać chrześcijańską nadzieję, która jest źródłem duchowej
siły, bez której nie ma przyszłości.
Szeroko zakrojone reformy Unii Europejskiej i związane
z nimi wysiłki dostosowania polskiej gospodarki do jej standardów,
zwłaszcza w zakresie rolnictwa, będą wymagały niejednej ofiary i
wyrzeczenia. Zwracamy się z serdecznym apelem do władz publicznych,
aby tworzyły prawne i instytucjonalne warunki, w których obywatele
Rzeczypospolitej, świadomi własnej podmiotowości, będą mogli realizować
słuszne inicjatywy i aspiracje własnej przedsiębiorczości. Do wszystkich
dotkniętych bolesnymi skutkami transformacji, szczególnie do rolników
i bezrobotnych, kierujemy słowa zachęty, aby nie poddawali się zniechęceniu
i na miarę możliwości podejmowali inicjatywy zmierzające do przezwyciężenia
istniejących trudności. Nadrobienie braków materialnych i duchowych,
gospodarczego zaniedbania minionych dziesięcioleci, a także doznanych
zranień ze strony totalitaryzmów XX wieku, obaw i niepokojów rozpowszechnionych
w naszym społeczeństwie, nie da się szybko przezwyciężyć. Kształtowanie
pogłębionej świadomości jest bowiem długim oraz mozolnym procesem
wewnętrznym. Wyrażamy jednak przekonanie, że w ostatecznym wymiarze
owoce tego procesu będą służyły dobru Polaków, czyli duchowemu i
materialnemu rozwojowi naszej Ojczyzny. Oczekujemy od polityków,
że zatroszczą się sumiennie o to, aby ciężary i korzyści podjętych
reform były rozkładane proporcjonalnie, a zwłaszcza, by nie dotykały
najuboższych warstw społeczeństwa. Spodziewamy się również - wraz
z Janem Pawłem II - że odpowiedzialni za Unię potrafią okazać zrozumienie
dla poważnych trudności, jakie kraje, w których do niedawna obowiązywał
inny system ekonomiczny, będą miały w początkowej fazie z dostosowaniem
się do stawianych im warunków (Por. Jan Paweł II do Komisji Episkopatów
UE, jak wyżej).
Dla skutecznego przeciwstawienia się czekającym nas wyzwaniom
potrzebne jest nie tylko wspólne działanie Kościoła, państwa, instytucji
pozarządowych i organizmów Unii Europejskiej, ale także tworzenie
wzajemnego zaufania i modlitwa. Kościół katolicki włącza się czynnie
w odbudowywanie zaufania społecznego, atmosfery wzajemnej życzliwości
i współpracy.
Podejmując duchowe dziedzictwo św. Wojciecha - Patrona
jednego i niepodzielonego Kościoła Wschodu i Zachodu - wzywamy wszystkich
wiernych do włączenia się w modlitwę do Jedynego Pana dziejów. Za
przyczyną Matki Bożej i wstawiennictwem Patronów Europy: świętych
Benedykta, Cyryla i Metodego, Katarzyny ze Sieny, Brygidy Szwedzkiej
oraz Edyty Stein (Siostry Benedykty od Krzyża) - prosimy Pana naszego,
Jezusa Chrystusa, aby Stary Kontynent pozostał nadal dynamiczny i
młody duchem jego Ewangelii, a także, aby stawał się coraz pełniej
nie tylko wspólnotą gospodarczą i polityczną, lecz nade wszystko
prawdziwą wspólnotą ducha.
Podpisali:
Warszawa, 21 marca 2002 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu